• 1
  • 2
2006-01-27, 18:28
Medlem
Ostmjuk Hamsters avatar
Jag har lagt om min mat en del. I höstas gick jag på kött, bröd, mjölk och nudlar eller pasta. Jag har dock börjat äta lite annorlunda nu, eller rättare i enighet med den "stenålderskost" som är i ropet nu. Det innebär i korthet att man skippar mejeriprodukter, snabba kolhydrater (pasta, potatis, spannmål) etc. Istället äter man frukt, rotsaker, nötter, fisk, kött och grönsaker. Inga raffinerade produkter som korv, blodpudding, fiskpinnar etc. Bakgrunden till detta är att man ska äta mer naturligt i enighet med vår evolutionära bakgrund. Människan har ju bara varit jordbrukare i knappt 10 000 år - någon sekund i vår utveckningshistoria. Den stora skillnaden så här några veckor efter är att man aldrig känner sig trött och dåsig efter maten (inga blodsockerrusningar) och att man blir allmänt piggare. Jag fuskar iofs en del och äter en del annat som potatis i små mängder, och grovt bröd utan socker och liknande samt keso och liknande. Jag tränar regelbundet och den här maten passar utmärkt även till det. Någon annan som har erfarenhet från detta?
Citera
2006-01-27, 18:49
Medlem
hajkuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostmjuk Hamster
Jag har lagt om min mat en del. I höstas gick jag på kött, bröd, mjölk och nudlar eller pasta. Jag har dock börjat äta lite annorlunda nu, eller rättare i enighet med den "stenålderskost" som är i ropet nu. Det innebär i korthet att man skippar mejeriprodukter, snabba kolhydrater (pasta, potatis, spannmål) etc. Istället äter man frukt, rotsaker, nötter, fisk, kött och grönsaker. Inga raffinerade produkter som korv, blodpudding, fiskpinnar etc. Bakgrunden till detta är att man ska äta mer naturligt i enighet med vår evolutionära bakgrund. Människan har ju bara varit jordbrukare i knappt 10 000 år - någon sekund i vår utveckningshistoria. Den stora skillnaden så här några veckor efter är att man aldrig känner sig trött och dåsig efter maten (inga blodsockerrusningar) och att man blir allmänt piggare. Jag fuskar iofs en del och äter en del annat som potatis i små mängder, och grovt bröd utan socker och liknande samt keso och liknande. Jag tränar regelbundet och den här maten passar utmärkt även till det. Någon annan som har erfarenhet från detta?

Jag har ingen större erfarenhet av stenålderskäk men läste en väldigt intressant bok.
http://www.nok.se/nok/titlar/27/10891-0.htm

" I Ursprunglig föda visar läkaren Staffan Lindeberg och arkeologen Bo Gräslund vilken kost och livsstil vi borde anamma för att hålla oss friska längre. Boken behandlar det rent medicinska perspektivet, den arkeologiska bakgrunden och avslutas med en praktisk del med frågor och svar av typen ”Är svenska näringsrekommendationer felaktiga?”, ”Är nyttan med paleolitisk kost på lång sikt bevisad?”, ”Kan små barn äta paleolitisk kost?”, ”Finns sockerberoende?”, ”Hur bör man äta om man är vegan?”, ”Kan åderförkalkning tillbakabildas?” och ”Kan man dricka vin eller öl?”."

Den var förbaskat bra och lättläst-kolla den
Citera
2006-01-27, 19:02
Medlem
WSEs avatar
Jag är också lite inne på det där, men det måste vara skillnader beroende på vart i världen man kommer ifrån. Frukt som alla säger är sååååå livsnödvändigt stör jag mig på. Innan de nödvändiga transportmedlen uppfanns var det ingen som åt tropisk frukt i Norden, men nu måste vi tydligen äta det om vi inte vill dö. Jag har lite svårt att tro att naturen vill att vi ska äta något som finns på andra sidan jordklotet och som vi inte är vana vid för att må bra.
Citera
2006-01-27, 19:12
Medlem
Mycket bra och lättläst, roande bok i ämnet:

"ät dig ner i vikt!" - Skaldeman

http://www.skaldeman.se/
Citera
2006-01-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Jag är också lite inne på det där, men det måste vara skillnader beroende på vart i världen man kommer ifrån. Frukt som alla säger är sååååå livsnödvändigt stör jag mig på. Innan de nödvändiga transportmedlen uppfanns var det ingen som åt tropisk frukt i Norden, men nu måste vi tydligen äta det om vi inte vill dö. Jag har lite svårt att tro att naturen vill att vi ska äta något som finns på andra sidan jordklotet och som vi inte är vana vid för att må bra.
Frukt behöver väl inte vara tropisk, det finns ju äpplen! Klimatet har väl varierat
både upp och ner, så den lokala växtligheten har ju förstås varierat med det.
Citera
2006-01-28, 03:06
Medlem
Citat:
Frukt som alla säger är sååååå livsnödvändigt stör jag mig på. Innan de nödvändiga transportmedlen uppfanns var det ingen som åt tropisk frukt i Norden, men nu måste vi tydligen äta det om vi inte vill dö.

