• 4
  • 5
2013-01-04, 13:42
Medlem
Jag lånar den här tråden.

Jag har haft ett riktigt stort fritidsintresse under mitt liv och det är fotboll, och även andra sporter även om fotboll är nr 1. Tycker även om att skriva, främst om sport. Är 21 år gammal och extraknäckte på en större stads enda dagstidning (Kommun med 100 000 invånare plus en bygd som tidningen vänder sig till) när jag var 17. Har även skrivit ideellt för en supportterklubbs räkning.

Har bestämt mig för att det är journalist jag vill bli. Har 13,00 i snitt och endast Matte B. Har ej gjort högskoleprovet än men antar att det är vad jag får söka på, läste att 1,3 ska räcka till Kalmar.

Jag har kommit fram till att det står mellan Kalmar och Jönköping och ev. Örebro då övriga universitetsutbildningar kräver att man läst tidigare på högskola.

Vilken utbildning rekommenderar ni? Är det värt att läsa ett extra högskoleår, i sådana fall vad? Jag har trots allt ganska låga betyg vilket inte direkt ger mig en garanterat plats efter det extra året.

Det här är vad jag verkligen vill göra, varenda utbildning i princip hade jag enbart sett som en chans till ett framtida bra arbete men journalistik är mer än så.
Senast redigerad av Chuck.B 2013-01-04 kl. 13:49.
Citera
2013-01-05, 10:28
Medlem
OliTs avatar
Jag skulle rekommendera dig att kolla på folkhögskolor också, speciellt eftersom du redan har en inriktning på ditt skrivande. Du blir klar på två år (exempelvis Kalix) och får en praktiskt inriktad utbildning som många arbetsgivare uppskattar.
Jag upplever ofta att de praktikanter vi får från folkhögskolor är mer redo för att börja jobba direkt på redaktionen än de som kommer från JMK/JMG.
Citera
2013-01-14, 21:02
Medlem
Även jag är i samma sits som Chuck.B. Kommer söka på NP. Hamnar nog i kvoten för komvux annars då jag funderar på och läsa in Historia A för att vara behörig till Mitt Universitet.

Södertörn är jag mest sugen på men går det ordna boende?
Citera
2013-01-14, 23:01
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Jag skulle rekommendera dig att kolla på folkhögskolor också, speciellt eftersom du redan har en inriktning på ditt skrivande. Du blir klar på två år (exempelvis Kalix) och får en praktiskt inriktad utbildning som många arbetsgivare uppskattar.
Jag upplever ofta att de praktikanter vi får från folkhögskolor är mer redo för att börja jobba direkt på redaktionen än de som kommer från JMK/JMG.

Jag har planer på Skurup, vad anser du om det? Tanken är Skurup till Stockholm med så få mellanlandningar som möjligt. Hur pass viktigt är det att lära sig fotobiten själv nuförtiden? Funderar på att införskaffa en kamera och komma igång lite.

Studentliv bör räknas in i ekvationen, jag tror det är hälsovådligt (psykiskt om inte annat) att inte få uppleva ett gediget nattliv under studieåren. Vill man skriva krönikor eller bli pressfotograf så är ett hårt supande A och O!
Citera
2013-01-15, 06:32
Medlem
kringelikrokarnas avatar
Det är bara på dåliga lokaltidningar som du behöver kunna manövrera en kamera själv. Jobbar du på bättre lokaltidningar eller uppåt i hierarkin, så är en fotograf en självklarhet.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in