Citat:
Ursprungligen postat av
Robeloto
Tack, slapp jag förklara!
Brukar använda kommandotolken genom att pinga olika servrar. Vi får ungefär samma TTL-värde. Det som skiljer sig mest är när vi använder oss av bredbandskollens test. Jag har testat olika webbläsare, men får alltid en ms på över 20. Oftast mellan 25-28. Den andra personen får alltid mellan 9-14 ms.
Jag märker själv av mina fördröjningar när jag surfar och det är fruktansvärt irriterande. Vill som inte riktigt tro det är hårdvaran, men kan ju förstås vara så. Skall bli intressant att se om det flyter på bättre när jag kommer hem. Då vet jag att det är kabelns fel som jag använder mig av här.
25 ms är INTE hög svarstid
Men jo håller med om att det är konstigt att det skiljer en del mellan de två datorerna på samma nätverk. dock är skillnaden mellan 10ms och 25ms inte ens nästan märkbar i verkligheten.
Med "Vi får ungefär samma TTL" menar du då att ni har ungefär samma svarstider i kommandotolken?
TTL är inte svarstiden. TTL är Time To Live vilket i detta fallet är antalet hopp mellan routrar som tillåts innan den ger upp så att säga. Standard är 64, så har du 14 hopp till det du pingar kommer TTL säga 50
Om ni har ungefär samma svarstider i kommandotolken men inte på bredbandskollen så betyder det inte speciellt mycket. Mer än att något fördröjer trafiken i webbläsaren något.
Men eftersom du tycker att din surf är seg så kan det bero på många saker, men pingen är inte en av dem.
Skulle snarare tro virus, felkonfad antivirus eller något addin i webbläsaren som ligger i vägen.
Visst kan vara hårdvarurelaterat med men tror inte att det skulle vara nätverkskortet, så länge du inte leechar Torrents samtidigt.