2012-01-05, 07:02
Medlem
Det var en artikel i facktidningen Journalisten för några nummer sedan om att många studenter på JMK var missnöjda för att det var för mycket teori och för lite praktisk journalistiskt skrivande. Det var även i princip obefintligt med undervisning kring nya medier. Södertörn hade en bättre utbildning i den aspekten, där var studenterna mer nöjda.

Tror dock att JMK fortfarande har en högre status i mångas ögon, de lever på gamla meriter. Södertörn är dock väldigt populärt, första intaget hade 20.9 i höstas för åtminstone Journalistik och multimedia.
Citera
2012-01-05, 12:33
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Det var en artikel i facktidningen Journalisten för några nummer sedan om att många studenter på JMK var missnöjda för att det var för mycket teori och för lite praktisk journalistiskt skrivande. Det var även i princip obefintligt med undervisning kring nya medier. Södertörn hade en bättre utbildning i den aspekten, där var studenterna mer nöjda.

Tror dock att JMK fortfarande har en högre status i mångas ögon, de lever på gamla meriter. Södertörn är dock väldigt populärt, första intaget hade 20.9 i höstas för åtminstone Journalistik och multimedia.
Också hört det. JMK som Sveriges första journalisthögskola kommer behålla sin status ett tag till. Sedan finns det väl två kurser man läser separat. Dels Journalistvetenskap I och sedan ev. Journalistisk produktion. Den andra delen är nog mer praktisk även om JMG kanske är bättre med ETT program och mer fokus på produktion.

Har något grundligt emot Södertörn som skola, även om själva utbildning säkert är bra. Journalist-programmet är ju ett av Mittuniversitetets flaggskepp. Vet t.ex. att Erik Niva läste där.

Så rent kvalitésmässigt/nöjda elever kanske rankingen är:
1. JMG
2. Sundsvall
3. Södertörn
4. JMK (ser bra ut i CV)
5. Umeå
6. Luleå/Kalmar
Citera
2012-01-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Också hört det. JMK som Sveriges första journalisthögskola kommer behålla sin status ett tag till. Sedan finns det väl två kurser man läser separat. Dels Journalistvetenskap I och sedan ev. Journalistisk produktion. Den andra delen är nog mer praktisk även om JMG kanske är bättre med ETT program och mer fokus på produktion.

Har något grundligt emot Södertörn som skola, även om själva utbildning säkert är bra. Journalist-programmet är ju ett av Mittuniversitetets flaggskepp. Vet t.ex. att Erik Niva läste där.

Så rent kvalitésmässigt/nöjda elever kanske rankingen är:
1. JMG
2. Sundsvall
3. Södertörn
4. JMK (ser bra ut i CV)
5. Umeå
6. Luleå/Kalmar

Jag tror inte att man behöver bry sig så mycket om vilken utbildning som ser bra ut i cv:t som journalist. Det allra viktigaste är att skaffa sig arbetsprover som man kan visa upp när man söker jobb.

Tror inte att någon tidning skulle anställa en person som inte tidigare hade blivit publicerad. På så sätt är praktikperioderna otroligt viktiga att visa framfötterna på. En del elever får bara göra enkäter med folk på stan, ungefär som en prao, medan andra får uppdrag till riktiga artiklar.

Är man redan duktig på att skriva och har talang för att kunna sälja in sina artiklar behöver man inte ens någon utbildning
Citera
2012-01-06, 15:07
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Jag tror inte att man behöver bry sig så mycket om vilken utbildning som ser bra ut i cv:t som journalist. Det allra viktigaste är att skaffa sig arbetsprover som man kan visa upp när man söker jobb.

Tror inte att någon tidning skulle anställa en person som inte tidigare hade blivit publicerad. På så sätt är praktikperioderna otroligt viktiga att visa framfötterna på. En del elever får bara göra enkäter med folk på stan, ungefär som en prao, medan andra får uppdrag till riktiga artiklar.

Är man redan duktig på att skriva och har talang för att kunna sälja in sina artiklar behöver man inte ens någon utbildning
Fast sistnämnda är ju mer frilansjournalistik. MÅNGA tidningar/magasin kräver att man har en formellutbildning för att ens bli kallad till intervju.
Citera
2012-01-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Fast sistnämnda är ju mer frilansjournalistik. MÅNGA tidningar/magasin kräver att man har en formellutbildning för att ens bli kallad till intervju.

