2018-03-31, 14:41
Medlem
Hej !

Gr ett inlgg eller snarare en frga hr, inloggad fr frsta gngen. Det gller ett dokument skrivet i en gammal G5a frmodligen en av de sista som sldes, osker p exakt rtal om det nu har ngon betydelse.

Nr jag har frt ver detta dokument skrivit i den gamla G5an till en nyare Intel mac s blir det ju givetvis problem med att kunna anvnda denna fil (i detta fall ett CV) Det gr ju att ppna och lsa med det gr inte redigera och gra ngra ndringar nr det r verfrt till den nyare datorn och med nyare mjukvara.

Min frga till den samlade kunskapsbasen ute i etern r finns det ngon bra och billigt (kanske nstan gratis) programvara att hmta ngonstans fr att konvertera detta CV till redigerbart format i IntelMac och inte behva skriva om all frn brjan ? En alternativ frga kan jag fra ver den till den nya Macen i ngon speciellt format som gr att anvnda bde i gammal och ny Mac ?

Kunskapen dr ute r stor och hoppas p ngot klokt kunnigt svar !! ?

Hlsningar Gronan3
Citera
2018-03-31, 14:44
Medlem
Jag hade provat att ppna dokumentet i lite olika ordbehandlare. Du har ju Pages som r gratis. LibreOffice, Googles ordbehandlare.

Vad du vilket program du anvnde p din G5:a?
Citera
2018-03-31, 14:54
Medlem
Det var nog original ordbehandlaren i den gamla datorn kommer inte i hg vilken version och vilken siffra det har
Citera
2018-03-31, 15:11
Medlem
Du kan ven prova TextEdit.app i OS X. Den hnger med.
Citera
2018-03-31, 18:35
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronan3
Det var nog original ordbehandlaren i den gamla datorn kommer inte i hg vilken version och vilken siffra det har

Claris Works / Apple Works? Om du har Pages (Apples ordbehandlare, kan kpas via App Store) eller Libre Office (gratis att ladda ner) s br du kunna ppna dokumentet.
Citera
2018-03-31, 22:43
Medlem
Rtt sker p att Pages, Numbers osv r gratis.
Citera
2018-04-01, 06:18
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Rtt sker p att Pages, Numbers osv r gratis.

Beror p hur gammal Mac man har. Frn 2013 fljer dom med vid kp av dator men har man en ldre Mac fr man kpa dom i App Store.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in