2018-12-08, 17:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Det där har jag tänkt på också! Verklighetens Paradis-Oskar var nog nån sorts periodare som ”tog sig ett återfall” på sommaren. Kanske spöade han frugan på fyllan och ångrade sig. Sen drog han och skämssöp och levde rövare. Klientelet bland dom andra luffarna var nog inte helt olikt uteliggare idag. Folk som idag skulle haft diagnoser, fd brottslingar, folk med psykiska besvär. Och så mycket supande.

Tänk lille guldlockiga Ramus som ligger i nån lada omgiven av sotsmutsiga psykiskt instabila uteliggar-luffargubbar. I verkligen skulle han kanske tvingats runka av dom allihop för en brödkant.

Exakt!
Citera
2018-12-16, 20:11
Medlem
Den filmen var säkert JÄTTEREALISTISK...
Citera
2018-12-29, 17:38
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Har familjegården som jag emellanåt besöker och bor i... Skulle knappast erbjuda mat och husrum åt nån stolle som tror han kan underhålla mig med sitt dragspel och sång. Det är 2018 och jag förväntar mig att de som kan arbeta arbetar för sitt levebröd och inte lever ut några romantiska drömmar om att underhålla stadsbor som äger gårdar, tanken känns för mig patetisk.
Ny arbetade ju Alfred för maten också, han spelade inte bara. Så om det dök upp flinande luffare med tappade tänder och erbjöd sig hugga ved för mat och sova på skullen, hur skulle du ställa dig till det och varför?
Citera
2018-12-29, 17:51
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNorge
Men hur skulle det funka i dagens Sverige att spela på gårdar för mat och sova på höskullar? [...] Hur skulle det funka i dagens Sverige?

Skulle aldrig gå.

Bönder har inte några pengar att tala om, och definitivt inte nog för att försörja massa fågelskrämmor som plötsligt dyker upp och börjar spela dragspel. I dagsläget bor/jobbar 2 - 3 personer på varje gård, och de har radio om de vill höra på musik.

Höskullar försvann på 60-talet; I dagsläget packas allt i ensilagebollar ute på fältet, och i något kostall får du inte sova då du kan riskera kontaminera djuren med storstadsbaciller.

Så sorry, Paradis-Oskars livsstil tillhör det förgångna, om den ens fanns då.
Citera
2018-12-29, 23:24
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Så länge man undviker mörkrets folk. Detta blir dock svårare och svårare ju längre tiden går då utanförskapets karta konstant expanderar....
Citera
2018-12-30, 10:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNorge
Rasmus på luffen är en ganska gemytlig film. Att gå på luffen i ett 50-tals Sverige känns lockande.

Men hur skulle det funka i dagens Sverige att spela på gårdar för mat och sova på höskullar? Nu menar jag inget tattarliv a la zigenare med allehanda tiggeri och svineri med stölder av olika slag, panta burkar och sitta utanför butiker.

Det jag menar är att:

Spela något instrument och sjunga någorlunda hyfsat.
Gå längs oasfalterade grusvägar genom Sverige, spela på gårdar för mat och sova på höskullar eller i övergivna hus.
Vara hederlig till punkt och pricka.
I övrigt bete sig som folk och inte svina ner där man går.

Hur skulle det funka i dagens Sverige?
Rasmus på Luffen utspelar sig 1910!
Den ursprungliga filmen och Astrid Lindgrens bok kommer däremot ifrån mitten på på 1950-talet.
Citera
2019-01-02, 05:40
Medlem
526s avatar
Funkar inte nuförtiden. Det är bara svårt missanpassade som är luffare.

En modern variant kan vara att bli gatumusikant och turnera europas storstäder.
Citera
2019-01-02, 07:31
Medlem
19 gårdar av 20 är nedlagda och om det finns något hö på skullen är tveksamt. Bönderna satsar nog mest på vita plastbollar ni vet och de vill inte ha oväntade besök. De kanske är rädda för bränder också. Luffaren kanske är rökare.
Citera
2022-10-06, 23:32
Medlem
Mokshas avatar
Lyfter tråden lite.

Möjligen måste man begränsa sig från att lita till allmänheten, och istället rika in sig mot alternativa communities.

Alternativa livsstilar lever även i ett modernt samhälle.

Tänker att man får skapa kontakt med flera kollektiv, ekobyar runt om i Sverige. Samtidigt kartlägga och anteckna sina resor på en karta/Google-map?

Vore spännande att höra mer förslag 2022.
Citera
2022-10-11, 22:41
Medlem
I USA har de flera statliga vandringsleder. På en av dem, Appalachian trail, var det en man som vandrade genom landet i sex år innan FBI fick tag i honom. Han hade förskingat mycket pengar från sin arbetsgivare under många år, blev till slut misstänkt, förhörd och lämnade sin familj direkt för att gå på luffen. James T. Hammes heter han. Det var en vandrarkamrat som golade.
Citera
2022-11-03, 02:03
Medlem
När mina klasskompisar drömde om att bli poliser och astronauter i lågstadiet så ville jag bli luffare. Jag hade sett Rasmus på luffen..
Vill poängtera att Paradis-oskar inte var så hederlig. Vet han stal ägg. Skulle oavsett inte fungera. Folk skulle aldrig släppa in en främling i huset längre. Det var nog inte en dans på rosor då heller.
Citera
2022-11-03, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annikanyfiken
När mina klasskompisar drömde om att bli poliser och astronauter i lågstadiet så ville jag bli luffare. Jag hade sett Rasmus på luffen..
Vill poängtera att Paradis-oskar inte var så hederlig. Vet han stal ägg. Skulle oavsett inte fungera. Folk skulle aldrig släppa in en främling i huset längre. Det var nog inte en dans på rosor då heller.

Det var väl för Rasmus han stal ägg? Sa han inte att "jag kan ju inte låta barn svälta".

Sen när man tittar på luffarsammankomsten i filmen så var det inte alla som spelade. En luffare sålde sk "lyckobrev" eller vad det kallades, en annan slipade knivar.

Vid ett tillfälle fick Oskar hugga ved för mat, eller ja han började och Rasmus tog över snabbt. Kärringen sa att hon inte ville "ha någon truddelutt" när Oskar frågade om han kunde spela för mat.

Sen tror jag att om luffaren var känd så kanske de var lättare att släppas in då luffare återkom till samma ställen år efter år, i alla fall i filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in