• 1
  • 2
2018-04-03, 16:52
Medlem
Jetzeds avatar
Jag lånade ut 6000 kr till en föredetta vän som behövde hjälp med pengar, och han vägrar nu betala tillbaka. Vi skrev ett papper (dock inte ett seriöst) som han skrev på med sin namnteckning. Alla pengar var dock kontant, så det finns ingen banköverföring. Har SMS där han skriver att han ska betala tillbaka pengarna. Han har sagt att han ska överklaga till domstol om jag tar det till kronofogden, eftersom jag saknar banköverföring kommer jag inte få några pengar.

Om jag tar detta till kronis och sedan tingsrätten finns det därför risk att jag kommer ta smällen om det inte går igenom. Är mitt case tillräckligt starkt för att han ska bli betalningsskyldig?
Citera
2018-04-03, 17:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jetzed
Jag lånade ut 6000 kr till en föredetta vän som behövde hjälp med pengar, och han vägrar nu betala tillbaka. Vi skrev ett papper (dock inte ett seriöst) som han skrev på med sin namnteckning. Alla pengar var dock kontant, så det finns ingen banköverföring. Har SMS där han skriver att han ska betala tillbaka pengarna. Han har sagt att han ska överklaga till domstol om jag tar det till kronofogden, eftersom jag saknar banköverföring kommer jag inte få några pengar.

Om jag tar detta till kronis och sedan tingsrätten finns det därför risk att jag kommer ta smällen om det inte går igenom. Är mitt case tillräckligt starkt för att han ska bli betalningsskyldig?

Det låter som att du skulle vinna en tingsrättsprocess i och med att ni har ett avtal och du har dessutom bevisning i form av SMS. Jag vet dock inte riktigt vad du menar med "dock inte ett seriöst"...
Citera
2018-04-03, 17:03
Medlem
Jetzeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det låter som att du skulle vinna en tingsrättsprocess i och med att ni har ett avtal och du har dessutom bevisning i form av SMS. Jag vet dock inte riktigt vad du menar med "dock inte ett seriöst"...

Det var på en papperslapp skriven med blyerts. Han har sagt att han kommer säga att det förfalskat.
Citera
2018-04-03, 17:08
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Det var på en papperslapp skriven med blyerts. Han har sagt att han kommer säga att det förfalskat.

Kostar dig 300:- att dra ärendet till KFM och 900:- att dra det till tingsrätten. Lätt att vara stöddig och säga att man ska ljuga i tingsätten, inte lika säkert att man gör det.

Även om han anlitar Lapidus som ombud kommer du inte åka på de kostnaderna då skulden är under ett halvt basbelopp. Företräd dig själv så riskerar du vara 900:-
Citera
2018-04-03, 17:10
Medlem
Se till att din mobil kan spela in ljud i omgivningen (eller pågående samtal) och medan mobilen spelar in samtalet tar du upp ämnet med din fd kompis. Se till att beröra också vad han tänker göra om du drar det till domstol. Sedan går du och lämnar in en stämningsansökan att din fd kompis skall betala dig pengarna han lånat tillsammans med ränta sedan du först ville ha tillbaka pengarna. Dessutom kan du lägga på vad det kostar att lämna in stämningsansökan (runt 900 kronor för småbelopp) och diverse kostnader i samband med rättegången (typ resor, ledighet från arbetet osv).

En liten fråga dock: framgår det av ert kontrakt hur lång tid kompisen har på sig att betala tillbaka lånet?
Citera
2018-04-03, 17:11
Medlem
för i helvete de här måste du ju kunna lösa..

du har rätten på din sida om han ska spela smart be en riktig vän att vittna med dig om att de va han som skrev på pappret.. och bevisningen är ju på din sida om du iaf har både lappen och sms och så tar du med en vän som vittnar så sitter han garanterat som betalnings skyldig..

men jag tycker som tidigare talare..
spöa han, förstör så mycket du kan för han. bilen ,fönster allt..
dra in hans familj flickvän och berätta för dom vilket svin han är ..
låter lite som din vän är en knarkare så hota med att ställa till de för han inom de området också..

mitt tips blir Hobbex köp ett basebollträ i alu sen åker du hem tilll honom och enkelt frågar ska vi spela boll då tror jag han fattar hur de ligger till. är du för feg för detta så ställ till de för han igenom att beställa saker åt han . bjud på hans tele nr till alla jävla teleförsäljare och använd de alltid när du gör en reg nånstans.
Citera
2018-04-03, 17:23
Medlem
Jetzeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Se till att din mobil kan spela in ljud i omgivningen (eller pågående samtal) och medan mobilen spelar in samtalet tar du upp ämnet med din fd kompis. Se till att beröra också vad han tänker göra om du drar det till domstol. Sedan går du och lämnar in en stämningsansökan att din fd kompis skall betala dig pengarna han lånat tillsammans med ränta sedan du först ville ha tillbaka pengarna. Dessutom kan du lägga på vad det kostar att lämna in stämningsansökan (runt 900 kronor för småbelopp) och diverse kostnader i samband med rättegången (typ resor, ledighet från arbetet osv).

En liten fråga dock: framgår det av ert kontrakt hur lång tid kompisen har på sig att betala tillbaka lånet?

Jag har ingen möjlighet att träffa honom något mer.

Jag gjorde research och det finns något som kallas skuldebrev, är detta nödvändigt om man lånar ut?

Ja, det finns ett datum hur lång tid han har på sig, det var förra året. Det står dock inget om räntan.
Citera
2018-04-03, 17:38
Medlem
Citat:
Jag har ingen möjlighet att träffa honom något mer.

Jag gjorde research och det finns något som kallas skuldebrev, är detta nödvändigt om man lånar ut?

Ja, det finns ett datum hur lång tid han har på sig, det var förra året. Det står dock inget om räntan.

Jag tror inte att det behövs något skuldebrev, de låter mer som en mer formell sak man tar till, för stor belopp. För ditt lilla belopp tycker jag att det räcker med ett papper ni båda har skrivit på: du som utlånare av pengarna och han som lånare av dem.

Att ert papper inte tar upp något om ränta spelar ingen roll, lagen säger att du har rätt till ränta enligt vissa regler. I just detta fall tror jag att du inte kan räkna med ränta annat än från när lånet skulle varit betalt.
Citera
2018-04-03, 17:49
Medlem
Idiadors avatar
Jag har också en bekant som lånat 1500 kr av mig, hur går jag tillväga för att få tillbaks cashen? Är det skuldebrev som gäller? Vad blir konsekvenserna av att ta det till KFM? Jag vill bara att det ska vara som ett slag i magen på han, för snubben lovade att jag skulle få tillbaka pengarna, men fick aldrig dem..

Har lust såklart att ge en ordentlig käftsmäll till honom, men vill undersöka lagliga vägar först, se om det är värt besväret.
Citera
2018-04-03, 17:54
Medlem
watcher1970s avatar
Glöm det!
Utan bevis- opartiska vittnen och liknande- har Du inget case. Han kan ljuga och säga att han redan betalat tillbaka eller hitta på vad som helst.
Ljuger han så står ord mot ord och du kan glömma att få tillbaka slantarna. Hur svårt kan det vara att skriva ett bra avtal och skicka pengarna via Swish eller annat spårbarhetsutredningen sätt.
Sorry!
Citera
2018-04-03, 18:22
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Glöm det!
Utan bevis- opartiska vittnen och liknande- har Du inget case. Han kan ljuga och säga att han redan betalat tillbaka eller hitta på vad som helst.
Ljuger han så står ord mot ord och du kan glömma att få tillbaka slantarna. Hur svårt kan det vara att skriva ett bra avtal och skicka pengarna via Swish eller annat spårbarhetsutredningen sätt.
Sorry!
Man kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden även om man inte har ett skit nedskrivet osv, det, kostar 300 kr, kronofogden skickar då ut ett rek brev till den man har skuld hos, den ok och betalar eller så väljer den att bestrida skulden, då får du frågan från kronofogden om du vill ta det i domstol, kostar mellan 600-2500beroende på storlek på skuld. Skulle personen skita i svara på kronofogden så meddelar de ett utslag, och sen kan de driva in skulden.
Citera
2018-04-03, 18:28
Bannlyst
Ja har ni skrivit kontrakt så gäller kontraktet, din fd vän är körd,

Aktibolag eller enskild firma? Enskild firma ligger han körd isåfall pga hen får ta alla rättegångs kostnader inte billigt om man ser på SVT Domstolen.

Advokater är inte billigt likaså, nämnde män Åklagare mm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in