Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-27, 15:51
  #1
Medlem
Varifrån kommer denna term?
Citera
2008-02-27, 15:52
  #2
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Varifrån kommer denna term?

Sebbe85

Kan väl komma som vidareutveckling av Jan Banan? Varifrån Jan banan kommer vet jag dock inte.
Citera
2008-02-27, 15:57
  #3
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Kan väl komma som vidareutveckling av Jan Banan? Varifrån Jan banan kommer vet jag dock inte.
70-talsbandet Råg I Ryggen har iaf en låt som heter Jan Banan... Väldigt bra är låten också! Äkta Uriah Heep-rock med snygga gitarrslingor... =D
Citera
2008-02-28, 09:38
  #4
Medlem
bananlång

jag har hört att det handlar om att vi är långa och gula - blonda och bleka. en del svenskar har ju ganska avlånga fejs.
Citera
2008-02-28, 09:51
  #5
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Sebbe85

Kan väl komma som vidareutveckling av Jan Banan? Varifrån Jan banan kommer vet jag dock inte.
Jag tror att det ursprungligen är ett retsamt namnrim. Det fanns flera såna förr i världen, som "Anna Kaffepanna".

"Vad har du i fickan, Jan" är en travesti på titeln till en dåtida landsplåga, som hette "Vad har du under blusen, Rut?*", korsbefruktad med "Jan Banan".

*Denna låt har jag, tro det eller ej, spelat för betalande publik på krumhorn (!). Fast det var inte allt de fick höra.
Citera
2009-04-29, 11:17
  #6
Avstängd
Tremendences avatar
Nu även en låt utav Promoe, som är relativt underhållande.
Trallvänlig.
Citera
2009-04-29, 12:24
  #7
Avstängd
jonno41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Varifrån kommer denna term?
Uttrycket skall ha uppstått kring Stureplan och betydde de som kom från andra delar av Sverige för titta på "Spyan" och liknande hak.
Senare togs det upp av olika grupperingar som har det gemensamt att de ogillar svenssons... T.ex: PK-ister, liberaler, vänster, blattar + folk som rest utomlands och träffat på svenskar där som super och ligger på stranden istället för att hyra in sig hos urbefolkningen i djungeln eller meditera på någon asiatisk bergstopp.
Citera
2009-04-29, 15:45
  #8
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Sebbe85

Kan väl komma som vidareutveckling av Jan Banan? Varifrån Jan banan kommer vet jag dock inte.

Citera
2009-04-29, 16:04
  #9
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonno41
Uttrycket skall ha uppstått kring Stureplan och betydde de som kom från andra delar av Sverige för titta på "Spyan" och liknande hak.
Verkligen? Fanns "Spyan" redan på 60-talet när Jan-Banan ramsorna började cirkulera? Har när du säger att det "skall" ha uppstått kring Stureplan, var har du fått den informationen från?



Kan Stefan Sundström ha varit bidragande till att lyfta upp Janne Banan-uttrycket från barn och trallramsorna*? Sundström har ju med karaktären Jan Banan i ett flertal av sina låtar, och det är ständigt denne lite sorgliga utanförsvensk som han får personifiera. Eller har han (Sundström) bara hakat på ett redan befintligt språkbruk?

*) Exempelvis: Jan Banan satt i en gran, Granen börja vicka, Jan fick se en flicka, Flickan heter [olika namn], [olika aktiviteter som rimmar på kvinnonamnet]
En typ av tidiga Alla barnen-historier med andra ord.
__________________
Senast redigerad av Vädur 2009-04-29 kl. 16:43.
Citera
2009-04-29, 16:26
  #10
Avstängd
gulthotels avatar
Ska ha uppkommit i malmö för ett par år sedan, invandrare som kom på.
Citera
2009-04-29, 16:37
  #11
Medlem
Vädurs avatar
Owww... Jag är ju pundigare än vanligt.
Frågan ÄR ju om Svenne-Banan.

Fan.
__________________
Senast redigerad av Vädur 2009-04-29 kl. 16:44.
Citera
2009-04-29, 16:55
  #12
Avstängd
jonno41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Verkligen? Fanns "Spyan" redan på 60-talet när Jan-Banan ramsorna började cirkulera? Har när du säger att det "skall" ha uppstått kring Stureplan, var har du fått den informationen från?



Kan Stefan Sundström ha varit bidragande till att lyfta upp Janne Banan-uttrycket från barn och trallramsorna*? Sundström har ju med karaktären Jan Banan i ett flertal av sina låtar, och det är ständigt denne lite sorgliga utanförsvensk som han får personifiera. Eller har han (Sundström) bara hakat på ett redan befintligt språkbruk?

*) Exempelvis: Jan Banan satt i en gran, Granen börja vicka, Jan fick se en flicka, Flickan heter [olika namn], [olika aktiviteter som rimmar på kvinnonamnet]
En typ av tidiga Alla barnen-historier med andra ord.
Det heter svennebanan och har möjligen sitt ursprung i jan banan men om du kan belägga svennebanan som uttryck från 60-talet så varsågod och försök...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback