Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-29, 07:56
  #1
Medlem
Ska åka till Vietnam, kanske 2 veckor. Men tiden är flexibel för mig. Vet dock inte vad jag borde besöka, och hoppas ni kan hjälpa mig!

Åker med min flickvän. Vi behöver inget superromantiskt. Vi tycker om natur, vackra platser, god mat, kulturplatser.
Vi tycker inte om historiska platser som typ resterna från kriget osv.

Vet inget om Vietnam. Sökte på forumet men hittade bara att Halong Bay + båt skulle vara bra. Ska söka mer på nätet. Hoppas också någon vet! Tack!
Citera
2018-03-29, 08:28
  #2
Medlem
Ett tips är ju att fråga de som jobbar på hotellet, oftast har de olika broschyrer på turistmål och attraktioner, men vissa är bättre än andra, och det kanske även vet något annat som kan vara av intresse.
Efter att ha lärt känna lite folk i en av turistorterna i Thailand så har jag fått bättre upplevelser än den vardagliga turisten, med hästlängder...
Citera
2018-03-29, 10:14
  #3
Medlem
Vietnam är jo ganska så långsträckt, så det beror jo lite på vart du landar, när du bara har två veckor på dig. Jag har bara varit i södra halvdelen av landet, men tyckte Da Lat var jävligt fint. Liten, lugn stad upp i fjällen, trevliga smågator och sjyst natur i närheten. Massor av vattenfall och dylikt. Hyr et par moppar och åk runt på landvägen. Det ville jag rekommenderad. Inte så alt för många turister där heller, när jag var der nästan precis samma tid på året för två år sen.

Saigon/Ho Chi Minh kan man också besöka, men et par dagar räcker nog. Ganska så stressig stad.

Annars har du också Hoi An, som är en mindre stad på kusten, ungefär i mitten av landet. Väldigt romantisk plats, med jävligt fin arkitektur, gamla småbygg och mysigt hamnområde och marknader. Ganska mycket turister där dock, och lite dyrare än vanligt.

Dom flesta som åker til Vietnam, verkar att tycke nord-Vietnam är skönast. Fjellområder upp mot kinesiska gränsen och Ha Long Bay utanför Hanoi, till exempel. Kan vara lite kallt vid den håar tiden av året, dock, i förhållande til södra Vietnam.

Om ni inte varit i syd-östliga Asien förut, kan det vara värd att nämna att man ska pruta på typ allt, inte låt din taxiförare bestämma vilket hotell ni bokkar in på, och inte tro att någon ni treffer på gatan bara vil vara eran hjälpsomma vänner, utan det nästan alltid är med föremål att få några pengar ut av er. Annars kan vietnameser vara rätt trevlige och sköna folk.
Citera
2018-03-29, 14:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Ett tips är ju att fråga de som jobbar på hotellet, oftast har de olika broschyrer på turistmål och attraktioner, men vissa är bättre än andra, och det kanske även vet något annat som kan vara av intresse.
Efter att ha lärt känna lite folk i en av turistorterna i Thailand så har jag fått bättre upplevelser än den vardagliga turisten, med hästlängder...

Hmm, jo det kan funka men ser nog helst att ha en plan innan. Om det är tid över så kan jag pröva.

Citat:
Ursprungligen postat av N0rrb4gg
Vietnam är jo ganska så långsträckt, så det beror jo lite på vart du landar, när du bara har två veckor på dig. Jag har bara varit i södra halvdelen av landet, men tyckte Da Lat var jävligt fint. Liten, lugn stad upp i fjällen, trevliga smågator och sjyst natur i närheten. Massor av vattenfall och dylikt. Hyr et par moppar och åk runt på landvägen. Det ville jag rekommenderad. Inte så alt för många turister där heller, när jag var der nästan precis samma tid på året för två år sen.

Saigon/Ho Chi Minh kan man också besöka, men et par dagar räcker nog. Ganska så stressig stad.

Annars har du också Hoi An, som är en mindre stad på kusten, ungefär i mitten av landet. Väldigt romantisk plats, med jävligt fin arkitektur, gamla småbygg och mysigt hamnområde och marknader. Ganska mycket turister där dock, och lite dyrare än vanligt.

Dom flesta som åker til Vietnam, verkar att tycke nord-Vietnam är skönast. Fjellområder upp mot kinesiska gränsen och Ha Long Bay utanför Hanoi, till exempel. Kan vara lite kallt vid den håar tiden av året, dock, i förhållande til södra Vietnam.

