2006-01-27, 16:17
Bannlyst
Finns det några vetenskapliga undersökningar som visar att vitamintillskott av olika slag verkligen påverkar kroppen överhuvudtaget? Det verkar ju logiskt att ta vitaminer, mineraler mm och sedan processerar kroppen dessa på olika sett. Men jag undrar om kroppen verkligen fungerar så och om vitaminer verkligen överlever utanför sin naturliga miljö som te.x i fruktköttet.

mvh
Citera
2008-11-12, 18:31
Medlem
kreols avatar
nej dom dör såklart
Citera
2008-11-12, 18:58
Medlem
Ravekommisionens avatar
Helt ärligt så tar jag c-vitaminsbrustabletter för att det smakar gott. Sen om det är bra eller helt onödigt så bryr jag mig inte särskilt mycket.
Citera
2008-11-12, 19:23
Medlem
AnnaAnderssons avatar
För att kroppen ska kunna ta upp alla vitaminer så krävs det mer än ett glas vatten till tabletten. Du behöver äta något, tex en ost- eller leverpastejmacka om du tar vitaminen till frukost eller så kan du ta den tillsammans med mat, för att maximera intaget. Vissa vitaminer är som bekant fettlösliga och även om tabletten innehåller de vitaminerna så tas de inte upp utan att du hjälper dem på traven.

Personligen föredrar jag att äta ordentligt med sallad, 1/2 tallriken med varierat "grönt", till måltiderna. Sen tar jag dagligen gurkmeja, äppelcidervinäger och lite olja (både oliv och linfrö)smaksatt med citron. Inte samtidigt så klart utan spritt under dagen. Det håller mig pigg och jag orkar träna mer.
Citera
2008-11-12, 22:30
Medlem
Ja, kroppen tar upp vitaminer och mineraler från tillskotten. Men så länge du inte lever på enbart snabbnudlar är det rätt osannolikt att du skulle drabbas av någon brist. Så det är rätt onödigt med tillskott.

Edit: Och det är ingen mening med att äta mer än RDI heller, hälsan blir inte bättre av överskott av vitaminer.
Senast redigerad av IYKK 2008-11-12 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in