• 4
  • 5
2018-04-06, 14:15
Medlem
MrsGodesss avatar
Lycka till, du har rätten på din sida.
Citera
2018-04-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Inte en chans! Den som är tilltalad har inga krav på att bevisa sin oskuld, men visst skulle det vara bra om han hade ett kvitto på det, men så är ju inte faller..

För övrigt: banker och kreditinstitut lånar ut pengar, något privatpersoner bör hålla sig ifrån om man inte vet exakt vad man håller på med.. avtal, pant, vittnen osv.

Om ni skrev upp skulden med underskrifter när lånet togs så har du goda chanser att få tillbaka pengarna. Om han har betalt tillbaka så ska ni skriva nytt intyg att skulden är betald, detta intyg ska han spara. Nu har han ju inte detta såklart, så han har inga bevis på att han betalt någonting tillbaka. Man intygar inte bara när ett lån tas, utan även när det är betalt. Jag anser dina chanser vara goda, enda bristen är väl att ni inte signerade med färgat bläck.
Citera
2018-04-06, 16:08
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncapitano
Om ni skrev upp skulden med underskrifter när lånet togs så har du goda chanser att få tillbaka pengarna. Om han har betalt tillbaka så ska ni skriva nytt intyg att skulden är betald, detta intyg ska han spara. Nu har han ju inte detta såklart, så han har inga bevis på att han betalt någonting tillbaka. Man intygar inte bara när ett lån tas, utan även när det är betalt. Jag anser dina chanser vara goda, enda bristen är väl att ni inte signerade med färgat bläck.
instämmer, jag säger kör hårt, det är mycket goda förutsättningar att få rätt.

kan man sedan härleda sms:en så är det bara bonus.
Citera
2018-04-07, 12:13
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGodess
Lycka till, du har rätten på din sida.

Att ha rätt är en sak, att få rätt är en annan? Du har bevisbördan det är du som ska föra talan. Det är mycket enklare att vara svarande. Är det dessutom en fullblodsmytoman kan du torska på hans advokatkostnader som utan problem kan landa på 200K . Stäm in för obehaget, låt fanskapet anlita en advokat kör honom fram till innan dom, gör bedömning, återkalla ärendet. Boom! så kostar det honom mer än 6000 K.

Du kan ju få vinnarvibbar o köra vidare o få rätt. Om han e en jävla nolla som inte anlitar advokat.

Men min känsla är att han viker ner sig redan på KFM ansökan. Så lägg lite till. Han betalar!
Citera
2018-04-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Att ha rätt är en sak, att få rätt är en annan? Du har bevisbördan det är du som ska föra talan. Det är mycket enklare att vara svarande. Är det dessutom en fullblodsmytoman kan du torska på hans advokatkostnader som utan problem kan landa på 200K . Stäm in för obehaget, låt fanskapet anlita en advokat kör honom fram till innan dom, gör bedömning, återkalla ärendet. Boom! så kostar det honom mer än 6000 K.

Du kan ju få vinnarvibbar o köra vidare o få rätt. Om han e en jävla nolla som inte anlitar advokat.

Men min känsla är att han viker ner sig redan på KFM ansökan. Så lägg lite till. Han betalar!

Nja.... om man yrar på under ett halv prisbasbelopp (cirka 22K just nu) så kan man tydligen inte bli betalningsskyldig för mer än en timmes advokatkonsultation, vilket är strax under 1600. Den du stämmer kan ju förstås välja att kosta på sig långt mer än en timme, men det blir då den som får betala allt över en timme. Och vinner du slipper du betala motpartens advokat över huvud taget.
Citera
2018-04-07, 14:12
Medlem
Roland Janssons avatar
Nån har nog skrivit det redan, men ring upp killen och säg att du tänker stämma honom, samtidigt spelar du inte samtalet. Se till att få han att prata ordentligt. Sen har du dina bevis.
Citera
2018-04-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roland Jansson
Nån har nog skrivit det redan, men ring upp killen och säg att du tänker stämma honom, samtidigt spelar du inte samtalet. Se till att få han att prata ordentligt. Sen har du dina bevis.

