Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-28, 03:20
  #1
Medlem
Matematik- och fysikprovet är ett gemensamt antagningsprov till några utvalda utbildningar vid Chalmers och KTH (civilingenjörsprogrammen Elektroteknik, Teknisk fysik, Teknisk matematik, Kemiteknik med fysik samt för civilingenjör/arkitektprogrammet Arkitektur och teknik).
Provet genomförs en lördag i maj mellan kl 9:00-16:00 med avbrott för lunch mellan 12.00-14.00.
Total maxpoäng på Matematik- och fysikprovet är 75, varav 45 på matematikdelen och 30 på fysikdelen. För att resultatet skall räknas som meritvärde vid ansökan till Chalmers och KTH krävs minst 30 poäng sammantaget.

http://www.matematik-och-fysikprovet.se/

---

Någon som ska skriva MaFy provet iår? Kanske har ni redan börjat studera för det? Jag personligen kommer förmodligen redan in på min valda utbildning (uppskattar min sannolikhet att bli antagen till någonstans mellan 50-90%), men finns ju ingen anledning att inte skriva detta provet, kostar ju bara 100kr! Sista anmälningsdatumet är den 18:e april om jag minns rätt, så det finns gott om tid kvar. Provet skrivs den 5:e maj.

Jag har ingen erfarenhet av det här provet, så tar emot alla råd och upplysningar med glädje!

(Sökte men fann ingen tråd för 2018 upplaga av provet)
Citera
2018-03-28, 03:31
  #2
Medlem
Jag kommer personligen kombinera jobb med HP plugg fram tills den 14:e april, för att sedan sätta tänderna i MaFy. Det är Matte 1-5 samt Fy 1 och 2 som man testas på va?

Mina förutsättningar:
- Har A-C i alla gymnasiets mattekurser (1-5) med inte allt för mycket plugg. Avslutade dessa kurser för 1-3 årsedan så kunskaperna är inte jättefräscha. Kommer förmodligen lära mig det mesta hyfsat snabbt då jag en gång kunnat allt.
- Har gjort FY1 för 3-4 år sedan med ett D i betyg. FY2 började jag precis studera på komvux (för behörighet) så kan dvs. inget från denna kurs på förhand, så måste lära mig ALLT här. Har i princip glömt allt från FY1 också, så är ganska grön även där. Har ironiskt nog ganska lätt för fysik, så vet inte varför det blivit såhär, men kommer som sagt behöva lära mig allt från grunden.
- Har 2.0 på HP's kvantitativa del.
- Har cirka 5-6h dagligen att avlägga för plugg från den 16:e april till provtillfället (den 5:e maj). Har tyvärr ett jobb jag inte har råd att sluta på för tillfället...

Baserat på dessa förutsättningar och med denna bakgrund; hur ser mina chanser ut att sätta 35p+ ?
Jag vet att det är VÄLDIGT svårt att säga, om inte omöjligt för er, men försök att generalisera och förenkla så grovt ni kan. Jag har som sagt ingen erfarenhet utav detta provet, så vet inte riktigt vad som krävs, eller snarare; hur mycket som krävs.

Några pluggtips? Nöta igenom gamla prov, lära sig alla formler för att sen den sista veckan bara plugga gamla ''tentor''?
All hjälp uppskattas!
Citera
2018-03-28, 08:06
  #3
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
https://www.google.se/url?sa=t&sourc...9XZyC3jMSJjiVE

Där har du ett häfte för att repetera matten, bör ge en bra grund. Finns ett liknande för fysik, sök på sommarfysik, du kanske måste registrera dig för att få tillgång till fysikens pdf. När du gått igenom dessa är det bara att nöta gamla tentor. Kommer nog kännas svårt i början men det är väldigt typiska uppgifter från år till år. Om du varje gång försöker förstå varje uppgift du gjort fel så kommer det gynna dig mycket inför nästa prov.
Citera
2018-03-28, 16:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
https://www.google.se/url?sa=t&sourc...9XZyC3jMSJjiVE

Där har du ett häfte för att repetera matten, bör ge en bra grund. Finns ett liknande för fysik, sök på sommarfysik, du kanske måste registrera dig för att få tillgång till fysikens pdf. När du gått igenom dessa är det bara att nöta gamla tentor. Kommer nog kännas svårt i början men det är väldigt typiska uppgifter från år till år. Om du varje gång försöker förstå varje uppgift du gjort fel så kommer det gynna dig mycket inför nästa prov.

Tack så mycket!
Har du skrivit provet tidigare?
Citera
2018-03-28, 21:17
  #5
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Tack så mycket!
Har du skrivit provet tidigare?
Ja för ganska många år sedan.
Citera
2018-04-04, 10:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Ja för ganska många år sedan.

Vet du eller någon annan för den delen hur rättningen går till?

