• 1
  • 2
2018-04-01, 10:42
Medlem
kraftfoders avatar
En svensk man blev tyvärr mördad i Colombia nyligen:
En svensk man i 50-årsåldern har rånmördats i Colombia, enligt uppgifter i colombianska medier. Mannen sköts till döds när han försökte hindra rånarna från att stjäla en guldkedja.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sv...es-i-colombia/

-Som vanligt så är svensk media löjligt sparsamma med uppgifter, men efter att klistrat in lite i "duck-duck" kom följande fram:
(OBS! Jag har aldrig "läst spanska", kör bara turistspanska+lite latin..)

Santa Marta: Asesinan a un turista sueco por oponerse a un robo
Tags: Santa Marta Asesinato Turistas Robo

La persona asesinada fue identificada como Patrick Johnson, de 56 años de edad. //Un ciudadano sueco fue asesinado en Santa Marta cuando, en medio de un asalto, se opuso a que le robaran una joya que portaba, según informó la Policía Metropolitana.

La extranjero asesinado fue identificado como Patrick Johnson, de 56 años de edad, quien había llegado a Santa Marta dos meses atrás para encontrarse con su novia, quien vivía en esta ciudad, explicó la Policía Metropolitana en un comunicado.

http://lasnoticias.co/2018/03/31/en-...n-santa-marta/

Kortfattat på svenska: Turisten Patrick (56), svensk, har blivit rånmördad. Detta enligt polisen i gällande stad.

Frågan är då: Varför "turistar" man i Colombia? -Givetvis kan man ha släkt och vänner där, men "landet i fråga" är väl inget så kallat "turistställe"?

-Kanske åker man dit för att göra så kallade "affärer"?
Vad vet "vi" om offret, rörde det sig om en vanlig hederlig "svensson" eller om något annat?

OBS! -Vill inte skuldbelägga någon här, jag har "lustigt nog" kompisar från Colombia, så jag syftar inte på något "dåligt", om nu någon skulle få för sig sådant.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-04-01 kl. 10:48.
Citera
2018-04-01, 10:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
En svensk man blev tyvärr mördad i Colombia nyligen:
En svensk man i 50-årsåldern har rånmördats i Colombia, enligt uppgifter i colombianska medier. Mannen sköts till döds när han försökte hindra rånarna från att stjäla en guldkedja.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sv...es-i-colombia/

-Som vanligt så är svensk media löjligt sparsamma med uppgifter, men efter att klistrat in lite i "duck-duck" kom följande fram:
(OBS! Jag har aldrig "läst spanska", kör bara turistspanska+lite latin..)

Santa Marta: Asesinan a un turista sueco por oponerse a un robo
Tags: Santa Marta Asesinato Turistas Robo

La persona asesinada fue identificada como Patrick Johnson, de 56 años de edad. //Un ciudadano sueco fue asesinado en Santa Marta cuando, en medio de un asalto, se opuso a que le robaran una joya que portaba, según informó la Policía Metropolitana.

La extranjero asesinado fue identificado como Patrick Johnson, de 56 años de edad, quien había llegado a Santa Marta dos meses atrás para encontrarse con su novia, quien vivía en esta ciudad, explicó la Policía Metropolitana en un comunicado.

http://lasnoticias.co/2018/03/31/en-...n-santa-marta/

Kortfattat på svenska: Turisten Patrick (56), svensk, har blivit rånmördad. Detta enligt polisen i gällande stad.

Frågan är då: Varför "turistar" man i Colombia? -Givetvis kan man ha släkt och vänner där, men "landet i fråga" är väl inget så kallat "turistställe"?

Vad vet "vi" om offret, rörde det sig om en vanlig hederlig "svensson" eller om något annat?

OBS! -Vill inte skuldbelägga någon här, jag har "lustigt nog" kompisar från Colombia, så jag syftar inte på något "dåligt", om nu någon skulle få för sig sådant.

Behöver ju inte vara något skumt med hans resa. Flickvännen kanske är av colombiskt ursprung och de hälsade på hennes släkt/vänner över påsk? Det framgår att hon är "Natal de esta ciudad", dvs. bördig från staden.

I den ena artikeln framgår att han var 53 år (ej 56) och heter "Jonnas Patrick Junnssen", vilket skulle kunna betyda att han inte heter Patrik (Patrick) utan snarare Jonas (Jonnas) som tilltalsnamn.

