Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 22:02
  #133
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ett: Det har visat sig att den rysktalande befolkningen i, åtminstone Estland, är lojal emot det hemland man nu lever i. Skulle inte så varit fallet så skulle det förekomma en stor migration till Ryssland. Denna är dock mindre än en lite rännil.

Konstig logik, men iaf bevisar den att omröstningen i Krim var de facto 100% riktig?
Citera
2018-04-06, 22:15
  #134
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja att Putin kuppade in sig när Jeltsin var som svagast är ju välkänt.
I grunden var ju Jeltsin betydlig mer president och politisk kraftkarl än vad Putin någonsin kan bli, dessutom populär i omvärlden. tyvärr led han ju av den ryska folksjukdomen alkoholism som till slut försvagade honom både som människa och som politiker. Det är då som sliskiga personer typ Putin ser sin chans att ta makten eftersom det ju sker ganska odramatiskt genom politiskt rävspel och utan kupper eller omvälvningar i Kreml.
Nu sitter den lille mannen fortfarande kvar vid makten, tillsammans med sina korrupta oligarker rikare än någonsin, Jeltsin roterar nog i sin grav över utvecklingen.

Under Gorbatjov och Jeltsin föll först Warszawapakten samman. Sedan Sovjetunionen och det var kaos i den ryska ekonomin. Det är därför dessa är populära i många västländer. Men de är ju inte populära i Ryssland.
Citera
2018-04-06, 22:19
  #135
Avstängd
VaTeFaireFoutres avatar
Jag tycker, Putin skall invadera mitt land. Då kontrollerar han lätt östersjön via flottbaser i Fredrikshamn och Helsingör.
Citera
2018-04-06, 22:19
  #136
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Konstig logik, men iaf bevisar den att omröstningen i Krim var de facto 100% riktig?

Hur får du in Krim i det hela? Emigerade det många rysktalande ifrån Krim innan 2014, eller vad syftar du på? För om det inte emigrerade många rysktalande ifrån Krim innan 2014 så måste de ju ha accepterat Ukrainsk överhöghet, eller vet du inte själv vad du syftar på?
Citera
2018-04-06, 22:21
  #137
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaTeFaireFoutre
Jag tycker, Putin skall invadera mitt land. Då kontrollerar han lätt östersjön via flottbaser i Fredrikshamn och Helsingör.

Då du tycker alltså att Putler skall invadera NATO-talet Danmark? Nog för att jag läst många inlägg ifrån opatriotiska nissar, men du tar nog priset.
Citera
2018-04-06, 22:26
  #138
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hur får du in Krim i det hela? Emigerade det många rysktalande ifrån Krim innan 2014, eller vad syftar du på? För om det inte emigrerade många rysktalande ifrån Krim innan 2014 så måste de ju ha accepterat Ukrainsk överhöghet, eller vet du inte själv vad du syftar på?
Hur många Krimborna (förutom tatarer) emigrerade till Ukraina EFTER omröstningen?
Med din logik borde alla "lojala" fly till Ukraina


På riktigt, förstod du verkligen inte vad jag menade?
Citera
2018-04-06, 22:30
  #139
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Hur många Krimborna (förutom tatarer) emigrerade till Ukraina EFTER omröstningen?
Med din logik borde alla "lojala" fly till Ukraina


På riktigt, förstod du verkligen inte vad jag menade?

Nej, jag har svårt att förstå mig på din "logik".
Citera
2018-04-06, 22:44
  #140
Medlem
Flaskhalsats avatar
Vad i hela helvetet? Finns det fortfarande folk som tror att Ryssland är en supermakt? Kallar ni England för supermakt också? Rysslands BNP är det tredubbla sett från Sverige men bara halva England. Att kalla Ryssland för supermakt är ett skämt.
Citera
2018-04-06, 22:59
  #141
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sedan giftmordet av Skrupal har det utkämpats symmetrisk diplomatisk "krigföring". Man landsförvisar diplomater hit och dit. Media rapporterar som att antalet diplomater är viktigt. Det hela har nu eskalerat.

Det här kan ju inte vara ett spel som Putin gillar. Så när får vi se ett assymetriskt svar från Putin? Vad kommer han göra?

Jag är rädd för att han vid något läge kan skicka in gröna gubbar i ett baltiskt land. "Interna frihetskämpar", kommer han kalla dem. Och jag tror inte Nato kommer svara särskilt resolut.

Nu tror jag du är ute och cyklar, för ovanlighetens skull.