Om ni inte varit i syd-östliga Asien förut, kan det vara värd att nämna att man ska pruta på typ allt, inte låt din taxiförare bestämma vilket hotell ni bokkar in på, och inte tro att någon ni treffer på gatan bara vil vara eran hjälpsomma vänner, utan det nästan alltid är med föremål att få några pengar ut av er. Annars kan vietnameser vara rätt trevlige och sköna folk.

Wow, tack! Så mycket info! Vi kanske har mer än två veckor, vi får se! Moppe låter nice, min flickvän har dock aldrig kört moppe/bil och är lite klumpig med liknande så kanske borde öva först haha...
Vi tycker inte om när det är smockat med turister så tack för att du sa det! Samma sak med en stressig stad, nog inte för oss. Men ska kolla vidare på det.

Glömde nämna att vi har bott i Kina nu i typ 2 år så vi har erfarenhet med priser/luringar. Vet du hur mycket en taxiresa kostar ca? Vi är inte super rika så vi sparar gärna
Citera
2018-03-29, 15:11
  #5
Medlem
Saigon ett måste ! Vilken cool stad ! Se upp i trafiken säger jag bara ! Kör inte vespa förutom på landsbygden ,då kan det väl vara ok men man bör ha hanterat en vespa tidigare
Citera
2018-03-29, 15:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galaham
Glömde nämna att vi har bott i Kina nu i typ 2 år så vi har erfarenhet med priser/luringar. Vet du hur mycket en taxiresa kostar ca? Vi är inte super rika så vi sparar gärna
Av alla länder jag besökt i syd-östliga Asien, tyckte jag Vietnam var över lag det billigaste att vara i, när man tänker på mat, boende, alkohol och köra. Kommer inte ihåg vad en taxiresa kostar. Körde för det mesta egen moppe eller satt bakpå en. Kostar väldigt lite att sitta bakpå en "motorbike guy", och mycket mer spännande än taxi, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Rapphonan
Saigon ett måste ! Vilken cool stad !
Jag fattar helt ärligt inte vad som är et 'måste' med Saigon. Stor och stökig stad, och en livlig backpacker-gata. Annars är det väl inte så mycket mer att få med sig som turist.
Citera
2018-03-29, 17:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapphonan
Saigon ett måste ! Vilken cool stad ! Se upp i trafiken säger jag bara ! Kör inte vespa förutom på landsbygden ,då kan det väl vara ok men man bör ha hanterat en vespa tidigare

Hmm, kollade Saigon. Känns som jag upplevt det mesta av sådant i Kina redan. Däremot verkar det finnas en fantastisk samling av mat vilket är ett stort intresse för oss. Men undrar om inte det finns på andra platser också? Så tror om vi skulle besöka där att det inte är för lång tid
Citera
2018-03-29, 17:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galaham
Hmm, kollade Saigon. Känns som jag upplevt det mesta av sådant i Kina redan. Däremot verkar det finnas en fantastisk samling av mat vilket är ett stort intresse för oss. Men undrar om inte det finns på andra platser också? Så tror om vi skulle besöka där att det inte är för lång tid

Har bara besökt Hanoi, men det var en stad jag tyckte bra om. Bra mat, bra hotell samt många vackra och intressanta ställen. Hanoi Hilton tex. Ett föredetta fängelse som nu är ett museum.

Le mat, Snake village är också ett intressant ställe. Där kan du äta pinfärsk kobra.

Det mesta var billigt i Hanoi.
Citera
2018-03-30, 09:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galaham
Hmm, kollade Saigon. Känns som jag upplevt det mesta av sådant i Kina redan. Däremot verkar det finnas en fantastisk samling av mat vilket är ett stort intresse för oss. Men undrar om inte det finns på andra platser också? Så tror om vi skulle besöka där att det inte är för lång tid
Jag har inte varit i Kina så jag kan inte jämföra men maten på både gatan och på resturang är väldigt god! Vi har också stort intresse av mat .
Citera
2018-04-03, 11:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galaham
Hmm, jo det kan funka men ser nog helst att ha en plan innan. Om det är tid över så kan jag pröva.


Man ska alltid ha spilltid över när man är ute och reser, annars kommer du missa saker som du inte planerat för men när du väl är på plats skulle vilja göra/se/uppleva.
Citera
2020-10-29, 01:51
  #11
Medlem
skönt resmål.. tänker jag
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2929645

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback