• 1
  • 2
2018-04-03, 19:34
Medlem
Håller på att läsa om olika stöd/ersättning som kan fås via försäkringskassan.
Fastnade för att nyanlända får etableringsersättning, 308 kr/dag skattefritt. (ca 6200/mån)
Svenskar får 223 kr/dag aktivitetsstöd, som måste skattas, alt. 148 kr/dag skattefritt i utvecklingsersättning. (ca 3100/mån).
223 minus skatt blir nära exakt 148 kr. Dvs, aktivitetsstöd/utvecklingsersättning är samma belopp.

Grund och krav är lika arbetsmarknadspolitiskt. Man är arbetslös, utan a-kassa, måste delta i ett program.

Hur kommer det sig då att aktivitetsstöd/utvecklingsersättning är hälften av etableringsstöd? Dvs nyanlända arbetslösa får dubbelt så mycket som en svensk som är/blir arbetslös om denne inte uppfyllt krav på a-kassa?

Eller har jag missat något?

https://www.forsakringskassan.se/pri...tsformedlingen
Senast redigerad av Plantfjant 2018-04-03 kl. 19:37.
Citera
2018-04-03, 19:37
Medlem
SophieNeveus avatar
Etableringsstödet är till för att täcka kostnader som te.x möbler, vinterkläder och andra föremål som kan tänkas behövas när man är ny i Sverige.
Citera
2018-04-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Ja, rasfrämlingar ifrån andra kontinenter är mer värda än svenskar. Är väll knappast en nyhet att man älskar att ösa pengar över svartskallar, och att det verkar saknas resurser när det gäller Svenskar.

Visst, men man ser aldrig siffror. Men här har vi ju det helt öppet.
Citera
2018-04-03, 20:41
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plantfjant
Ok... varken svar på min fråga och dessutom OT så vi lämnar det.
hade du googlat istället får du fram det här

Den som är ny i Sverige kan få etableringsersättning. Etableringsersättningen är pengar man får när man deltar i etableringsprogrammet eller har en etableringsplan hos Arbetsförmedlingen. Om man har barn kan man också få etableringstillägg. Bor man ensam kan man få bostadsersättning.

Etableringsersättning för personer i etableringsprogram
Om en person deltar i etableringsprogrammet hos Arbetsförmedlingen så kan han eller hon få etableringsersättning. Ansökan om etableringsersättning lämnas till Försäkringskassan. Försäkringskassan bestämmer med vilket belopp den nyanlända får per dag och betalar ut etableringsersättningen.

Den som har etableringsersättning kan också få etableringstillägg och bostadsersättning. Det är Försäkringskassan som beslutar om och betalar ut dessa ersättningar.
Citera
2018-04-03, 20:41
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Är det din åsikt eller fakta? Svenskar behöver inget av detta?

Varför ignorerar du poängen?

Jo, svenskar behöver dessa saker med. Nyanlända behöver allt, eller så gott som.
Citera
2018-04-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Etableringsstödet är till för att täcka kostnader som te.x möbler, vinterkläder och andra föremål som kan tänkas behövas när man är ny i Sverige.

Nja. Det är ju det hemutrustningslånet är till för.
Citera
2018-04-03, 21:01
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Nja. Det är ju det hemutrustningslånet är till för.
Vet att man kan få mobiltelefon och abonnemang betalt av arbetsförmedlingen för att man ska kunna söka jobb. Vet däremot inte hur mycket det får lov att kosta.
Citera
2018-04-03, 21:19
Medlem
Citat:
hade du googlat istället får du fram det här
Den som är ny i Sverige kan få etableringsersättning........osv......

Trodde min länk i trådstarten skulle räcka, för i den texten finns i sin tur länk till den texten du kopierade in.

Jag har givetvis läst informationen tidigare, och min fråga är inte:
"Vad är etableringsersättning?"

Jag måste nog förtydliga frågan.
"Varför får svenskar som är arbetslösa, som deltar i ett program via arbetsförmedlingen, och som inte har a-kassa, mindre pengar än:
Nyanlända som är arbetslösa, som deltar i ett program via arbetsförmedlingen, och som inte har a-kassa?

Det är alltså så att svenskar får 3100 kr/mån och nyanlända 6200 kr/mån, trots att de är i samma situation gentemot arb.förm.

F.ö. är jag inte direkt emot att nyanlända får 6200. Svenskens 3100 borde istället dubblas.
Senast redigerad av Plantfjant 2018-04-03 kl. 21:33.
Citera
2018-04-03, 21:43
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Jag måste nog förtydliga frågan.
"Varför får svenskar som är arbetslösa, som deltar i ett program via arbetsförmedlingen, och som inte har a-kassa, mindre pengar än:
Nyanlända som är arbetslösa, som deltar i ett program via arbetsförmedlingen, och som inte har a-kassa?

Du har ju fått svaret flera gånger. Men du verkar inte vilja låtsas om det.

De behöver mer grejer.

Du har ju tillomed ledtråden i namnet, ETABLERINGsstöd.
Citera
2018-04-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Du har ju fått svaret flera gånger. Men du verkar inte vilja låtsas om det.

De behöver mer grejer.

Du har ju tillomed ledtråden i namnet, ETABLERINGsstöd.

Det är din egen slutsats, men står ingenstans om att de får mer pengar för att de behöver mer grejer. Inte behöver ordet etablering inrymma material heller.

Och vad säger att en nyanländ behöver mer grejer än en svensk? De nyanlända får oftast möblerade boenden.

Och vad får dig att tro att de inte får hjälp med pengar till "grejer" utöver ersättningen? Jag har själv sett dem få engångsbelopp för köp av kläder, mobil m.m...
Senast redigerad av Plantfjant 2018-04-03 kl. 22:38.
Citera
2018-04-04, 00:10
Medlem
blobben!!!s avatar
Det är ganska lätt egentligen. "Nyanlända" som har ekonomiska trångmål tar fram kniven och hugger dig. En svensk torkar röven med gratisreklam och lever på nudlar i stället för att göra något åt saken. Givetvis behöver inte nyanlända mer pengar än någon annan. I Ukraina hade du fått leva på potatis och vatten, om ens det.

När letade du senast upp din lokala politiker och gav denne en lavette som tack för orättvisor? Där har du svaret!
Citera
2018-04-04, 00:22
Medlem
Citat:
Vet att man kan få mobiltelefon och abonnemang betalt av arbetsförmedlingen för att man ska kunna söka jobb. Vet däremot inte hur mycket det får lov att kosta.

Då får du gärna visa källa på det. Du kommer dock inte att hitta någon. Det är nämligen inte sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in