Fast åas, hur länge levde folk förr i tiden?
Citera
2006-01-28, 11:54
Medlem
Ostmjuk Hamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Jo, iofs. Men betänk att vi inte bott här i norden längre än avsmältningen av den senaste istiden - typ 10 000 år sedan. Vi var således jordbrukare redan när vi kom hit. Och dessutom lämnade vi Afrika för omkring 100 000 år sedan. Det är inte heller någon nämnvärd evolutionär tid att tala om. Så vår kropp är anpassad för den nämnda "stenålderskosten".
Citera
2006-01-28, 11:57
Medlem
Ostmjuk Hamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Fast åas, hur länge levde folk förr i tiden?
Enligt arkeologiska fynd och annat grejs som grävts upp och analyserats så levde människan ursprungligen lika länge som idag. Det tror jag iofs inte på, men några sjukdomar av den typ vi har idag - cancer, kärlsjukdomar, diabetes etc. - var mycket ovanliga. Se bara på naturfolk som eskimåer och liknande.
Citera
2006-01-28, 12:15
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostmjuk Hamster
Enligt arkeologiska fynd och annat grejs som grävts upp och analyserats så levde människan ursprungligen lika länge som idag. Det tror jag iofs inte på, men några sjukdomar av den typ vi har idag - cancer, kärlsjukdomar, diabetes etc. - var mycket ovanliga. Se bara på naturfolk som eskimåer och liknande.
Men dessa folk har en dokumenterat lägre medellvistid. Därför har de helt enkelt inte HUNNIT få dessa sjukdomar i samma utsträckning som vi "civiliserade människor" och som vanligen uppstår i övre medelåldern (jag antar att du pratar om åldersdiabetes, typ 2).

Jag tror verkligen inte heller på att ursprungsmänniskan levde lika länge som vi gör idag. Jag skulle verkligen vilja ta del av de forskningsresultat som indikerar detta. Det känns som ren gallimattias.
Citera
2006-01-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Men dessa folk har en dokumenterat lägre medellvistid. Därför har de helt enkelt inte HUNNIT få dessa sjukdomar i samma utsträckning som vi "civiliserade människor" och som vanligen uppstår i övre medelåldern (jag antar att du pratar om åldersdiabetes, typ 2).

Jag tror verkligen inte heller på att ursprungsmänniskan levde lika länge som vi gör idag. Jag skulle verkligen vilja ta del av de forskningsresultat som indikerar detta. Det känns som ren gallimattias.

medellivstiden uttrycker väl först och framst att massor av barn och kvinnor dog under födslen, och att alla kunna dö från infektionssjukdomer, i kamp och vid olyckstilfällen - men dom som inte råkade ut för sånt, kunna givetvis leva ungefär så länga som vi. dom som inte drabbades, var ju tydligen sunda och starka folk, med en förbluffande hög medelhöjd. dock, kanske nogot mer plågade av rheumatism änn vi er i dag.

en annan sak er ju, att många av oss skiljer oss genetisk från stenålderjägarna vid att vi t.ex. tålar mjölkprodukter. det er inte ganska säkert, att den samma maten passer precis för oss.
Citera
2006-01-29, 13:48
Medlem
Ostmjuk Hamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagen
medellivstiden uttrycker väl först och framst att massor av barn och kvinnor dog under födslen, och att alla kunna dö från infektionssjukdomer, i kamp och vid olyckstilfällen - men dom som inte råkade ut för sånt, kunna givetvis leva ungefär så länga som vi. dom som inte drabbades, var ju tydligen sunda och starka folk, med en förbluffande hög medelhöjd. dock, kanske nogot mer plågade av rheumatism änn vi er i dag.

en annan sak er ju, att många av oss skiljer oss genetisk från stenålderjägarna vid att vi t.ex. tålar mjölkprodukter. det er inte ganska säkert, att den samma maten passer precis för oss.
Nja, grejen är att vi - eller åtminstone inte så många av oss - kan spjälka beståndsdelarna i mjölkprodukter. De flesta naturfolk har inte den förmågan alls, just för att våra kroppar ännu inte är tillräckligt anpassade för det. Vi har ju bara använt mjölkprodukter några tusen år.
Citera
2006-01-29, 18:11
Medlem
Mysonoxens avatar
Rått kött var väl det som gällde innan nån av misstag tappade ett stycke kött i elden och tänker man på trikiner och liknande som frodas i rått kött så är det förvånansvärt om någon levde särskilt länge.

Efter bruket att låta elden hjälpa till med matlagningen bör teoretiskt livslängden ha ökat. Det fanns ju inte bara jägarfolk utan även samlare över hela jordklotet som levde av rötter och liknande. Såg något reportage som handlade om stenåldern i Afrika då de vapenskickligare jägarfolken trängde ut samlarfolken.

Under istiden häruppe var det jakt som gällde då det inte gick att odla särskilt mycket. Hörde förresten för länge sedan att några ryska forskare tänkte ta DNA från en mammut och föra över i en elefant. Vem vet, snart kanske vi alla kan prova mammutbiff på restaurangerna för lite autentiskt stenålderskäk...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in