Kom ihåg den gemensamma nämnaren för samtliga ryska militära ingrepp hittills - det har handlat om att i olika grad agera militärt för att behålla ett inflytande de riskerar att tappa. Gäller Krim, Syrien, hjälp till Donbas för att destabilisera "nya" Ukraina osv.

Baltikum är, med ryska ögon, sedan 2004 förlorat till EU/NATO, på frivillig väg, och hör inte hemma i ryska kultursfären (sagt av Putin när det begav sig).

En militär konflikt i Baltikum kan självklart inte uteslutas, men då måste det till att ryssarna känner sig rent hotade, dvs instängning/avspärrning av Kaliningradexklaven.

Dessutom har Kreml hittills bara gjort överlagda åtgärder, tom Skripal-fallet är ju för att visa att man är beredd att betala ett högt pris för att straffa motståndare - och att man kan det, och gör det om man vill.

Att gå in i Baltikum (=NATO!), ens i nästan helryska Narva eller Daugavpils, är ett alldeles för högt spel - tänk om USA svarar militärt? Man är oerhört underlägsen amerikanerna i militär styrka och det vet Putin, därför gör han/de bara sånt de vet att de kommer undan med. Jag pratar inte om rent krig nu, utan en ur rysk synvinkel ytterst ovälkommen upptrappning av styrkor i Östersjöområdet som de helt enkelt inte kan matcha om USA börjar skicka fartyg.

Hade Ryssland varit våghalsiga hade de t.ex. gått in mer öppet i Ukraina, som är betydligt viktigare för dem än vad Baltikum är.
Citera
2018-04-07, 03:52
  #142
Medlem
Skiffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ett: Det har visat sig att den rysktalande befolkningen i, åtminstone Estland, är lojal emot det hemland man nu lever i. Skulle inte så varit fallet så skulle det förekomma en stor migration till Ryssland. Denna är dock mindre än en lite rännil.

Förstår inte din logik alls. Varför skulle man flytta till Ryssland för att visa sitt stöd? Speciellt om man är född och äger fastigheter på baltiskt territorium. Tvärtom är det snarare fråga om princip att sitta kvar som en fästing på dessa döende hundstater, oavsett hur mycket dessa försöker göra sig av med en av etniska skäl. Ryssarna i baltikum visar sitt stöd bäst genom att stanna kvar i landet som infiltratörer, precis som ryssar i alla andra länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Två: Tror du på allvar att NATO skulle vilja tränga in i Ryssland? Är du dum på allvar eller? NATO skulle aldrig ge sig på en sådan dumhet, och befolkningarna i NATO länderna i Europa skulle helt enkel inte acceptera något sådant!

Vem är det enligt dig som bryr sig om vad Europa eller dess befolkning vill? Har man NATO trupper i baltikum, som är ett taktiskt oförsvarbart territorium, och ämnar att använda dessa som något annat än ett politiskt stunt, så måste man avancera. Har NATO strateger tänkt att eljest sitta på den ryska gränsen medan kärnvapensspjut regnar över övriga Europa och USA, kommer dessa att bli krossade innan de kan åstadkomma något.

Sen är det en annan fråga om vi överhuvudtaget kommer se konventionell krigsföring mellan Ryssland och NATO eller om det bara kommer handla om kärnvapen.
Citera
2018-04-07, 08:53
  #143
Avstängd
Mertillens avatar
Har den ryska minoriteten i de tre baltländerna osat särskilt mycket missnöje överhuvudtaget någon gång de senaste 20 åren? Jag vet att Putin och baltstaterna i väst utmålas som Hitler och Sudettyskland men det är ju de facto kolugnt.

Fasiken vad jag gillar Putin för övrigt. Min nuvarande avatar ger ju en vägledning.
Citera
2018-04-07, 11:53
  #144
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Har den ryska minoriteten i de tre baltländerna osat särskilt mycket missnöje överhuvudtaget någon gång de senaste 20 åren?

Nej baltryssarna är ganska bittra på både Kreml och baltregeringarna och skulle vara betydligt mer otacksamma än de som bor i Abchasien eller Krim om de skulle "räddas" av Moskva och de skulle knappast märka av någon högre levnadsstandard som kanske de förstnämnda gjort, tvärtom. Så även om baltländerna inte vore med i NATO skulle Kreml tänka sig för både en och två gånger om det är värt huvudvärken.

USA sitter som vanligt på otroligt starka kort att spela ut om Ryssland skulle eskalera på det här viset - förstöra deras Syrien-projekt eller varför inte exportera hightech-vapen till Ukraina? Så nej scenariot i tråden kommer inte inträffa om inte ryssarna på allvar känner sig hotade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback