2018-04-16, 12:53
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Mer korrekt är det väl egentligen att säga att kommunerna får ersättning för kostnader de redan haft för den här gruppen. Det är inget extra tillskott, utan något som fyller det svarta hål som kostnaderna för invandringspolitiken utgör.
Men, och rätta mig nu om jag tänker fel, är inte dessa kostnader något som kommunerna egentligen skulle ha hanterat själva men som nu pappa staten (a.k.a. vi skattebetalare) måste betala för genom extra tillskott?
Citera
2018-04-16, 12:56
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Man kan höja skatteuttaget för de rika, alternativt låta de rika börja betsla för sig i vård och skola.
Definiera "de rika". Vilka och hur många är "de rika"?
Citera
2018-04-16, 12:57
Medlem
Nu känns inte min mark i sverige så attraktiv, sveriges sociala klimat är under all kritik på alla fronter. Var det ett misstag att ge Rösträtt till kvinnor?
Citera
2018-04-16, 13:03
Medlem
envackerblommas avatar
Dessa nyanlända ska snart skrivas in på AF. Där har vi nästa svarta hål. Se bild. Obs den gröna linjen som stiger är utomeuropeiska invandrare*

https://mobile.twitter.com/MatsIBengtsson/status/984830977305399297?p=v

vänta er skattehöjningar....
..
Citera
2018-04-16, 13:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Så vill sossarna framställa det. De facto är det en extra utgift som belastar ÅRETS statsbudget. Samtidigt som nya "svarta hål" växer till sig..
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Men, och rätta mig nu om jag tänker fel, är inte dessa kostnader något som kommunerna egentligen skulle ha hanterat själva men som nu pappa staten (a.k.a. vi skattebetalare) måste betala för genom extra tillskott?
Vet inte om vi pratar förbi varandra, men som jag förstår det har staten missbedömt kommunernas kostnader för migrationen och när dessa efterhand inkommit med sina krav så har dessa krav slutat på 5,2 miljarder mer än tidigare budgeterat:
Citat:
Den största posten i vårändringsbudgeten tog dock inte Andersson upp förrän hon fick frågor om den.

Det handlar om 5,2 miljarder till i huvudsak landets kommuner, för mottagande och bosättning av ensamkommande barn och ungdomar.

Hur kunde ni räkna så fel?

– Det handlar om att kommuner, fram till december 2017, i efterhand kunde skicka in räkningar till Migrationsverket för kostnader som de har haft. Nu har vi fått alla de räkningarna och vet vad kommunerna har haft för utgifter och då kan vi också reglera skulden som staten har haft till kommunerna, säger Andersson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/7lgLb3/magdalena-andersson-fem-miljarder-till-kommuners-flyktingkostnader

Så visst belastar det årets statsbudget, det säger jag inget om. Men det utgör inget egentligt tillskott för kommunerna då det är pengar de redan ligger ute med.

Hur mycket slutar det på totalt? x + 5,2 miljarder. Vad är x?
Citera
2018-04-16, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Man kan höja skatteuttaget för de rika, alternativt låta de rika börja betala för sig i vård och skola.

Eller så kan man sänka utgifterna och omprioritera dem.
Citera
2018-04-16, 13:07
Medlem
200 miljoner extra till polisen, 360 miljoner extra satsas på äldreomsorgen. 100 miljoner går till sommarjobb för unga. 110 miljoner till fler bostäder. 600 miljoner ska förbättra tillgänglighet i hälso- och sjukvård. – 4,9 miljarder extra till ensamkommande.

Precis när man trodde att den mentala botten var helt nått hos Stefan Östrogen och hans DN-skadade knytblus armé av 40 000 byråkrater i innerstan.

– 4,9 miljarder extra till ensamkommande och 1,5 miljarder extra till välfärden .
Senast redigerad av Kulturmarxist 2018-04-16 kl. 13:12.
Citera
2018-04-16, 13:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Inga källor?

Behövs inte det står i dagliga media.
Citera
2018-04-16, 13:14
Medlem
Ras-muss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
De afghanska asylsökande får alltså dubbelt så högt anslag som den svenska skolan och sjukvården tillsammans??

Nu är det fan krig!!!

Inget krig, utan högre anslag nästa gång. Vansinnet får inte sluta nu när det går så bra.
Citera
2018-04-16, 13:17
Medlem
Ras-muss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
200 miljoner extra till polisen, 360 miljoner extra satsas på äldreomsorgen. 100 miljoner går till sommarjobb för unga. 110 miljoner till fler bostäder. 600 miljoner ska förbättra tillgänglighet i hälso- och sjukvård. – 4,9 miljarder extra till ensamkommande.

Precis när man trodde att den mentala botten var helt nått hos Stefan Östrogen och hans DN-skadade knytblus armé av 40 000 byråkrater i innerstan.

– 4,9 miljarder extra till ensamkommande och 1,5 miljarder extra till välfärden .

110 miljoner bara till fler bostäder? Hur många bostäder kan man bygga för de pengarna? Fy fan. Vad håller den här regeringen på med?
Citera
2018-04-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Dessa nyanlända ska snart skrivas in på AF. Där har vi nästa svarta hål. Se bild. Obs den gröna linjen som stiger är utomeuropeiska invandrare*

https://mobile.twitter.com/MatsIBengtsson/status/984830977305399297?p=v

vänta er skattehöjningar....
..

Otroligt intressant diagram. Så ser en kollaps ut.
Citera
2018-04-16, 13:20
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Behövs inte det står i dagliga media.

Det behövs alltid en källa för ett påstående som utgör grunden för en trådstart.
Efter mitt hårda jobb för sanning och rättvisa så finns det nu källor och citat, vilket gjort tråden både bättre och lättare att hantera iom att vi vet vad som ligger bakom TS funderingar.

Ge mig en 😘 och lär dig av ett proffs.
Nu pratar vi inte mer om den saken utan koncentrerar oss på TS frågeställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in