2018-04-02, 12:13
Medlem
Dear all,

Ett fel meddelande om för låg kylvätska nivå upplyst i min Volvo V60 2013 års modell. Jag skrivit i forum och fått bra tips från er expert.

Vad som jag gjorde under tiden var att köpa in original kylvätska från Billia ( blanda med vatten enligt instruktioner), fyllde på hållare i bilen.

Efter typ en månad, jag såg att det hade gått ner cirka 1cm, jag ringde Billia, teknit sa att ibland det kan vara bubbla i rör, så jag fyllde upp igen till MAX, och nu idag, när jag kollat, det har gått ner igen typ 10-15mm.

Jag hörde att kylvätska inte ska sjunka ner så mycket. känns att det var nån läckage för att jag har fylld på minst 2 ggr under 2 månader..

Här kommer en jämförelse bilder:
https://imgur.com/a/1iK88

Kan det bero på att jag använde diesel värme ganska mycket under morgonen?
Har ni nån tips?
Senast redigerad av Hejsolna123 2018-04-02 kl. 12:23. Anledning: fel spelling
Citera
2018-04-02, 12:23
Medlem
reFluxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Kylväska?
TS syftar på kylarvätska, och det vet du.

Kollat vattenpumpen till dieselvärmaren? Kollat efter läckage/pöl under dieselvärmaren? Ser ju absolut ut som det läcker någonstans. Hör annars med Volvo...

Kolla även denna länk: finns folk med liknande problem: http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=19&t=54488
Senast redigerad av reFluxl 2018-04-02 kl. 12:25.
Citera
2018-04-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reFluxl

Kollat vattenpumpen till dieselvärmaren? Kollat efter läckage/pöl under dieselvärmaren? Ser ju absolut ut som det läcker någonstans. Hör annars med Volvo...

Tack Refluxl, ursäkta att jag skrev fel... så klart menade jag vätska..
Jag ser inget blött på marken i alla fall.
vattenpumpen till diselväärmaren, behöver man öppna någon att se det?
Citera
2018-04-02, 12:34
Medlem
2560ps avatar
Först och främst, tack för en vettig post med ordentlig information och bra bilder!

Nu till det tråkiga, antingen har du ett inre läckage i dieselvärmaren eller en kass toppackning. Det senare händer väl knappt längre, så gissningsvis behöver du åtgärda värmaren. Du kan också kolla så att det inte läcker från värmepaketet i kupén, då blir det inga fläckar på marken. Dock borde du nog märkt det vid det här laget, det är ju rätt mycket som försvinner.
Citera
2018-04-02, 12:35
Medlem
Conams avatar
Så små läckage dunstar bums! Ficklampa och liggunderlag och leta gråa strimmor och fläckar runt kylarslangar (för enkelhets skull) är enda sättet, om du inte har tillgång till en kylarprovare, trycksättning av systemet.
Citera
2018-04-02, 12:59
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Så små läckage dunstar bums! Ficklampa och liggunderlag och leta gråa strimmor och fläckar runt kylarslangar (för enkelhets skull) är enda sättet, om du inte har tillgång till en kylarprovare, trycksättning av systemet.

Nä, glykol dunstar inte i någon nämnvärd utsträckning. I områden där det är varmt försvinner det, men då ser man ist en "sockrig" utfällning. Så läckage är rätt enkelt att spåra.
Citera
2018-04-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reFluxl

Kolla även denna länk: finns folk med liknande problem: http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=19&t=54488

TACK FÖR LÄNKEN, troligen kan vara fel på värmare på min bil oxå.
Känns det är bättre att lämna bilen till Billia?
Citera
2018-04-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Först och främst, tack för en vettig post med ordentlig information och bra bilder!

Nu till det tråkiga, antingen har du ett inre läckage i dieselvärmaren eller en kass toppackning. Det senare händer väl knappt längre, så gissningsvis behöver du åtgärda värmaren. Du kan också kolla så att det inte läcker från värmepaketet i kupén, då blir det inga fläckar på marken. Dock borde du nog märkt det vid det här laget, det är ju rätt mycket som försvinner.

Tack för tips 2560p, det känns att det inte är någting enkel för mig. kanske bättre att lämna bilen till Billia..
Citera
2018-04-02, 19:40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Tack för tips 2560p, det känns att det inte är någting enkel för mig. kanske bättre att lämna bilen till Billia..
Kylvätska dunstar om ex expansionskärlet är otätt. Men det är bara vattnet som dunstar medan glykolen stannar kvar.
Så om du lämnat in bilen på Volvo sedan den var ny så ska du ha 50/50. Därför kan du mäta upp koncentrationen med en sådan där kikare de har på mackarna. Visar den inte max så har du för mkt glykol o därigenom kan det faktiskt ha dunstat.
Åkte själv på att fylla på min V60-14 i vintras. Det gick i tre dl o sedan har jag inte hört ett pip mer om det ifrån bilen.
Citera
2018-04-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p

Jag håller med ovan, vart felet är kan man enkelt hitta genom att mäta i motorns egna kylvätskas innehåll av rester om det är en dålig topplockspackning, annars har du en värmare som läcker någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in