Citat:
Ursprungligen postat av
BiggestSnoozer
Jag har inget fysiskt handikap, men är ändå intresserad av att köpa en handikap-anpassad minibuss eftersom jag vill ha en rymlig bil med gott om plats för både passagerare och packning. Jag har noterat att det på marknaden finns en hel del begagnade handikap-anpassade bilar/minibussar till salu.....t.ex. denna på blocket:
https://www.blocket.se/dalarna/Fiat_...3.htm?ca=3&w=2
Finns det några särskilda regler när det gäller att köpa,äga och köra handikap-anpassade minibussar?
När bilen blir handikappanpassad blir det en ny regbesiktning på bilen. Om anpassning tas bort måste bilen regbesiktas igen. Men vem som helst kan äga och köra en bil som är anpassad, om de inte är extremt och det är bundet till personen som då också har villkor i sitt körkort. Detta får du upp när du kollar bilen på Transportstyrelsen.
Många minibussar/skåpbilar/vans osv importeras ifrån bla Usa och Kanada. Där kan man köpa en bil som redan är tex golvsänkt. Bilen får då importeras som hjälpmedel (eller nåt sånt) och blir billigare än att köpa/importera en "ren bil". Man kan på så sätt köpa en bil väldigt billigt för att sen få bidrag för att anpassas istället för att köpa en bil dyrare här hemma i Sverige. Därav är det många som köper in dessa bilar, alla anpassar dom inte massor. Ofta är dom i väldigt bra skick då det då och då är dom som blir sämre i sin sjukdom/handikapp och inte kan köra så mycket innan bilen säljs vidare.
Kolla olika anpassningsfirmors hemsidor också, dom har ibland bilar till försäljning också.
Har en kompis med anpassad bil så har lite koll på dom