Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-31, 14:41
  #1
Medlem
Hej !

Gör ett inlägg eller snarare en fråga här, inloggad för första gången. Det gäller ett dokument skrivet i en gammal G5a förmodligen en av de sista som såldes, osäker på exakt årtal om det nu har någon betydelse.

När jag har fört över detta dokument skrivit i den gamla G5an till en nyare Intel mac så blir det ju givetvis problem med att kunna använda denna fil (i detta fall ett CV) Det går ju att öppna och läsa med det går inte redigera och göra några ändringar när det är överfört till den nyare datorn och med nyare mjukvara.

Min fråga till den samlade kunskapsbasen ute i etern är finns det någon bra och billigt (kanske nästan gratis) programvara att hämta någonstans för att konvertera detta CV till redigerbart format i IntelMac och inte behöva skriva om all från början ? En alternativ fråga kan jag föra över den till den nya Macen i någon speciellt format som går att använda både i gammal och ny Mac ?

Kunskapen där ute är stor och hoppas på något klokt kunnigt svar !! ?

Hälsningar Gronan3
Citera
2018-03-31, 14:44
  #2
Medlem
Jag hade provat att öppna dokumentet i lite olika ordbehandlare. Du har ju Pages som är gratis. LibreOffice, Googles ordbehandlare.

Vad du vilket program du använde på din G5:a?
Citera
2018-03-31, 14:54
  #3
Medlem
Det var nog original ordbehandlaren i den gamla datorn kommer inte i håg vilken version och vilken siffra det har
Citera
2018-03-31, 15:11
  #4
Medlem
Du kan även prova TextEdit.app i OS X. Den hänger med.
Citera
2018-03-31, 18:35
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronan3
Det var nog original ordbehandlaren i den gamla datorn kommer inte i håg vilken version och vilken siffra det har

Claris Works / Apple Works? Om du har Pages (Apples ordbehandlare, kan köpas via App Store) eller Libre Office (gratis att ladda ner) så bör du kunna öppna dokumentet.
Citera
2018-03-31, 22:43
  #6
Medlem
Rätt säker på att Pages, Numbers osv är gratis.
Citera
2018-04-01, 06:18
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Rätt säker på att Pages, Numbers osv är gratis.

Beror på hur gammal Mac man har. Från 2013 följer dom med vid köp av dator men har man en äldre Mac får man köpa dom i App Store.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback