• 1
  • 2
2018-03-30, 01:03
Medlem
Rasmus på luffen är en ganska gemytlig film. Att gå på luffen i ett 50-tals Sverige känns lockande.

Men hur skulle det funka i dagens Sverige att spela på gårdar för mat och sova på höskullar? Nu menar jag inget tattarliv a la zigenare med allehanda tiggeri och svineri med stölder av olika slag, panta burkar och sitta utanför butiker.

Det jag menar är att:

Spela något instrument och sjunga någorlunda hyfsat.
Gå längs oasfalterade grusvägar genom Sverige, spela på gårdar för mat och sova på höskullar eller i övergivna hus.
Vara hederlig till punkt och pricka.
I övrigt bete sig som folk och inte svina ner där man går.

Hur skulle det funka i dagens Sverige?
Citera
2018-03-30, 01:10
Medlem
Skogsvattes avatar
Skulle aldrig fungera. För många blattar överallt.
Citera
2018-03-30, 01:28
Medlem
Jag tror det skulle gå jättebra. Tror att många bär på en dröm att kunna ta dagen som den blir, helt enkelt.Under förutsättning som du säger ”Att sköta sig hyffsat och inte vara krävande på folket. Vet ärligt inte hur många genuina ”höskullar” det finns kvar. Jag blir sugen på att hänga med.....
Citera
2018-03-30, 01:38
Medlem
Om du vore lika skön som Allan Edwall så kanske folk skulle tolerera dig och kanske till och med tycka det vore lite småmysigt när du kom förbi, åtminstone de äldre generationerna.
Citera
2018-03-30, 02:19
Medlem
Jordbruket är väl den bransch som har rationaliseras kraftigast så höskullar är nog kraftigt utrotningshotade.
Kanske luffa runt på Skansen om dom nu hässjar hö och ladar på skullen?
Annars får du snitta upp plasten på en ensilageboll och krypa in där.
Citera
2018-03-30, 02:26
Medlem
Har familjegården som jag emellanåt besöker och bor i... Skulle knappast erbjuda mat och husrum åt nån stolle som tror han kan underhålla mig med sitt dragspel och sång. Det är 2018 och jag förväntar mig att de som kan arbeta arbetar för sitt levebröd och inte lever ut några romantiska drömmar om att underhålla stadsbor som äger gårdar, tanken känns för mig patetisk.
Citera
2018-03-30, 07:56
Medlem
Klappars avatar
Eftersom svenskarna är rasister och egoistiska så hade det aldrig gått. Skulle man dyka upp hos någon hade dom blivit aggresiva och misshandlat en eller ringt polisen.
Citera
2018-03-30, 08:35
Medlem
Studsbolls avatar
Nej, det funkar inte alls. Landet har blivit förstört av hitrest pack som beter sig som djur. Folk vågar inte stanna mitt på dagen vid en vältrafikerad väg om någon viftar efter hjälp eftersom de fått lära sig att dylikt sannolikt är zigenarpack som vill luras eller råna. Att någon skulle ens öppna dörren för någon okänd skojare är uteslutet. Tiden då man kunde vandra omkring och lita på folks välvilja och barmhärtighet är för alltid över. Tacka romer och MENA-pack för den samhällsutvecklingen.
Citera
2018-03-30, 10:03
Medlem
borrizs avatar
På "den gamla goda tiden" bodde de flesta på landet, så det var logiskt att ge sig ut i "busken".
I dagens urbaniserade Sverige får du gå en dagsmarsch innan du hittar någon att spela för och som i böckerna är det inte säkert att detta ger någon utdelning.
Ställ dig heller vid en affär och spela, glöm inte pepparspray och knogjärn så du att du kan försvara din plats.
Senast redigerad av borriz 2018-03-30 kl. 10:20.
Citera
2018-03-30, 10:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nej.
Idag finns det knappt några gårdar kvar.
De få som finns har numera något som heter TV, och därifrån får de flesta sitt underhållningsbehov.

Den tiden är förbi.
Citera
2018-03-30, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNorge
Rasmus på luffen är en ganska gemytlig film. Att gå på luffen i ett 50-tals Sverige känns lockande.

Men hur skulle det funka i dagens Sverige att spela på gårdar för mat och sova på höskullar? Nu menar jag inget tattarliv a la zigenare med allehanda tiggeri och svineri med stölder av olika slag, panta burkar och sitta utanför butiker.

Det jag menar är att:

Spela något instrument och sjunga någorlunda hyfsat.
Gå längs oasfalterade grusvägar genom Sverige, spela på gårdar för mat och sova på höskullar eller i övergivna hus.
Vara hederlig till punkt och pricka.
I övrigt bete sig som folk och inte svina ner där man går.

Hur skulle det funka i dagens Sverige?

Grusvägar där det bor folk är inte så många som de var förr i tiden.
Numera är de flesta grusvägar ute i ingenstans, för att avverka virke.

Det fungerade knappt att tigga i filmen.
Någon tant som erbjöd en kaka till Allan Edwalls rollfigur. Det var då han brast ut i sången kasta koskit.
https://www.youtube.com/watch?v=C09sxAI9Eq0
Man kan inte leva på en kakjävel.

Sedan var det någon scen där Rasmus själv öppnade grinden åt någon rik snubbe med bil, mitt i spöregnet.
Snubben hade tyvärr inga mynt på sig så "kanske nästa gång" blev svaret.
Vadå, ska man stå kvar där o hoppas att personen kommer tillbaka inom en månad och att han då har mynt på sig?

Idag skulle du bli rånmördad och våldtagen om du som liten grabb försökte tigga pengar.
Sedan finns det väl inte så mycket grindar kvar att öppna för droskor eller andra färdmedel.
Ingen har heller kontanter så man får väl utrusta sig med Swish i så fall.
Citera
2018-03-30, 11:33
Medlem
Bartman777s avatar
Åh, jag önskar att det hade sett ut nu, som det gjorde i filmen!
Jag hade älskat det, och hade förmodligen själv bara drivit runt och jobbat på ett eller annat sätt för lite mat och en sovplats för natten.

Kanske paret hade någon kåt dotter i 25-30-årsåldern man kunde försöka med
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in