Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-02, 14:21
  #13
Medlem
Peyzs avatar
Ni är bara rädda vad alla ska tycka och tänka.
Jag bryr mig inte ett dugg om min unge svär. Tycker inte det är något viktigt.
Sen får folk tycka vad dom vill.
Dom är ändå hycklare hela bunten.
Citera
2018-04-02, 17:32
  #14
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Barnen får gärna använda fula ord. Skulle de däremot skriva något så kräkframkallade som "...hur kommer dem att lära sina barn..." så skulle de få smaka rottingen.
Citera
2018-04-02, 19:18
  #15
Medlem
Djefvelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Barnen får gärna använda fula ord. Skulle de däremot skriva något så kräkframkallade som "...hur kommer dem att lära sina barn..." så skulle de få smaka rottingen.
Exaktemente. Dagens "nya föräldrar" är 90-talister, vilket borgar för att dekadensen fortsätter.
Man häpnar över hur de både talar och skriver. Till och med i sammanhang där de verkligen borde skriva korrekt blir det fel.

Ibland undrar man hur det ejenkligen kunde bli såhär.

För övrigt tror jag att tråden ligger fett fel och borde ligga i språkdelen.
Citera
2018-04-02, 19:23
  #16
Medlem
Luxuss avatar
Det gäller ju att lära barnen hantera svordomar på rätt sätt.

Jag svär som en borstbindare, men lägger man orden rätt så reagerar folk inte.

Folk som lägger in svordomar som utfyllnad däremot, då låter det bara dumt.

”Det är inte så jävla viktigt att du får med alla saker, det viktigaste är väl för helvete att du får med bilnyckeln!”. Där fungerar ju svordomen som ett förtydligande/förstärkningsord.
”Jävla gott med mat Fan va hungrig jag är. Jävla bra mat asså. Jävlar gott med spagetti” är ju efterbliven konversation
Citera
2018-04-02, 19:42
  #17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brosha
vad göra?
Skit it.
Språket utvecklas o du får gilla läget
Citera
2018-04-02, 19:47
  #18
Medlem
Djefvelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Skit it.
Språket utvecklas o du får gilla läget
Utvecklas? Det backar ju, och det fort. Det blandas och ges med formuleringar, utfyllnadsord, nysvenska och stavfel. Det är inte bara föräldrarnas fel. Det handlar om slappa lärare, dålig disciplin och lågt satta krav i skolan.
Du måste väl ändå hålla med om att det har varit en brant nedåtgående spiral sista åren?
Citera
2018-04-02, 19:49
  #19
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djefvelberg
Utvecklas? Det backar ju, och det fort. Det blandas och ges med formuleringar, utfyllnadsord, nysvenska och stavfel. Det är inte bara föräldrarnas fel. Det handlar om slappa lärare, dålig disciplin och lågt satta krav i skolan.
Du måste väl ändå hålla med om att det har varit en brant nedåtgående spiral sista åren?
Jodå. Jag är lika gnällig som mina föräldrar var förr i tiden.
Däremot har jag accepterat att språket förändras. Det har det alltid gjort o det har alltid berott på influenser utifrån.
Citera
2018-04-02, 19:57
  #20
Medlem
Djefvelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jodå. Jag är lika gnällig som mina föräldrar var förr i tiden.
Däremot har jag accepterat att språket förändras. Det har det alltid gjort o det har alltid berott på influenser utifrån.
Så är det. Men om man sätter de blåsta 90-talisterna tillsammans med våra slappa lärare till att utbilda våra barn så tycker åtminstone jag att det språkliga förfallet går lite för fort.
Mer än vad jag klarar av om jag ska vara ärlig.

Jag tycker att det är synd att vissa ord försvinner. De rationaliseras bort och nyanserna försvinner mer och mer. Å andra sidan är jag en nostalgiker av rang, så helt ofärgad lär jag aldrig bli i denna frågan.
Citera
2018-04-03, 17:13
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Okido
Jag och frugan har sedan dag 1 bestämt oss att framför våra barn svär vi inte. Våra barn som är mellan 10 och 5 svär således inte. De vet att det är fel och kan ibland säga "Han sa ett ord man inte får... fan" Vilket jag tycker är helt ok, då de fortfarande vet att det är fel.

Mötte ett par i affären när jag var och handlade igår, reagerade på att mamma som kommer gåendes med sin typ 6 åring, mot pappan och säger "Va fan tog du vägen?"
Min första tanka är WT-familj. Rännstensmentalitet. Ointelligenta människor. Tragiskt.

Så svårt är det inte att vårda sitt språk.

Du verkar glida in lite på det i slutet av din analys, att det inte handlar om fel eller rätt, utan om rikedom och överflöd. Din familj har det bra ställt fysiskt och psykiskt, och tycker att ni har råd att hushålla med svordomarna så att de blir roligare de gånger ni använder dem? Då blir folk som använder dem hela tiden, ett hot. Vad tror du om det?
Citera
2018-07-01, 11:19
  #22
Medlem
SkepticalHippos avatar
Rubrik justerad för att tydligare spegla diskussionsunderlaget. Utgången rubrik: "vårda ditt språk."

/Moderator
Citera
2018-07-01, 11:27
  #23
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag svär rätt mycket. Jag hade nyligen en diskussion om detta med en äldre släkting som aldrig svär och anser att man inte ska använda "runda ord" (?), särskilt inte bland barn.

Som jag sa till henne: Jag är ateist, precis som hon. Varken jag eller barnets pappa är medlemmar i svenska kyrkan. Barnet är ej döpt. Vad har då uttryck som "satan", "fan", "jävlar" och "helvete" egentligen för mening? Ingen, enligt mig. Det är endast styrkeuttryck utan någon som helst innebörd. Ord som jag däremot inte använder särskilt ofta och som har en stark innebörd är könsord eller förnedrande uttryck som "hora", "slyna", "bög" och så vidare. De anser jag att man inte ska använda alls och särskilt inte då barn är i närheten.

Dock så utbrast min 3-åring "satan!" häromdagen och mu aktar jag mig för att svära alls. Det låter verkligen inte bra då det kommer från ett litet barn. Det blev genast lite mer komplicerat Så ja, jag erkänner motvilligt; man bör nog vårda sitt språk inför barnen. En 3-åring har inte så stora problem att de orden bör behöva användas.

Jag kommer nog köra på samma stil som mina föräldrar gjorde: "Jag är vuxen, jag får säga så. När du är vuxen så väljer du själv hur du ska prata men fram tills dess så får du hitta på andra saker att säga".
Citera
2021-10-21, 09:33
  #24
Medlem
JavalangIIs avatar
Mina föräldrar och andra släktingar svor aldrig hemma inför sina barn, och det är jag glad för idag. En väl avvägd svordom som förstärkning eller krydda i en mening kan absolut fylla sin funktion, men folk som svär slentrianmässigt låter bara obildade. Om de nu inte väger upp det med att verkligen ha ett rikt språk i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag kommer nog köra på samma stil som mina föräldrar gjorde: "Jag är vuxen, jag får säga så. När du är vuxen så väljer du själv hur du ska prata men fram tills dess så får du hitta på andra saker att säga".

Är du inte rädd för att det där bara funkar i teorin? Barn gör ju som bekant som föräldrarna gör och inte som de säger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback