Flashback bygger pepparkakshus!
2018-04-06, 15:26
Medlem
steffeehs avatar
I Sverige är Melatonin-tabletter receptbelagda, och dessutom oerhört dyra. Jag har recept från läkare, men fick avstå medicinen då den blev för dyr när jag skulle hämta ut den från apoteket (755kr för 100 tabletter!).
Däremot ska jag till Spanien om några dagar, och skulle vilja kolla vad dom kostar där, om dom är receptfria.
Frågan är, är det lagligt att föra in medicin/tillskott för personligt bruk som i Sverige betraktas som receptbelagd?
Hittade info på läkemedelsverkets hemsida, men kändes inte som om man fick nåt tydligt svar:
https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-fora-in-lakemedel-till-sverige-och-andra-lander/

Hoppas detta är rätt tråd.
Citera
2018-04-06, 15:38
Medlem
4yoonlys avatar
Obs, ingen expert. Men melatonin är ju svindyrt i Sverige absolut... Men dom borde ju vara ganska dyra i Spanien också misstänker jag.

Läkarbesök i Spanien borde inte vara så dyrt tycker jag? jag tror det går att lösa så det blir nästan lika billigt som i Sverige (något vet säkert hur du skall få pengarna tillbaka när du kommer till Sverige om det behövs). Och då kan du ju bara gå till en läkare där och få ett "spanskt" recept (om det behövs)... så även om dom är receptbelagda där skall det ju inte vara omöjligt antar jag.

Sedan att ta in dem i Sverige skall väl inte vara något problem, du har ju i alla fall 1 recept på dem och dom är ju inte narkotikaklassade eller dopingklassade vad jag vet...

Men som du fick jag nästan tuppjuck c:a 800 spänn... var inte beredd på det då man köpt andra tabletter på recept som man trodde var dyra men kostade nästan ingenting...

----edit

Sedan kan jag väl säga att på mig hade dom absolut 0 effekt tyvärr... hoppades verkligen men var ingen effekt alls...
Citera
2018-04-06, 15:44
Medlem
Det säljs över disk i princip hela Europa utom i Sverige.

Räkna med runt €10 för en ask med 20 tabletter.

Lagligt att införa.

Melatonin är dock rätt meningslöst i tablettform, om man inte är i åldern + 60.
Citera
2018-04-06, 15:57
Medlem
Melatonin utomlands brukar kosta runt 50kr för en burk med 100 tabletter, och är receptfritt.
Det är inte narkotikaklassat, men jag antar att det strider mot nån lag då det är läkemedelsklassat här hemma.
Bunkra upp när du ändå är utomlands, i värsta fall tar tullen av dig dom.
Citera
2018-04-06, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cpbajs1
Melatonin utomlands brukar kosta runt 50kr för en burk med 100 tabletter, och är receptfritt.
Det är inte narkotikaklassat, men jag antar att det strider mot nån lag då det är läkemedelsklassat här hemma.
Bunkra upp när du ändå är utomlands, i värsta fall tar tullen av dig dom.

Det står något "Det måste du kunna visa, till exempel genom att ditt läkemedel har en etikett från apoteket med ditt namn eller att du har ett läkarintyg."Kan det gå att be om ett etikett ifrån apoteket där? I så fall kan det väl aldrig krångla.
Citera
2018-04-06, 18:34
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
I Sverige är Melatonin-tabletter receptbelagda, och dessutom oerhört dyra. Jag har recept från läkare, men fick avstå medicinen då den blev för dyr när jag skulle hämta ut den från apoteket (755kr för 100 tabletter!).
Däremot ska jag till Spanien om några dagar, och skulle vilja kolla vad dom kostar där, om dom är receptfria.
Frågan är, är det lagligt att föra in medicin/tillskott för personligt bruk som i Sverige betraktas som receptbelagd?
Hittade info på läkemedelsverkets hemsida, men kändes inte som om man fick nåt tydligt svar:
https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-fora-in-lakemedel-till-sverige-och-andra-lander/

Hoppas detta är rätt tråd.

Ingår visst i läkemedelsförsäkringen, däremot finns det två märken på melatonin och ett av dem gör det inte, men detta gör det:

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20051203000025

Mvh, ZaphodB
Citera
2018-04-06, 19:37
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det säljs över disk i princip hela Europa utom i Sverige.

Räkna med runt €10 för en ask med 20 tabletter.

Lagligt att införa.

Melatonin är dock rätt meningslöst i tablettform, om man inte är i åldern + 60.

Var får du 60+ ifrån?

Funkar hur bra som helst på en 30 åring iaf, drömmer som en galning.
Citera
2018-04-06, 22:40
Medlem
Jag har melatonin agb 4mg utskrivet av läkare. Går på högkostnadsskyddet och kostar inte mycket alls att hämta ut, fråga efter sådana som ingår i högkostnadsskyddet så ska det nog inte vara några problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in