• 1
  • 2
2018-04-07, 15:33
Medlem
Bahrams avatar
Seriöst , vad e det för fuckedup system bakom anmärkningar.
Jag har 2 bekanta, ena har skuld hos inkasso men inga betalningsanmärkningar o den andre har skuld hos inkasso med betalningsanmärkningar.
I båda fallen e det ju egentligen samma sak men den ena har inte anmärkning.
Sen vet jag nån som har skulder som enligt han själv uppgår till 5mille o sökt sanering o fått bort det.
Nåt i systemet stämmer inte eftersom endast folk som har typ 200tkr i skulder och är låginkomstagare drabbas hårdas.
Varför har man det här systemet?
Citera
2018-04-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Seriöst , vad e det för fuckedup system bakom anmärkningar.
Jag har 2 bekanta, ena har skuld hos inkasso men inga betalningsanmärkningar o den andre har skuld hos inkasso med betalningsanmärkningar.
I båda fallen e det ju egentligen samma sak men den ena har inte anmärkning.
Sen vet jag nån som har skulder som enligt han själv uppgår till 5mille o sökt sanering o fått bort det.
Nåt i systemet stämmer inte eftersom endast folk som har typ 200tkr i skulder och är låginkomstagare drabbas hårdas.
Varför har man det här systemet?

Betalningsanmärkning får du när betalningen åker till kronofogdemyndigheten.
Citera
2018-04-07, 15:48
Medlem
Systemet är fucked i det sammanhang att gemene man ej kan utbildad sig att - (minus) är dåligt + (plus) är bra.
Citera
2018-04-07, 15:50
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Betalningsanmärkning får du när betalningen åker till kronofogdemyndigheten.

Det stämmer inte! Du får ingen anmärkning bara för att den åker till KF. Båda hade sina skulder hos KF först, men den ena fick anmärkning o värst av allt ligger ingen av räkningarna hos KF idag! Det fuckedup, känns som att vissa kommer undan.
Citera
2018-04-07, 15:55
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StepBrothers
Systemet är fucked i det sammanhang att gemene man ej kan utbildad sig att - (minus) är dåligt + (plus) är bra.
Det behöver inte va så! Lovar dig att det inte alltid människor sominte ser skillnaden mellan - o +.
Det finns rika snubbar som kan ha anmärkningar. Jag menar att grejen med betalningsanmärkningar inte säkert säger nåt om en persons betalningsförmåga. Sen e det ju oxå fuckedup att nån som betalat fortfarande har anmärkningar.
Citera
2018-04-07, 16:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag menar att grejen med betalningsanmärkningar inte säkert säger nåt om en persons betalningsförmåga.
Näe, men det säger en del om en persons lust att betala sina skulder.
Citera
2018-04-07, 16:15
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Det behöver inte va så! Lovar dig att det inte alltid människor sominte ser skillnaden mellan - o +.
Det finns rika snubbar som kan ha anmärkningar. Jag menar att grejen med betalningsanmärkningar inte säkert säger nåt om en persons betalningsförmåga. Sen e det ju oxå fuckedup att nån som betalat fortfarande har anmärkningar.

Det säger väl allt om personens betalningsförmåga? Har man anmärkning har man ju uppenbarligen ingen förmåga att betala.
Citera
2018-04-07, 16:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Det är gjort så för att du ska vara en lydig medborgare annars blir du bestraffad om du inte följer din regerings lagar, som ständigt ändras.
Jag föredrar faktiskt ett system där man betalar sina skulder.

Not: Regeringen har inget med betalningsanmärkningar att göra. Inte heller Kronofogden. Det är ett privat initiativ.
Senast redigerad av constant 2018-04-07 kl. 16:19.
Citera
2018-04-07, 16:20
Medlem
Energiknippes avatar
Betalningsanmärkning är ett utmärkt system för att som kreditgivare sålla bort individer som inte vill betala för sig.

En betalningsanmärkning får du inte för att du blir skickad till inkasso. Betalar du inte ett inkassokrav skickar inkassobolagett ett ärende till Kronofogden att utförda ett betalningsföreläggande. Om du inte betalar det blir det ett utslag som syns varje gång någon gör en kreditupplysning på dig eller ringer Kronofogden. Bra va? Det innebär att färre bolag förlorar pengar och därigenom behöver inte andra kunder betala mer.
Citera
2018-04-07, 16:21
Medlem
franges avatar
Citat:
Det stämmer inte! Du får ingen anmärkning bara för att den åker till KF. Båda hade sina skulder hos KF först, men den ena fick anmärkning o värst av allt ligger ingen av räkningarna hos KF idag! Det fuckedup, känns som att vissa kommer undan.

Grejen är att inkasso (eller den som skulden ligger hos) måste ansöka om betalningsföreläggande och att det skall ge anmärkning.

En del företag låter en betala skulden + kostnaden för KF - och drar då tillbaka kravet från KF - och då blir det ingen anmärkning.
Citera
2018-04-07, 16:34
Medlem
Du kan inte få skuldsanering och få bort anm. Den står då kvar i 5 år. Just för att du inte ska kunna dra på dej mer krediter.

Är det norska systemet där, som jag förstår det, inkassobolagen håller i anmärkningarna.

Dessutom är det lag på att, om man ger kredit så ska man se till att den som tar den kan betala. Om du får anmärkningar singalerar det ju att det finns problem, oavsett inkomst. I grund och botten är det ett system för att skydda individer från sej själva.

Varför rika människor kan få kredit trots anmärkning är ju att det görs en samlad bedömning.
Citera
2018-04-07, 17:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Betalningsanmärkning är ett utmärkt system för att som kreditgivare sålla bort individer som inte vill betala för sig.

En betalningsanmärkning får du inte för att du blir skickad till inkasso. Betalar du inte ett inkassokrav skickar inkassobolagett ett ärende till Kronofogden att utförda ett betalningsföreläggande. Om du inte betalar det blir det ett utslag som syns varje gång någon gör en kreditupplysning på dig eller ringer Kronofogden. Bra va? Det innebär att färre bolag förlorar pengar och därigenom behöver inte andra kunder betala mer.

Dock behöver det inte vara så. Folk kan få en betalningsanmärkning av misstag oftast då via saker som inte går via inkasso som tv-licens, studielån etc. Sedan finns det andra som inte har en betalningsanmärkning men som har stora skulder hos inkasso. Dessa skulder kommer inte synas vid en kreditupplysning men ändå kommer dessa som har stora skulder anses ha bättre vilja att betala för sig än en som fått en anmärkning kanske på grund av att personen var tillfälligt sjuk eller att posten sjabblade bort en påminnelse.

Så systemet i sig är inte utmärkt och just detta med betalningsanmärkning eller ej tar man i Sverige alltför stor notis på. Till skillnad då från hur system i andra länder funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in