Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Men dessa folk har en dokumenterat lägre medellvistid. Därför har de helt enkelt inte HUNNIT få dessa sjukdomar i samma utsträckning som vi "civiliserade människor" och som vanligen uppstår i övre medelåldern (jag antar att du pratar om åldersdiabetes, typ 2).
Jag tror verkligen inte heller på att ursprungsmänniskan levde lika länge som vi gör idag. Jag skulle verkligen vilja ta del av de forskningsresultat som indikerar detta. Det känns som ren gallimattias.
medellivstiden uttrycker väl först och framst att massor av barn och kvinnor dog under födslen, och att alla kunna dö från infektionssjukdomer, i kamp och vid olyckstilfällen - men dom som inte råkade ut för sånt, kunna givetvis leva ungefär så länga som vi. dom som inte drabbades, var ju tydligen sunda och starka folk, med en förbluffande hög medelhöjd. dock, kanske nogot mer plågade av rheumatism änn vi er i dag.
en annan sak er ju, att många av oss skiljer oss genetisk från stenålderjägarna vid att vi t.ex. tålar mjölkprodukter. det er inte ganska säkert, att den samma maten passer precis för oss.