• 2
  • 3
2018-03-31, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ganska vanligt att militärer använde den hälsningsfrasen. Vet inte om de gör det längre, men åtminstone in på 80-talet var det vanligt.

Syftet var sannolikt att slippa använda tjänstegrader i varje mening. Utan kunna säga kort och koncist du eller bror...

Nu när du-reformen har ytterligare ett par tre decennier på nacken, minskar ju det behovet.

Påminner mig om en gammal anekdot: När översten välkomnar den nyaste underlöjtnanten med att föreslå bror-skål, då menar han att HAN vill kunna dua underlöjtnanten. Löjtnanten förväntas att fortsätta med att tilltala med Översten.
Citera
2018-03-31, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu säger de väl »bro'san« inte »broder«. Broder var vanligt bland överklassen på 40-talet.

Jag vet en stadsläkare, född 1925, som använde det tilltalet så sent som på 1980-talet.
Citera
2018-03-31, 19:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag vet en stadsläkare, född 1925, som använde det tilltalet så sent som på 1980-talet.

Jodå, jag skrev i ett annat inlägg att det var vanligt bland militärer ända in på 80-talet. Det förekom emellertid inte lika flitigt som under 40-talet, då man ofta betonade att bli du och bror. Det var ju före du-reformen.
Citera
2018-03-31, 20:12
Medlem
broder säger man frimurare emellan
Citera
2018-03-31, 20:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorX
broder säger man frimurare emellan

Ja, i slutna sällskap förekommer det säkert ännu.
Citera
2018-03-31, 20:39
Medlem
Patguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Du uppnår en kortsiktig fördel men domesticerar dig själv och skapar en märklig relation mellan oss och araber. Det är svagt.

Den är ju märklig, känn efter själv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in