På tal om prata: ett knep som verkar fungera bättre än man kan tänka sig för att få någon annan att prata är att själva vara tyst. Så i detta sammanhang skulle jag ringt upp killen, spelat in samtalet och sedan fört in lånet i samtalet. Sedan skulle jag låtit motparten prata, och fortsätta prata så länge han bara vill. Och även när han verkar ha slut på saker att säga skulel jag hållit tyst...
Citera
2018-04-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jetzed
Jag lånade ut 6000 kr till en föredetta vän som behövde hjälp med pengar, och han vägrar nu betala tillbaka. Vi skrev ett papper (dock inte ett seriöst) som han skrev på med sin namnteckning. Alla pengar var dock kontant, så det finns ingen banköverföring. Har SMS där han skriver att han ska betala tillbaka pengarna. Han har sagt att han ska överklaga till domstol om jag tar det till kronofogden, eftersom jag saknar banköverföring kommer jag inte få några pengar.

Om jag tar detta till kronis och sedan tingsrätten finns det därför risk att jag kommer ta smällen om det inte går igenom. Är mitt case tillräckligt starkt för att han ska bli betalningsskyldig?

Läste detta på universitetet nyss, du bör vinna fallet då du har bevisning i form av lappen samt samtycke i form av smset. Spelar ingen roll på att det inte finns banköverföring, kontant är också ett betalningsmedel. Ditt case borde vara tillräckligt starkt, men det är antagligen inte högprioriterat då det inte handlar om mycket pengar.
Citera
2018-04-08, 16:00
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Man har rätt med info av jurist/advokat en halvtimme ca, utan att det kostar någon.
Där får man den informationen och ev priser hur man tänker/kan gå tillväga.
Man kan också via sin hemförsäkring ha rätt till advokatkostnader, kolla upp vad som gäller.
Lycka till
Citera
2018-04-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ovan tycker jag var ett mycket bra svar. Har du inget case. Se till att få ett. Det som avgör om det kommer att gå bra för dig är din egna vilja att agera samt hur högt du värderar 6 000 kr kopplat till ditt rättviseetos. Om jag inte hade haft möjlighet att få ut några pengar hade jag tagit lagen i egna händer. "Olyckor" händer... det är dock mitt rättviseetos

// CC
som regel lånar lag aldrig ut. det visade sig
en gång att den som lånade av mig var
belånad runt om på jobbet.

har lånat ut pengar till mor och far samt bror.

men om jag skulle bli blåst på 6000 kr så
skulle jag som föregående talare tala om
att han hon kan betala inom ett datum.

har inte inbetalningen inkommit då kanske
låntagarens saker försvinner/skadas etc.
tills skulden och ev. ränta och hanterings-
avgift på 1000 kr.

där i mot har jag köpt saker från folk som
frågat. har jag inget intresse av apparaten
bjuder jag 1/3 av beräknat dagsvärde, det
betyder att jag kan fortfarande använda
den eller sälja vidare och tjäna på det.

så mitt tips är låna inte ut pengar till kompisar.

OBS!. har lånat "ut" ipren i 20 år aldrig fått
tillbaka det. fattar inte att folk säger låna
ipren heller. oftast är det ju en och samma
person som "lånar".
Citera
2018-04-08, 23:43
Medlem
Citat:
Jag lånade ut 6000 kr till en föredetta vän som behövde hjälp med pengar, och han vägrar nu betala tillbaka. Vi skrev ett papper (dock inte ett seriöst) som han skrev på med sin namnteckning. Alla pengar var dock kontant, så det finns ingen banköverföring. Har SMS där han skriver att han ska betala tillbaka pengarna. Han har sagt att han ska överklaga till domstol om jag tar det till kronofogden, eftersom jag saknar banköverföring kommer jag inte få några pengar.

Om jag tar detta till kronis och sedan tingsrätten finns det därför risk att jag kommer ta smällen om det inte går igenom. Är mitt case tillräckligt starkt för att han ska bli betalningsskyldig?

Har din fd vän en inkomst? Om han har det så är det ju bara sjukt om han väljer att inte betala tillbaka sin skuld. Det är ju småpengar det handlar om.

Men tycker inte att du ska ta det till kronofogden då lånet var kontant och du förmodligen inte ens har kvar smsen och en lapp skriven med blyerts känns väldigt svagt då han kommer neka.

Är inte 6 tusen SEK en otroligt billig peng för att bli av med ett sånt pack?
Citera
2020-06-27, 11:02
Medlem
Odovacers avatar
Citat:

Har detta gått framåt något? Var ju ett tag sedan sist. Jag har lånat ut 1000 kr som jag inte får tillbaka. Betydligt beskedligare alltså. Får väl ta och berätta för alla killens bekanta om inte annat kan göras.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in