• 1
  • 2
2018-04-04, 23:37
Medlem
Undrar värdet på min gamle Volvo S80. motor på 2,4 140HK. Bensin, manuell. Årsmodellen är 1999/2000 (står olika på olika ställen..).
Gått ca 31 000 mil. servicebok finns, men senare tid gjort på egen hand.
väldigt fin i lacken, och ingen rost någonstans. Invändigt finns lite slitningar på säten fram. Bak dock i fint skick.
Endast 2 ägare.

Vad är begagnadvärdet för denna bil?
Citera
2018-04-04, 23:42
Medlem
Hegamons avatar
Spontant känns 7000 kr max 10 000 kr för en sådan bil. Som du ser så är Volvo exempelvis V70 från den tiden extremt billiga. Är den besiktigad kanske max 10 000 kr. Obesiktigad 5000 kr, jag skulle ej ge mera iaf.

Självklart är det en bra bil på många vis och jag skulle gärna vilja ha en sådan.
Citera
2018-04-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Spontant känns 7000 kr max 10 000 kr för en sådan bil. Som du ser så är Volvo exempelvis V70 från den tiden extremt billiga. Är den besiktigad kanske max 10 000 kr. Obesiktigad 5000 kr, jag skulle ej ge mera iaf.

Självklart är det en bra bil på många vis och jag skulle gärna vilja ha en sådan.
Spontant känns 7000 kr för lite, det får man skruttbil på Blocket för utan ett riktigt namn som säljare..
Såg en liknande, fast med fler ägare, för 10 000 kr och den blev såld samma dag som annonsen kom ut.
Citera
2018-04-04, 23:50
Medlem
Ingen rost? Går som den ska? Problemfri?

Knappt inkörd i så fall. Varför sälja en sådan bil?
Citera
2018-04-04, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
Ingen rost? Går som den ska? Problemfri?

Knappt inkörd i så fall. Varför sälja en sådan bil?
Vad knappt inkörd? Du menar att modellen kan gå typ 50 000 mil?
Ingen rost!

Hur mycket skulle en bilhandlare ge vid inbyte? och vad skulle man få på Blocket?
Citera
2018-04-04, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mishegas
Vad knappt inkörd? Du menar att modellen kan gå typ 50 000 mil?
Ingen rost!

Hur mycket skulle en bilhandlare ge vid inbyte? och vad skulle man få på Blocket?
En bilhandlare vill ha betalt för att ta över en bil vid inbyte, hur du än gör så blir du blåst. På Blocket; runt 15 efter prut skulle jag tro.

Lätt!

Det är en sådan här, med samma utrustningspaket?

https://www.blocket.se/skaraborg/Vol...=10&w=3&last=1
Citera
2018-04-05, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
En bilhandlare vill ha betalt för att ta över en bil vid inbyte, hur du än gör så blir du blåst. På Blocket; runt 15 efter prut skulle jag tro.

Lätt!

Det är en sådan här, med samma utrustningspaket?

https://www.blocket.se/skaraborg/Vol...=10&w=3&last=1
Ja precis, fast typ i 20 000 mil bättre skick än den=)
Men blir inte servicekostnaden hög mellan 30k till 50k mil?
Citera
2018-04-05, 00:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ja precis, fast typ i 20 000 mil bättre skick än den=)
Men blir inte servicekostnaden hög mellan 30k till 50k mil?

Beror lite på var i landet man bor gällande bilpris jag skulle tro runt 8000 kr. Det är ingen lättsåld bil, är till åren då elfel börjar komma halv hög skatt inte bensin snål så den är ingen ekonomisk bil men man åker ju ganska gott i dom
Citera
2018-04-05, 01:06
Medlem
2560ps avatar
Jag hade behållt den. Rätt motor och allt, det enda är väl att kolla upp så det inte är Marelli-spjällhus. Minns inte vilka motorer de satt på, men när det begav sig krånglade de ofta och var dyra att byta.
Citera
2018-04-05, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag hade behållt den. Rätt motor och allt, det enda är väl att kolla upp så det inte är Marelli-spjällhus. Minns inte vilka motorer de satt på, men när det begav sig krånglade de ofta och var dyra att byta.
Motorn upplevs dock som slö. Inga kvicka omkörningar inte...
Citera
2018-04-05, 02:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Motorn upplevs dock som slö. Inga kvicka omkörningar inte...

Hehe, jag skulle snarare påstå att den inte bara upplevs som slö, den ÄR slö. Tänkte mer ur ett kvalitetsperspektiv, på det viset är den bäst. En T6'a skulle man ju inte våga köpa idag.

Edit: Går ju att mjukvaruuppgradera den också, iaf gick det förr (vet inte om det finns firmor som gör sånt längre). Då får man 170 hästar, även om det inte blir någon hisnande skillnad i prestanda. Vill minnas att det som skiljer är hur mycket gasspjället öppnar vid fullgas.
Senast redigerad av 2560p 2018-04-05 kl. 02:18.
Citera
2018-04-05, 02:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Hehe, jag skulle snarare påstå att den inte bara upplevs som slö, den ÄR slö. Tänkte mer ur ett kvalitetsperspektiv, på det viset är den bäst. En T6'a skulle man ju inte våga köpa idag.

Edit: Går ju att mjukvaruuppgradera den också, iaf gick det förr (vet inte om det finns firmor som gör sånt längre). Då får man 170 hästar, även om det inte blir någon hisnande skillnad i prestanda. Vill minnas att det som skiljer är hur mycket gasspjället öppnar vid fullgas.

Helt rätt, ska man köpa begbil, ska man köpa "svenssonvarianter", inte hårdkörda "sportversioner". Vetefan hur nyttigt det är för motorn att chippa den på äldre dar..

Fixar man till motorn, byter slitdelar, olja och framförallt stift och luftfilter, kan man få "tillbaka" några hästkrafter som försvunnit under årens lopp. Sedan gör inte utrustningspaket några pengar på en så gammal bil, skicket är det som bestämmer priset, inte extrautrustningen.

Säger som många andra: Prisnivå 10-15KKR. Fast som köpare bör man gå i genom bilen rätt ordentligt, kan vara slitna lager, bussningar, dämpare på en bil som gått 30.000 mil. Är man händig kan man dock relativt lätt och billigt byta sådant själv, räcker bra med biltemagrejer, så har man en bra bruksbil som kan gå några år till. (Problemet är väl de kommande miljözonerna kanske, men bor man inte i någon storstad, är det skit samma).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in