Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-30, 19:07
  #1
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag spelar in teveprogram med en inspelningsbar dvd. Det har gått bra men nu har jag ny teve och dom fungerar inte tillsammans, dvdn är från 2005 och har bara scart, och teven ingen scart och en sån manick som kunde lösa det kostade för mycket.

Jag har tidigare lagt in tider på dvdn som ju var kopplad tlll teven och så har den spelat in farmen, mästerkocken, the Walking dead osv och så har jag kunnat kolla när jag haft tid och kunnat spola förbi reklamen. Extremt smidigt. Gjorde likadant med VHS när det begav sig.
Jag har inte brytt mig om tekniken kring det här sen just 2005 kanske så är extremt lost.

Men vilket är smidigaste och mest prisvärda ersättningsprodukten?
Citera
2018-03-30, 19:22
  #2
Medlem
Det låter som att du behöver upptäcka en cirka 15-17 år gammal uppfinning: en hårddiskbaserad "PVR" - personal video recorder.

Vilken typ av PVR som är bäst lämpad för dig beror mest på hur du tar emot TV idag (och i framtiden).
Citera
2018-03-30, 19:44
  #3
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Inte köpa denna? 198 kr

https://www.tradera.com/item/170704/...hdmi-converter
Citera
2018-03-31, 07:01
  #4
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektrolyt
Det låter som att du behöver upptäcka en cirka 15-17 år gammal uppfinning: en hårddiskbaserad "PVR" - personal video recorder.

Vilken typ av PVR som är bäst lämpad för dig beror mest på hur du tar emot TV idag (och i framtiden).
Har du några förslag på apparater, jag har vanligt comhem-teve, alltså en antennkabel från ett hål i väggen till teven. Ingen box eller liknande.
Citera
2018-03-31, 07:04
  #5
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Inte köpa denna? 198 kr

https://www.tradera.com/item/170704/...hdmi-converter
Det var mer humant, den jag hittade på stan kostade 6-700:- och när jag letade runt hittade jag att dom varit extremt dyra tidigare. Men är lite försiktig med såna elprodukter som skickas från Asien (ja, vet att allt kommer därifrån..). Den går ju på ström den där och vill inte riskera nåt här i onödan.
Citera
2018-03-31, 08:29
  #6
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar till lämpligare delforum.

Övrig hemelektronik --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera
2018-03-31, 08:50
  #7
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har du några förslag på apparater, jag har vanligt comhem-teve, alltså en antennkabel från ett hål i väggen till teven. Ingen box eller liknande.
Ring ComHem och säg att du vill hyra deras Tivo-box, den kan spela in samt att om du kommer på att ditt favoritprogram började för 10 minuter sen så kan du spela bak allt och kolla ifrån början fast programmet sänds. Man kan pausa mitt i programmen och gå på tex toa och sen starta allt igen.
Mycket smidig box.
Citera
2018-03-31, 15:18
  #8
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Ring ComHem och säg att du vill hyra deras Tivo-box, den kan spela in samt att om du kommer på att ditt favoritprogram började för 10 minuter sen så kan du spela bak allt och kolla ifrån början fast programmet sänds. Man kan pausa mitt i programmen och gå på tex toa och sen starta allt igen.
Mycket smidig box.
Verkade väldigt bra men verkar som jag måste teckna ett abonnemang för att få låna en sån. Har ju redan dom kanaler jag vill i basutbudet så känns inte bra att betala för att bara ha den liksom. Vill hellre köpa en enhet för 4-500:-. Kanske får ge mig ut på beg-marknadenbland inspelningsbara DVD-spelare..
Citera
2018-04-01, 09:53
  #9
Medlem
En extern hårddisk bör ju funka ifall din TV har möjlighet att göra inspelningar (och det brukar nya apparater ha). En på 500 GB kostar inte mer än ca 500 kr.
Citera
2018-04-01, 13:35
  #10
Medlem
patrik-wids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
En extern hårddisk bör ju funka ifall din TV har möjlighet att göra inspelningar (och det brukar nya apparater ha). En på 500 GB kostar inte mer än ca 500 kr.
Det fungerar dock bara på digitala kanaler. Har han comhem's basutbut är förmodligen många av kanalerna analoga.
Citera
2018-04-01, 13:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
Det fungerar dock bara på digitala kanaler. Har han comhem's basutbut är förmodligen många av kanalerna analoga.

Nja, Comhem sänder sedan 2010 ut ett digitalt basutbud också (SVT 1, 2, 24, Kunskapskanalen, Axess, Fox, 4:an och 6:an) där jag bor. För detta krävs inget abonnemang.

I och för sig tror jag det ingår några fler kanaler i det analoga basutbudet, men bildkvalitén är ju under all kritik.
Citera
2018-04-02, 08:37
  #12
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
En extern hårddisk bör ju funka ifall din TV har möjlighet att göra inspelningar (och det brukar nya apparater ha). En på 500 GB kostar inte mer än ca 500 kr.
Min teve har inte inspelningsmöjlighet tyvärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback