2018-03-29, 09:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jo. Men det är inte en direkt översättning. Då han skriver "nackskott ska de ha" är det en skillnad motför "nackskott de få". Det är något svepande över ordalydelsen som gör att det framstår som en önskning och inte ett uttalande om vad han hade tänkt ordna. Särskilt då det är en fortsättning på den långa texten där han skriver "borde få" så tycker jag inte att det går att fastställa ett hot.

Om någon, om vi ska använda din jämförelse, skrev "alla på Hippos arbetsplats borde våldtas" och "våldtäkt ska de ha" så hade jag inte känt mig hotad.

Jag tycker det blir så löjligt hur de slår på stora trumman i artikeln. "Ojoj, titta vänstertomten! Det där kan vi minsann få till ett hot! Hörru Matte, hur känns det här HOTET?! Snyggt mannen, du verkar väldigt mogen då du säger att du anmäler för att liksom typ beskydda pressfriheten. Nu ringer vi polisen. Oj jävlar, frän brottsrubricering! Vi skriver om den också!"

Hade det varit omvänt och att det varit AFA som skrivit en dylik artikel om en Sverigedemokrat så hade jag totalsågat dem. Kan därför bara skämmas över den här artikeln då det är några "på min sida" som tar upp polisens resurser på att tramsa.

Vi läser samma text, men vi läser den olika.

Om jag förstår dig rätt, så menar du att då tweet nr 2: "nackskott. de ska allihop ha varsitt nackskott. de är horungar och nackskott är det enda de ska ha." föregås av tweet nr 1: "däremot är det en slasksida som sprider fake news och utmålar privatpersoner som någon slags samhällsfiender. hela redaktionen borde få ett välförtjänt nackskott, men det är ju en annan sak." så framstår tweet nr 2 som en önskan och inte som ett hot.

Jag kan inte blicka in i vänsterskribentens hjärna... men det är ju också möjligt att läsa de två tweetsen som en utveckling hos vänsterskribenten: 1. han beskriver vad som borde ske 2. han beslutar sig att se till, att det som borde ske också inträffar.

Jag kan heller inte blicka in i Mattias Albinssons hjärna, men han ogillar sannolikt vänsterns dubbla måttstockar betr. det s.k. "goda hatet".

Var någon (i det här fallet Albinsson) drar en gräns för vilka grovheter, som han anser bör vara acceptabla, är ju en subjektiv bedömningsfråga som kanske inte är oberoende av den svenska journalistkårens gängse inställning till oförskämdheter mot journalister. Jag spekulerar, men troligen anser inte Albinsson, att om man skriver för Samhällsnytt, så bör man s.a.s. tåla lite mer.
2018-03-29, 10:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Brott mot medborgerlig frihet verkar inte ha prövats så många gånger och är en ovanlig rubricering. En högerextremist som hotade Göteborgs-Tidningen fälldes för detta brott i tingsrätten, friades i hovrätten och HD tog inte upp fallet. Däremot fälldes han för olaga hot, se https://www.medievarlden.se/2015/03/...gerlig-frihet/
2018-03-29, 13:56
Medlem
BierFurAlles avatar
"Ökänd vänsterextremist och IRM-profil Axel Öhman"

Ökänd för vem då? För den väldigt snäva grupp som har följt hans förehavanden på nätet vet att han bara är "ökänd" internt inom feministgrupper på Facebook. Och är det verkligen något ni bekymrar er över?

Vänsterextremist? På vilket sätt? Har han varit med i Revolutionära fronten? AFA? KPML(r)?

IRM-profil? Hur var det där med "guilt by association"? (Även om jag iofs inte tycker att det borde vara skämmigt att vara kompis med någon från IRM).
2018-03-29, 18:09
Medlem
Finisterres avatar
Jaha TS, på vilket sätt är han extremist? Har han tidigare brukat nackskotta eller spränga saker?
Arbetar polisen verkligen med att utreda det här? Tror inte det.
2018-03-30, 01:01
Medlem
som sagt namn o ort?
2018-03-30, 20:12
Medlem
Så att uttrycka en generell åsikt om en redaktion är nu att rubricera som olaga hot och olaga tvång med uppsåt att påverka allmän åsiktsbildning? Jisses.
2018-03-31, 05:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Håll käften! Sånt här avskrädesbeteende gör mig vansinnig! Speciellt hyckleriet i att ingen här ens rycker på axlarna åt de här frågorna, medan man bölar sönder en hel tråd när folk frågor efter namnet på En arg blatte talar! Dubbla måttstockar! Fy fan!

Så du tycker att subversiva element skall få finnas i samhället? Han är kommunist, en farlig människa. Det behövs medborgaruppfostran att lära såna här element att vet hut.
2018-03-31, 05:54
Medlem
michail.bakunins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Jaha TS, på vilket sätt är han extremist? Har han tidigare brukat nackskotta eller spränga saker?
Arbetar polisen verkligen med att utreda det här? Tror inte det.

Polisen bör ta det på allvar precis som polisen tar näthat från främst pensionärer på allvar. Det goda hatet ska inte negligeras. Vad har hänt om gamla Agda skrivit att Aftonbladets redaktion förtjänar nackskott.

(FB) Näthatsgranskaren - gruppen mot näthat (samlingstråd)
Senast redigerad av michail.bakunin 2018-03-31 kl. 05:56.
2018-03-31, 12:37
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
som sagt namn o ort?

Du ser inget namn i rubriken?
2018-03-31, 12:45
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
som sagt namn o ort?

Det står ju för fan i rubriken. Resten finns på google. Skärp dig nu för helvete!

Luo är väl känd för sin hårda retorik, ganska rolig snubbe.
2018-03-31, 14:38
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Så du tycker att subversiva element skall få finnas i samhället?
Ja.
Citat:
Han är kommunist, en farlig människa.
Kommunist?
Citat:
Det behövs medborgaruppfostran att lära såna här element att vet hut.
Som sagt: Håll käften!
2018-03-31, 15:45
Medlem
Deagle66s avatar
"Axel Luo Öhman
Axel Luo Öhman
@skilleras
Svar till @lurkberk @tortuga_izquier och 2 till
nackskott. de ska allihop ha varsitt nackskott. de är horungar och nackskott är det enda de ska ha."
Nog fan hotar allt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in