Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-04, 17:04
  #1
Medlem
Hej jag undrar om det går att uppgradera cpu:n på min hp probook 6470b.
Egentligen så vill jag bara uppgradera för att få bättre integrerad grafik.

Just nu har jag en i5-3230M CPU @ 2.60GHz.
4gb ram minne.
SSD 120gb tror det är en samsung 650 eller vad den nu heter.

Jag såg nyligen nånting om intel processor med vega m grafik integrerad.
Jag undrar om man kan installera något sånt nytt på en gammal dator som denna?
Vad är det bästa man kan installera på en sån här dator?
Citera
2018-04-04, 17:59
  #2
Medlem
oldeubois avatar
Du kommer inte kunna byta CPU till någonting vettigt på den dator, ingenting som ger bättre grafik, i alla fall.
Citera
2018-04-04, 18:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Du kommer inte kunna byta CPU till någonting vettigt på den dator, ingenting som ger bättre grafik, i alla fall.
Så ingeting bättre än intel hd 4000?
Skulle vilja ha intel hd 530 iaf men det är alltså omöjligt?
Citera
2018-04-04, 18:15
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
En laptop är inte direkt modulär med tanke på CPU/GPU så CPU kan du nog glömma... och jag skulle vilja påstå att någon extern GPU inte riktigt är värt det om du inte skall köpa en ny "billig" laptop snart och kan hänga på denna externa GPU'n på den nya typ... men inte ens det är värt det skulle jag tro...

Du har köpt laptop'en för att vara så liten, energisnål som möjligt men vill ändå ha något som behöver mycket plats och mycket energi... Det kan finnas en medelväg (annars hade externa GPU'er inte existerat, men tror det är få som sitter i det läget faktiskt)...

Jaja my 2 cents...

Här är en äldre artikel om ämnet (har inte läst den och kanske är outdated?) men i alla fall...
https://www.computershopper.com/feat...rd-boxes-egpus
Citera
2018-04-04, 18:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
En laptop är inte direkt modulär med tanke på CPU/GPU så CPU kan du nog glömma... och jag skulle vilja påstå att någon extern GPU inte riktigt är värt det om du inte skall köpa en ny "billig" laptop snart och kan hänga på denna externa GPU'n på den nya typ... men inte ens det är värt det skulle jag tro...

Du har köpt laptop'en för att vara så liten, energisnål som möjligt men vill ändå ha något som behöver mycket plats och mycket energi... Det kan finnas en medelväg (annars hade externa GPU'er inte existerat, men tror det är få som sitter i det läget faktiskt)...

Jaja my 2 cents...

Här är en äldre artikel om ämnet (har inte läst den och kanske är outdated?) men i alla fall...
https://www.computershopper.com/feat...rd-boxes-egpus
Tack för länken men något sådant känns lite opraktiskt. Jag vill minnas att jag läste något om att man kunde ansluta grafikkort via thunderbolt och få ganska bra prestanda, men nu har jag ju inte thunderbolt så de är uteslutet ändp.

Jag har en stationär dator som jag kan spela alla spel jag vill på men jag tänkte mest att det skulle vara kul att få en gammal laptop att prestera som en lite nyare laptop, samt kunna va mer portabel.
Citera
2018-04-04, 19:54
  #6
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovenn
Tack för länken men något sådant känns lite opraktiskt. Jag vill minnas att jag läste något om att man kunde ansluta grafikkort via thunderbolt och få ganska bra prestanda, men nu har jag ju inte thunderbolt så de är uteslutet ändp.

Jag har en stationär dator som jag kan spela alla spel jag vill på men jag tänkte mest att det skulle vara kul att få en gammal laptop att prestera som en lite nyare laptop, samt kunna va mer portabel.
Du får titta på en annan dator.
Citera
2018-04-04, 20:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Du får titta på en annan dator.
på den här https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebo...y/td-p/5821502 länken så skriver en "hp expert" att det "kanske" går om man har QM77 chipset.

Jag minns att jag kollade om jag hade QM77 chipset och det hade jag men frågan blir ju då om en i7 3632 har bättre integrerad grafik än min i5 3230m?

Om man nu ska vara lite rolig och inte googla............................................ ...............................
__________________
Senast redigerad av sovenn 2018-04-04 kl. 20:57.
Citera
2018-04-05, 22:25
  #8
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovenn
på den här https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebo...y/td-p/5821502 länken så skriver en "hp expert" att det "kanske" går om man har QM77 chipset.

Jag minns att jag kollade om jag hade QM77 chipset och det hade jag men frågan blir ju då om en i7 3632 har bättre integrerad grafik än min i5 3230m?

Om man nu ska vara lite rolig och inte googla............................................ ...............................
Nej. Samma serie, samma grafik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback