• 1
  • 2
2018-04-03, 16:23
Medlem
Hejsan! Igår så rasade kopplingen på min Volvo V50 2011 och efter den bärgats så fick Nybergs bil byta hela kopplingen efter knappt 10000 mil varav 5000 är pendlade 3mil t/r till jobb. Jag pratade lite med han som bytt den som varpå jag frågade vad exakt som hade hänt och var fel. Han sa då att tryckplattan var sprucken och att det berodde på kvalitetsbrist på komponenterna. Nu förstår jag självklart att det går köra sönder en koppling på så lite som 1000 mil men i och med att inga missljud eller något sådant har visats så känns det märkligt?

Nu är min fråga då, iom att han själv sade att det berodde på kvalitetsbrist på komponenterna och inte handhavandefel, bör inte detta rimligtvis gå på någons sorts garanti eller åtminstonde goodwill från Volvo?

Har ni liknande erfarenheter av goodwill från Volvo eller liknande fall?
Citera
2018-04-03, 16:31
Medlem
Sunimods avatar
Bilen är från 2011 och fabriksgarantin upphört för länge sedan.

10.000 mil. Knappast troligt att du får någon goodwill för detta.

Betala du och var glad. Möjligen att maskinskadeförsäkringen kan ta något.
Citera
2018-04-03, 16:35
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Om du har Volvia kommer maskinskadeförsäkringen att ta detta, villkor 8 år eller 15000 mil eller 17000 mil i vissa fall.
Andra försäkringsbolag har oftast sämre villkor, men kanske tar detta ändå.
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2018-04-03 kl. 16:38.
Citera
2018-04-03, 16:37
Medlem
poxers avatar
Meken menade säkert att man snålat in på komponenten by design, inte att det var ett "fel".
Citera
2018-04-03, 16:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Volvo lämnar väl två års nybilsgaranti, så det är bara att glömma. De gör knappast reparationer av goodwill på en sju år gammal bil som gått 10 000 mil heller.

Jag vet inte heller hur mekanikern så säkert kunde uteslutande handhavandefel. Om det har kört och slirats på kopplingen väldigt mycket så att tryckplattan hettas upp väldigt mycket flera gånger borde det rimligen kunna orsaka sprickbildning.

Ditt försäkringsbolag borde dock kunna betala, beroende på din försäkring förstås. Maskinskadeförsäkringen ligger nog på gränsen för att bilen är för gammal och/eller gått för långt.
Citera
2018-04-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bilen är från 2011 och fabriksgarantin upphört för länge sedan.

10.000 mil. Knappast troligt att du får någon goodwill för detta.

Betala du och var glad. Möjligen att maskinskadeförsäkringen kan ta något.

Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Om du har Volvia kommer maskinskadeförsäkringen att ta detta, villkor 8 år eller 15000 mil eller 17000 mil i vissa fall.
Andra försäkringsbolag har oftast sämre villkor, men kanske tar detta ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Volvo lämnar väl två års nybilsgaranti, så det är bara att glömma. De gör knappast reparationer av goodwill på en sju år gammal bil som gått 10 000 mil heller.

Jag vet inte heller hur mekanikern så säkert kunde uteslutande handhavandefel. Om det har kört och slirats på kopplingen väldigt mycket så att tryckplattan hettas upp väldigt mycket flera gånger borde det rimligen kunna orsaka sprickbildning.

Ditt försäkringsbolag borde dock kunna betala, beroende på din försäkring förstås. Maskinskadeförsäkringen ligger nog på gränsen för att bilen är för gammal och/eller gått för långt.

Ok, ja detta togs av Trygg Hansa på maskinskadeförsäkring med nöd och näppe. Så betalar 8000 istället för 16000
Citera
2018-04-03, 17:07
Medlem
Han menade väl att det blivit fabrikationsfel på just ditt exemplar
Eller är volvo dåligapå kopplingar?
Citera
2018-04-03, 19:36
Medlem
Baalzamons avatar
Det är bara att betala, det är sådana här reparationer som biltillverkarna lever på. Bilen skall vara för gammal för att garantier skall gälla men tillräckligt ny för att fortfarande ha lite värde kvar. Börjar dom skänka bort sånt gratis kan dom lika gärna slå igen dörrarna direkt.
Citera
2018-04-03, 22:06
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plattfan
Ok, ja detta togs av Trygg Hansa på maskinskadeförsäkring med nöd och näppe. Så betalar 8000 istället för 16000
Nu betalar du en fast självrisk. Men fan vad dyra de var.
Själv rensade jag kopplingen på en min V50 för tre år sedan o det landade på 11 000kr där försäkringen tog en del av smällen.
Jo, jag lämnade in till Volvos ÅF.

Och, nej. Du lär inte får ett öre av Volvo på en slitagedel
Citera
2018-04-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Han menade väl att det blivit fabrikationsfel på just ditt exemplar
Eller är volvo dåligapå kopplingar?

Volvo tillverkar sannolikt inga kopplingar själv. Säkert SACHS eller liknande.
Citera
2018-04-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Volvo tillverkar sannolikt inga kopplingar själv. Säkert SACHS eller liknande.
underförstått
Citera
2018-04-04, 08:38
Medlem
Machiavellys avatar
Visste inte att det kostade så jävla mycket att byta en koppling! På mindre verkstäder kostar det ca 4000kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in