Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 14:44
  #1
Medlem
Finns det något program som man kan radera en linuxhårdisk med hjälp av ett usb-minne ?
Citera
2018-03-28, 15:16
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger99
Finns det något program som man kan radera en linuxhårdisk med hjälp av ett usb-minne ?

Från vad?
Citera
2018-03-28, 15:47
  #3
Medlem
Gabriel2017s avatar
Om man vill radera hela hårddisken, så är det väl enklast att, lägga en linux avbildning, tex Ubuntu på USB stickan, och sedan installera in Ubuntun och samtidigt delete det gamla linuxen.
”How to do” googla Ubuntu på USB installera, så hittar du nog svar.
Här är en länk,
http://linux.itlyftet.se/ubuntu-installation/
__________________
Senast redigerad av Gabriel2017 2018-03-28 kl. 15:52.
Citera
2018-03-28, 16:01
  #4
Medlem
GParted är ett beprövat program som kan köras från ett USB-minne för att rensa, partionera och formatera diskar.
Citera
2018-03-28, 16:09
  #5
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabulator
GParted är ett beprövat program som kan köras från ett USB-minne för att rensa, partionera och formatera diskar.

Gparted, fdisk, parted, gnomedisks ifall du har gnome, kde partition manager ifall du har kde.
Citera
2018-03-28, 19:00
  #6
Medlem
AryanSSs avatar
använd terminal
Citera
2018-03-28, 20:14
  #7
Moderator
vhes avatar
Kod:
dd if=/dev/zero of=/dev/xxx

...där /dev/xxx är den device som representerar disken du vill radera. Troligen det simplaste och mest pålitliga sättet att tömma en disk.
Citera
2018-03-29, 08:55
  #8
Medlem
raggarsvins avatar
Jag tolkar det som att TS vill radera allt på disken för att den ska göra sig av med disken. På hårddiskar kan man ju köra DBan som skriver över disken flera gånger så att det blir omöjligt att återskapa data, så det kanske kan funka.

För SSD så ska man inte köra DBan, men vet inget alternativ.
Citera
2018-04-03, 21:39
  #9
Medlem
HeadlessChilds avatar
Kan rekommendera GNU Shred om du verkligen vill att datan på disken ska vara oåtkomlig. Använder det ibland på mitt jobb om jag behöver rensa en hårddisk. Ingår i GNU Coreutils, så du behöver antagligen inte installera något.
Citera
2018-04-09, 01:18
  #10
Medlem
Folkmjolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Kod:
dd if=/dev/zero of=/dev/xxx

...där /dev/xxx är den device som representerar disken du vill radera. Troligen det simplaste och mest pålitliga sättet att tömma en disk.

För några år sedan så fick jag 200 kr för att föra över några filer på en USB sticka och radera hårdisken. Använde dd några gånger först skrev jag över med nollor och sedan med /dev/urandom, jag läste något om att man kan använda instrument för att se den överskrivna datan, men om du gör det flera gånger så är det omöjligt att se informationen. Det är troligtvis onödigt i de flesta fallen.
Citera
2018-04-09, 07:16
  #11
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmjolk
För några år sedan så fick jag 200 kr för att föra över några filer på en USB sticka och radera hårdisken. Använde dd några gånger först skrev jag över med nollor och sedan med /dev/urandom, jag läste något om att man kan använda instrument för att se den överskrivna datan, men om du gör det flera gånger så är det omöjligt att se informationen. Det är troligtvis onödigt i de flesta fallen.

Det är såvitt jag förstått, onödigt i samtliga fall. Med möjligt undantag för NSA och rymdvarelser och magiker - tre typer av folk som man får anta redan har din data om de vill ha den.

http://www.noah.org/wiki/Dd_-_Destro...l_hat_paranoia
Citera
2021-01-13, 20:09
  #12
Medlem
Det bästa sättet att radera en SSD är med random data för att stärka krypteringen:
Kod:
dd if=/dev/urandom of=/dev/sdX bs=4096 status=progress
Och HDD med nollor:
Kod:
dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=4096 status=progress
...eftersom /dev/urandom tar allt för lång tid på HDD.

edit: stavfel
edit 2: 4096 refererar till din disks sektorstorlek multiplicerat med 4 då får reda på sektorsstorlek genom
Kod:
fdisk -l /dev/sdX
__________________
Senast redigerad av shrute 2021-01-13 kl. 20:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback