Citat:
Ursprungligen postat av
envackerblomma
Så vill sossarna framställa det. De facto är det en extra utgift som belastar ÅRETS statsbudget. Samtidigt som nya "svarta hål" växer till sig..
Citat:
Ursprungligen postat av
Gregor-Samsa
Men, och rätta mig nu om jag tänker fel, är inte dessa kostnader något som kommunerna egentligen skulle ha hanterat själva men som nu pappa staten (a.k.a. vi skattebetalare) måste betala för genom extra tillskott?
Vet inte om vi pratar förbi varandra, men som jag förstår det har staten missbedömt kommunernas kostnader för migrationen och när dessa efterhand inkommit med sina krav så har dessa krav slutat på 5,2 miljarder mer än tidigare budgeterat:
Citat:
Den största posten i vårändringsbudgeten tog dock inte Andersson upp förrän hon fick frågor om den.
Det handlar om 5,2 miljarder till i huvudsak landets kommuner, för mottagande och bosättning av ensamkommande barn och ungdomar.
Hur kunde ni räkna så fel?
– Det handlar om att kommuner, fram till december 2017, i efterhand kunde skicka in räkningar till Migrationsverket för kostnader som de har haft. Nu har vi fått alla de räkningarna och vet vad kommunerna har haft för utgifter och då kan vi också reglera skulden som staten har haft till kommunerna, säger Andersson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/7lgLb3/magdalena-andersson-fem-miljarder-till-kommuners-flyktingkostnader
Så visst belastar det årets statsbudget, det säger jag inget om. Men det utgör inget egentligt tillskott för kommunerna då det är pengar de redan ligger ute med.
Hur mycket slutar det på totalt? x + 5,2 miljarder. Vad är x?