Jag har mycket svårt att tro att en outbildad person som frilansat i tre år (och lyckats försörja sig på det) inte skulle gå före en person som nyss gått ut journalistutbildningen, men saknar arbetslivserfarenhet.

Så fort du fått erfarenhet är den mer värd än utbildningen. Däremot har studenten ett försprång framför de som vare sig har utbildning eller erfarenhet, då han eller hon snabbare kommer in i jobbet. Att skriva att utbildning krävs kan vara ett sätt att slippa få hundra svar från 20-åringar som "tycker att det är roligt att skriva och tror att de skulle passa som journalist".

Gäller det två personer som båda jobbat som journalist i några år, men den ena har en utbildning bakom sig och den andra inte, kan jag inte tänka mig att utbildningen skulle vara det som avgör vem som får jobbet.
Citera
2012-01-08, 19:37
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Jag har mycket svårt att tro att en outbildad person som frilansat i tre år (och lyckats försörja sig på det) inte skulle gå före en person som nyss gått ut journalistutbildningen, men saknar arbetslivserfarenhet.

Så fort du fått erfarenhet är den mer värd än utbildningen. Däremot har studenten ett försprång framför de som vare sig har utbildning eller erfarenhet, då han eller hon snabbare kommer in i jobbet. Att skriva att utbildning krävs kan vara ett sätt att slippa få hundra svar från 20-åringar som "tycker att det är roligt att skriva och tror att de skulle passa som journalist".

Gäller det två personer som båda jobbat som journalist i några år, men den ena har en utbildning bakom sig och den andra inte, kan jag inte tänka mig att utbildningen skulle vara det som avgör vem som får jobbet.
Går man en treårig journalistutbildning hoppas jag att man lärt sig någonting. Sedan kanske man ändå inte är bättre än någon som praktiserat yrket tre år. Har inte själv läst till journalist, men har hört av kollegor att förutom att utvecklas som skribent lär man sig t.ex. även att redigera. Idag krävs det mer av en journalist. Helst ska man kunna fota till sina artiklar, i synnerhet om det är till en mindre tidning.

Personligen skulle jag inte vilja lägga ner 160.000 kr i studieskulder på 180 HP-utbildning i journalistik. Snarare i så fall läsa de kortare utbildningarna på 120 HP eller 1-2 år på FHS i Kalix eller Skurup. Man får inte glömma att praktiken (speciellt på masterprogrammen) ofta leder till jobb efter utbildningen. Det är en fot in till en fast anställning.
Citera
2012-03-27, 20:13
Medlem
Funderar på att söka in på journalistutbildning efter att i flertalet år efter studenten inte gjort något vettigt, jobbat sporadiskt på lager bara. Ingen erfarenhet av livet som journalist men har alltid fått höra att jag är duktig på att skriva, även om jag inte har skrivit något alls på väldigt länge. Min kreativa förmåga har känts strypt.

Vad tror ni om den nya utbildningen Professionellt skrivande på Gävla Högskola, och om den högskolan i allmänhet?
Citera
2012-04-10, 21:45
Medlem
ingen som tror något?
Citera
2012-04-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baren.meral
ingen som tror något?

Journalistyrket är ett komplext yrke, i alla fall när det gäller tillsättning av medarbetare. Vilken skola man gått på spelar troligtvis mindre roll, tidigare arbeten och säkerligen kontakter är 100% i mediabranschen. Det gör yrket lite speciellt.
Citera
2012-04-10, 23:09
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Vad tror ni om den nya utbildningen Professionellt skrivande på Gävla Högskola, och om den högskolan i allmänhet?
Det ser inte ut som yrkesutbildning men å andra sidan är det inte det universiteten är till för.
Men tre år? Det där måste man kunna lära sig på ett mindre än ett.
Citera
2012-04-13, 20:47
Medlem
Ja, det känns lite väl mycket tyvärr, men för mig låter det så intressant så det är tråkigt det inte kan leda till något jobb.
Citera
2013-01-04, 12:59
Medlem
bananfodrals avatar
Det kan vara intressant att veta att JMK i Stockholm nu ska slå ihop sina två journalistiska kurser till ett program. Anledningen till detta är (enligt mig) antingen att de vill konkurrera med andra lärosäten som har hela program eller också att de vill tvätta bort den 4-åriga stämpeln "bristande kvalitet" som Högskoleverket gav deras kandidatprogram för något halvår sedan. Tråkigt för mig som var jätteglad över att ha kommit in på deras "journalistisk teori" : P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in