2006-01-27, 01:03
Medlem
jonas_d_s avatar
Hej

Jag är inte super haj på att mecka med bilar men jag funderar på hur man lagar rosthål som ser ut som skott håll i bilens kaross. Går det att laga på något bra sätt?
Citera
2006-01-27, 01:16
Medlem
SebbeBoys avatar
slipa bort all rost i hålet.. limma fast en liten bit plåt bakom hålet.. sen spackla.. slipa.. å lacka om
Citera
2006-01-27, 11:17
Medlem
Var noga med att få bort ALL rost, annars kommer den tillbaka väldigt fort.
Citera
2006-01-27, 12:52
Medlem
jonas_d_s avatar
Hur får man bort all rost bäst då? med en vanlig fil?
Vad ska man använda för lim för att limma på? Är det något särskild plåt?
Citera
2006-01-27, 14:17
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Hur får man bort all rost bäst då? med en vanlig fil?
Vad ska man använda för lim för att limma på? Är det något särskild plåt?

hmm.. den grövsta rosten får du säkerligen bort me fil.. sen kan du använda sandpapper för å ta bort det fin fina...

lim... epoxy borde väl funka.. det sitter sjukt bra..

plåt... en aluminium bit borde vara det nästa då det inte rostar..

sen e det bara å spackla.. sandpappra ner en jämn å fin yta. å lacka..
Citera
2006-01-27, 14:46
Medlem
jols avatar
vinkelslip med kap och lamellskiva, svetsa dit den nya plåten för helvete
Citera
2006-01-27, 14:58
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
hmm.. den grövsta rosten får du säkerligen bort me fil.. sen kan du använda sandpapper för å ta bort det fin fina...

lim... epoxy borde väl funka.. det sitter sjukt bra..

plåt... en aluminium bit borde vara det nästa då det inte rostar..

sen e det bara å spackla.. sandpappra ner en jämn å fin yta. å lacka..

Aluminium+plåt=rost. Foga samman olika metaller och tillfoga fukt och du får ett batteri i ministorlek som äter upp plåten _fort_.

Och till trådskaparen: SVETSA! Gör inga skitlagningar, dom håller ytterst kort tid och du lägger ner lika mycket jobb på dom som om du lånar en svets och gör det riktigt.
Citera
2006-01-27, 15:51
Medlem
tgbgs avatar
Skär bort all rostig plåt. ta till en hyffsad bit runt skadan. Svetsa i en ny plåtbit.
Detta är ENDA sättet att permanent laga en rostskada, allt annat är bara tillfälligt.
Skall man nödvändigtvis limma, spackla och annat fusklagande så kommer det att rosta igen på bara ett par månader om du inte blästrar plåten. Rosten finns i djupa porer i plåten och går aldrig att få bort med fil, sandpapper och liknande.
Citera
2006-01-27, 18:00
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Skär bort all rostig plåt. ta till en hyffsad bit runt skadan. Svetsa i en ny plåtbit.
Detta är ENDA sättet att permanent laga en rostskada, allt annat är bara tillfälligt.
Skall man nödvändigtvis limma, spackla och annat fusklagande så kommer det att rosta igen på bara ett par månader om du inte blästrar plåten. Rosten finns i djupa porer i plåten och går aldrig att få bort med fil, sandpapper och liknande.

får tänka lite på att personen ifråga kanske inte vet nått om svetsar å så vidare... jag hade inte gett mig på å kapa å svetsa i min bil om jag inte hade koll på grejjorna.. därför jag gav han ett bonnemek tips
Citera
2006-01-27, 21:57
Medlem
Erk Swedes avatar
rostlaga

Hur länge vill du det ska hålla är de viktigaste frågeställningen ?.
Bilhandlare i stockholm lade över ett blad från en telefonkatalog och sprayade över med färg,det höll tills det började regna (på sextitalet)
Bara att spackla igen håller ett halvår.
Men om du skrapar bort all rost,målar flödigt med riktig rostskyddsfärg spacklar kan det hålla uppemot två år om du är noggran och lägger underedsmassa under efteråt.
Sedan finns det lim så att du kan limma fast en plåt över hålet och det håller kanske inte lika bra som svetsat,men är enklare för en amatör.
Är hålet lättåtkomligt till är det ganska lätt att svetsa både med gas eller Mig/mag.
men rejält med rostskyddsprimer och underedsmassa.
Och vissa påstår att spackel inte fäster på rostskyddsfärg,tja då är det rätt mengslöst att lägga ner arbete på att svetsa.
Citera
2006-01-29, 08:47
Medlem
Megaforces avatar
Aluminiumnät håller hyfsat om man ser till att plåten inte är blank. Lägg aldrig nätet mot blank plåt för då får man problem.

Normalt skall aluminiumnätet användas tillsammans med plastic padding för att forma detaljer som t.ex ersätter förstörd plåt, plast etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in