Citat:
Ursprungligen postat av
vasaboy28
Tack för ditt svar.
Så om kunden döms för olyckan och betalar ut skadestånd till kollegan i fråga så blir han återbetalnings skyldig till försäkringsbolaget/bolagen? Förstår jag dig rätt? Låter ju helt vansinnigt, är ju i mitt tycke olika saker. Man betalar ju försäkringen så om staten ålägger ett helt annat bolag än försäkringsbolag att betala så borde det ju inte spela någon roll.
Om man tex har flera försäkringsbolag så borde ju ersättning för åtminstone sveda o värk kunna betalas ut flera gånger?
Eller är jag helt ute o cyklar?
En ganska så grundläggande princip är att du endast kan få skadestånd för den skada du faktiskt har lidit. Om du har fått pengar från försäkring som täcker förlusten så har du ju faktiskt ingen skada att grunda dina krav på. Dock är det helt rätt person att rikta dina krav mot då denne är ansvarig för skadan, så dit är det helt rätt. Skadeståndets funktion är dock att försätta den skadelidande i samma ekonomiska situation som före skadan - INTE att ersätta skadan och sedan dubbla ersättningen så att den skadelidande går med vinst. T.ex. om du lider 1 MSEK i skada och försäkringsbolaget ersätter 80% så har du rätt att kräva skadestånd på resterande del - dvs 200 000 kr.
Tänk så här:
Du har ett hus. Huset bränns ned. Du får motsvarande nytt hus via din försäkring. Sen vill du ha ett till hus av den som ansvarade för branden? Tyvärr fungerar det inte så. Försäkringsbolaget kan dock kräva pengar från den som brände upp huset. Alternativt, om du fått pengar från båda håll redan, så får du betala tillbaka till försäkringsbolaget. Att du helt plötsligt skulle tjäna ett helt hus och nu ha två hus när du från början bara hade ett går inte för sig. Isf hade ju varje hus i landet stått i aska.
Sveda och värk? Ja visst, det kan du förvisso försöka att få ett par tusenlappar för kanske, men det måste kopplas till en ekonomisk förlust. Vad är det i detta fallet isf? I princip får du bara ersättning för redovisade kvitton för läkarbesök och liknande på sin höjd, samt inkomstförlust - och då handlar det om traditionellt skadestånd. Ersättning för sveda och värk är inte speciellt lätt att få hur som helst.