Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-29, 15:39
  #13
Medlem
Culpeppers avatar
Dem begär tillgång till din läkemedelsförteckning som visar listan på alla mediciner du någonsin fått utskrivet. Läkemedelsförteckningen visar nog endast mediciner utskrivna i regionen där av kan dem också kolla i NPÖ registret där dem kan se ifall du fått utskrivet hos privata,kommunala och andra regioner. Anledningen dem gör det är att man inte ska gå runt och hos olika läkare och mjölka ut massa mediciner.

Som annan sa ifall du inte gav dem tillstånd att få tillgång till läkemedelsförteckningen hade läkaren antingen vägrat skriva ut nytt recept eller endast tills ordinarie läkare är tillbaka.
Citera
2018-03-29, 21:52
  #14
Medlem
abcabcs avatar
Den så kallade "läkemedelslistan" från apoteken visar alla uthämtade läkemedel från hela Sverige. Så det visar inte vad som är ordinerat, vilka recept som är skrivna eller vad som är förskrivet, bara det som är uthämtat.

Detta är ganska bisarrt, men det finns en process att samordna detta, så att sekvensen vad som som är ordinerat,var det finns recept på och vad som är uthämtat kommer att samordnat, men min prognos är att det kommer att ta mer än 10 år innan det är på plats.
Citera
2018-03-29, 23:26
  #15
Medlem
SvartaBjorns avatar
Nämnas kan också att man via att logga in på 1177.se kan se vilka som gått in och läst läkemedelslistan. Det brukar stå om det är ett engångstillstånd att läsa eller om det gäller tillsvidare (aktuellt vid utredningar t.ex.). Där loggas även då du själv som patient läst listan.
Citera
2018-03-30, 16:14
  #16
Medlem
brezjnevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Då är det nog klippt. Gissningsvis kollar de i Pascal, ett system där man kan se alla uthämtade recept. Men du kan ju hoppas på att läkaren är stressad så att det inte upptäcks.

Det är precis var de tittar i. Där ser man rubbet.
Citera
2018-03-30, 17:04
  #17
Medlem
GaiaSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Nämnas kan också att man via att logga in på 1177.se kan se vilka som gått in och läst läkemedelslistan. Det brukar stå om det är ett engångstillstånd att läsa eller om det gäller tillsvidare (aktuellt vid utredningar t.ex.). Där loggas även då du själv som patient läst listan.

Ska jag kika på. Ja det var inga problem iallafall, vilken lista läkare nu tittade på, fick utskrivet vanlig mängd och styrka. Kanske bara läste journalanteckningar från tidigare läkarbesök på vårdcentralen.
Citera
2018-03-30, 17:22
  #18
Medlem
Ytterst ovanligt nuförtiden att folk får utskrivet samma preparat av två olika läkare och att ingen av dem reagerar! Kanske om har ett direkt nummer till båda? Annars ber ju alltid sköterskan om att få kolla när man senast fått utskerivet och hämtat ut innan dem skickar begäran vidare..
Citera
2018-03-30, 17:42
  #19
Medlem
GaiaSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Ytterst ovanligt nuförtiden att folk får utskrivet samma preparat av två olika läkare och att ingen av dem reagerar! Kanske om har ett direkt nummer till båda? Annars ber ju alltid sköterskan om att få kolla när man senast fått utskerivet och hämtat ut innan dem skickar begäran vidare..

Ja fast dom är inte läkare på samma ställe. En av dem har privat mott.
Citera
2018-03-31, 01:41
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaiaSee
Ja fast dom är inte läkare på samma ställe. En av dem har privat mott.

Ja jag läste det i första inlägget! Fast alla data system är samman länkade.. min läkare på vc ser tillex vad och när psykriatin skriver ut och vise versa..
Citera
2018-04-01, 23:12
  #21
Medlem
GaiaSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Ja jag läste det i första inlägget! Fast alla data system är samman länkade.. min läkare på vc ser tillex vad och när psykriatin skriver ut och vise versa..

Slarv eller lathet att inte kontrollera noggrannare men på en liten vc i en stor stad så hinns det kanske inte med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback