2018-04-07, 17:24
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Dock behöver det inte vara så. Folk kan få en betalningsanmärkning av misstag oftast då via saker som inte går via inkasso som tv-licens, studielån etc. Sedan finns det andra som inte har en betalningsanmärkning men som har stora skulder hos inkasso. Dessa skulder kommer inte synas vid en kreditupplysning men ändå kommer dessa som har stora skulder anses ha bättre vilja att betala för sig än en som fått en anmärkning kanske på grund av att personen var tillfälligt sjuk eller att posten sjabblade bort en påminnelse.

Så systemet i sig är inte utmärkt och just detta med betalningsanmärkning eller ej tar man i Sverige alltför stor notis på. Till skillnad då från hur system i andra länder funkar.

Inkasso har ärendet mellan 10-30 dagar sedan överlämnas det till Kronofogden om man inte upprättat en avbetalningsplan. Avbetalningsplan = vilja att betala. Sköter man inte en avbetalningsplan = kronofogden.
Citera
2018-04-07, 17:25
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Det säger väl allt om personens betalningsförmåga? Har man anmärkning har man ju uppenbarligen ingen förmåga att betala.

Håller inte med dig alls! Tänk om personen har betalninganmärkning för typ 1500kr o en inkomst på 400000tkr/år. Tycker du personen inte har betalningsförmåga? Det e precis va jag menar, det systemet e fuckedup för det drar alla över en kant.
Citera
2018-04-07, 17:28
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Inkasso har ärendet mellan 10-30 dagar sedan överlämnas det till Kronofogden om man inte upprättat en avbetalningsplan. Avbetalningsplan = vilja att betala. Sköter man inte en avbetalningsplan = kronofogden.

Nix, inkasso behöver inte gå med på att göra en avbetalningsplan. Det beror på uppdragsgivaren.
Det behövs ett kreditsystem som är täckande o att individen ska kunna påverka sin kreditvärdighet.
Citera
2018-04-07, 17:33
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag föredrar faktiskt ett system där man betalar sina skulder.

Not: Regeringen har inget med betalningsanmärkningar att göra. Inte heller Kronofogden. Det är ett privat initiativ.

Stämmer inte, regeringen har med betalningsanmärkningar o göra sen om UC skyltar blottar människors anmärkningar för banker o företag sker under datainspektionens insyn gör saken till en regeringsfråga.
Citera
2018-04-07, 17:34
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Nix, inkasso behöver inte gå med på att göra en avbetalningsplan. Det beror på uppdragsgivaren.
Det behövs ett kreditsystem som är täckande o att individen ska kunna påverka sin kreditvärdighet.

Klart att de inte behöver upprätta en sådan, men alla inkassobolag vill lösa sitt ärende, således försöker man nå betalning; självmant, via avbetalning eller via kronogodsen. De har inte ärenden i åratal hos sig utan åtgärder.

Individen kan påverka sin kreditvärdighet genom att inte dra på sig skulder och att öka sin lön - busenkelt.
Citera
2018-04-07, 17:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Stämmer inte, regeringen har med betalningsanmärkningar o göra...
Antar att du menar att regeringen har skapat lagar som gör det möjligt för andra att se om du betalar dina skulder.

Regeringen har dock ingenting med dina betalningsanmärkningar att göra, lika lite som att regeringen har att göra något med vilken skostorlek du använder, även om det är regeringen som skapat lagar som gör att du kan köpa skor.
Citera
2018-04-07, 17:43
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Antar att du menar att regeringen har skapat lagar som gör det möjligt för andra att se om du betalar dina skulder.

Regeringen har dock ingenting med dina betalningsanmärkningar att göra, lika lite som att regeringen har att göra något med vilken skostorlek du använder, även om det är regeringen som skapat lagar som gör att du kan köpa skor.

Det e en fråga på regeringsnivå eftersom insynen sköts av en myndighet: datainspektionen.
Citera
2018-04-07, 17:45
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Klart att de inte behöver upprätta en sådan, men alla inkassobolag vill lösa sitt ärende, således försöker man nå betalning; självmant, via avbetalning eller via kronogodsen. De har inte ärenden i åratal hos sig utan åtgärder.

Individen kan påverka sin kreditvärdighet genom att inte dra på sig skulder och att öka sin lön - busenkelt.

Det klart men KF e lönsammare för uppdragsgivaren. Utmätning e det bästa. Oxå det fuckedup.
Typ, de säljer snubbens bil eller nåt o sedan betalar skulden, men på köpet får snubben betalningsanmärkning.😂
Citera
2018-04-07, 21:32
Medlem
Citat:
Det stämmer inte! Du får ingen anmärkning bara för att den åker till KF. Båda hade sina skulder hos KF först, men den ena fick anmärkning o värst av allt ligger ingen av räkningarna hos KF idag! Det fuckedup, känns som att vissa kommer undan.

Tror KF ger en mulligan vartannat år eller nått sådant.
Men åker man mycket dit så får man en betalningsanmärkning. Jag råkade åka dit pga en miss med semester och preliminärskatt en gång i tiden. Fick ingen betalningsanmärkning även fast jag hade 25000kr skuld, vilket jag betalade mycket snabbt iof. Samt hörde av mig till KF via telefon.
Citera
2018-04-07, 21:47
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Håller inte med dig alls! Tänk om personen har betalninganmärkning för typ 1500kr o en inkomst på 400000tkr/år. Tycker du personen inte har betalningsförmåga? Det e precis va jag menar, det systemet e fuckedup för det drar alla över en kant.

Nej, får då hade han/hon betalat. Eller hur? Eller är person efterbliven bara?
Citera
2018-04-13, 17:11
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Nej, får då hade han/hon betalat. Eller hur? Eller är person efterbliven bara?
Det där e inte betalningsförmåga.Nån kanske inte vill betala eller glömmer betala trots en bra betalningsförmåga. Sen e mycket annat fuckedup i samhället idag. Många fuskföretag o sånt som hävdar saker. Bostadsbrist som gör att människors adresser inte stämmer o sånt.
Kolla, jag säger inte att det inte finns efterblivna människor, men märka folk som man gjort e lika fel.
Citera
2018-04-13, 17:14
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Tror KF ger en mulligan vartannat år eller nått sådant.
Men åker man mycket dit så får man en betalningsanmärkning. Jag råkade åka dit pga en miss med semester och preliminärskatt en gång i tiden. Fick ingen betalningsanmärkning även fast jag hade 25000kr skuld, vilket jag betalade mycket snabbt iof. Samt hörde av mig till KF via telefon.
Bra, du säger du det själv. Du hamna där men betalde inom 10 dagar eller nåt o så undvek du anmärkningen. Men du hade en skuld där som du betalade! Det finns folk som har betalat skulden men fått anmärkning. Du hade bara tur, det e det jag säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in