Och som efternamn eventuellt Jonsson (Junnssen).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-04-01 kl. 11:09.
Citera
2018-04-01, 10:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Behöver ju inte vara något skumt med hans resa. Flickvännen kanske är av colombiskt ursprung och de hälsade på hennes släkt/vänner över påsk?

Givetvis kan det vara så. Men "flickvän" låter rätt dubiöst, själv har jag "flera", så att säga..
(Läs gärna den spanska/colombianska artikeln).

"Patrick Johnson" låter mer brittiskt/irländskt/USA än svenskt. Kan vara felstavningar i colombiansk media. Någon som vet mer om personen i fråga?
Citera
2018-04-01, 11:01
Medlem
Min första tanke är, vem åker runt på en MC i guldkedja? I Colombia ???
Man ska verkligen vara så smart som möjligt och inte köra guld på sådana ställen.
Citera
2018-04-01, 11:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Givetvis kan det vara så. Men "flickvän" låter rätt dubiöst, själv har jag "flera", så att säga..
(Läs gärna den spanska/colombianska artikeln).

"Patrick Johnson" låter mer brittiskt/irländskt/USA än svenskt. Kan vara felstavningar i colombiansk media. Någon som vet mer om personen i fråga?

Jonnas Patrick Junnssen där tilltalsnamnet kan vara Jonas och efternamnet te.x. Jonsson, ofta går journalisterna på nationellt uttal från passuppgifter de fått via telefon från lokala polisen, därav litet förvandlade namnuppgifter.
Citera
2018-04-01, 11:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Min första tanke är, vem åker runt på en MC i guldkedja? I Colombia ???
Man ska verkligen vara så smart som möjligt och inte köra guld på sådana ställen.

Du skriver ut mina tankar i ren text. -Tack!
Citera
2018-04-01, 11:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jonnas Patrick Junnssen där tilltalsnamnet kan vara Jonas och efternamnet te.x. Jonsson, ofta går journalisterna på nationellt uttal från passuppgifter de fått via telefon från lokala polisen, därav litet förvandlade namnuppgifter.

Exakt så. De jag "fått ut" på sökning här i Sverige, är inte från "västsverige" eller har rätt ålder..
(En från Linköping (LIDköping hade funkat kanske) och en annan från typ Dalarna.)

"Patrick Johnson" är mer lättsökt än "Patrik Johansson"...
Citera
2018-04-01, 11:19
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:

Just staden Santa Marta och Cartagena ligger vid Karibiska havet och är de två största turistorterna i landet. Jag bodde i Santa Marta i två månader 2015. Det finns ok stränder och många restauranger. Priser på mat och öl är lågt och vackra kvinnor vimlar det av. Svensken som blev mördad känns dock som en snubbe som brydde sig för lite om livet. Om man vistas länge på samma plats med guldsmycken så ber han om problem. Det skulle heller inte förvåna om flickvännen är ungefär hälften så gammal.
Citera
2018-04-01, 11:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Exakt så. De jag "fått ut" på sökning här i Sverige, är inte från "västsverige" eller har rätt ålder..
(En från Linköping (LIDköping hade funkat kanske) och en annan från typ Dalarna.)

"Patrick Johnson" är mer lättsökt än "Patrik Johansson"...

I svensk media framgår att han kommer från "södra Sverige".

Senast redigerad av GilGrissom82 2018-04-01 kl. 11:36.
Citera
2018-04-01, 11:25
Medlem
Citat:

Många är adopterade därifrån. En studiekamrat adopterade två flickor. Då har de oftast svenska namn och vill kanske åka dit för att söka sina rötter eller liknande.
Citera
2018-04-01, 11:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Många är adopterade därifrån. En studiekamrat adopterade två flickor. Då har de oftast svenska namn och vill kanske åka dit för att söka sina rötter eller liknande.

Jovisst, torde platsa in i kategorin "släkt och vänner" kanske?

Offret hade flickvän i staden där han mördades. Trots detta (flickvännen borde sagt att "gör inte så" med ditt guldarmband), dvs. en viss lokal kännedom. Det låter lite märkligt att man "flashar" med guld i tveksamma "kvarter"? -Speciellt om man har så att säga infödd flickvän där som "kan området"?

GW hade nog sagt "det här är knepigt"..
Citera
2018-04-01, 11:34
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Den här gubben hade träffat sin "flickvän" via internet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in