Se uppgift 15, 2010, fysikdelen.
http://document.chalmers.se/download?docid=185279515

I facit står svaret 2,4*10^[-12] m. Ett svar som jag beräknade med hjälp av överslagsberäkning hamnade på 2,5*10^[-12] m. Måste man ha EXAKT samma svar som facit för att tillgodoses poängen eller räcker det med att komma inom en ”rimlig” närhet?
Citera
2018-04-23, 19:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
https://www.google.se/url?sa=t&sourc...9XZyC3jMSJjiVE

Där har du ett häfte för att repetera matten, bör ge en bra grund. Finns ett liknande för fysik, sök på sommarfysik, du kanske måste registrera dig för att få tillgång till fysikens pdf. När du gått igenom dessa är det bara att nöta gamla tentor. Kommer nog kännas svårt i början men det är väldigt typiska uppgifter från år till år. Om du varje gång försöker förstå varje uppgift du gjort fel så kommer det gynna dig mycket inför nästa prov.

Hittade ingen bra pdf för sommarfysik tyvärr :/

Tror jag gör så att jag repeterar sommarmattens häfte imorgon och på onsdag för att sedan börja repetera gamla tentor. Har helt enkelt inte tid att gå igenom alla grunder känner jag, så bäst nog att bara nöta gamla tentor för att lära mig grunderna och allt vad det innebär den vägen. Får se hur mycket poäng jag kan skrapa ihop på en sån här kort tid. Har en stor fallenhet för matte och fysik men att nå 36+ poäng på bara ca 2 veckor känns svårt, men den som lever får se.

Edit:
Får jag med all matte genom dessa två PDF's?
http://www.math.chalmers.se/Math/Gru...e2010_del1.pdf
http://www.math.chalmers.se/Math/Gru...matte_del2.pdf

Känns så iaf efter att snabbt ha skummat igenom det. Nu börjas det...
__________________
Senast redigerad av Malken1 2018-04-23 kl. 19:11.
Citera
2018-04-23, 19:26
  #8
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Hittade ingen bra pdf för sommarfysik tyvärr :/

Tror jag gör så att jag repeterar sommarmattens häfte imorgon och på onsdag för att sedan börja repetera gamla tentor. Har helt enkelt inte tid att gå igenom alla grunder känner jag, så bäst nog att bara nöta gamla tentor för att lära mig grunderna och allt vad det innebär den vägen. Får se hur mycket poäng jag kan skrapa ihop på en sån här kort tid. Har en stor fallenhet för matte och fysik men att nå 36+ poäng på bara ca 2 veckor känns svårt, men den som lever får se.

Edit:
Får jag med all matte genom dessa två PDF's?
http://www.math.chalmers.se/Math/Gru...e2010_del1.pdf
http://www.math.chalmers.se/Math/Gru...matte_del2.pdf

Känns så iaf efter att snabbt ha skummat igenom det. Nu börjas det...
Tror det, men det är väldigt basic jämfört med provet. Bör dock ge tillräckliga grunder för att kunna lösa provets problem bara man tänker lite. Som sagt så är det väldigt typiska tal från år till år både vad gäller matten och fysiken. Så att du inte har något fysikhäfte borde inte vara så stort problem egentligen då du kan googla dig fram till teorin om du fastnar på en fråga och sedan kommer du kunna den typen av uppgift som nästan garanterat kommer komma i en liknande variant på nästa prov. Det kommer nog gå bra om du verkligen nöter tentor i två veckor, jag tror på dig! Du kan pm:a mig om du har några frågor vad gäller specifika uppgifter (förutom på typ relativitetsteori och atomfysik, det är jag tyvärr inte så vass på).
Citera
2018-04-23, 19:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Tror det, men det är väldigt basic jämfört med provet. Bör dock ge tillräckliga grunder för att kunna lösa provets problem bara man tänker lite. Som sagt så är det väldigt typiska tal från år till år både vad gäller matten och fysiken. Så att du inte har något fysikhäfte borde inte vara så stort problem egentligen då du kan googla dig fram till teorin om du fastnar på en fråga och sedan kommer du kunna den typen av uppgift som nästan garanterat kommer komma i en liknande variant på nästa prov. Det kommer nog gå bra om du verkligen nöter tentor i två veckor, jag tror på dig! Du kan pm:a mig om du har några frågor vad gäller specifika uppgifter (förutom på typ relativitetsteori och atomfysik, det är jag tyvärr inte så vass på).

Tack så hjärtligt! Det ska jag göra
Citera
2018-05-06, 00:57
  #10
Medlem
Någon som gjorde provet idag?

Skulle jätte gärna vilja veta om jag tänkte rätt på Fysikdelens C uppgift. Fick det till R/2, någon annan som känner igen det svaret?
Citera
2018-05-06, 01:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Hector
Någon som gjorde provet idag?

Skulle jätte gärna vilja veta om jag tänkte rätt på Fysikdelens C uppgift. Fick det till R/2, någon annan som känner igen det svaret?

Jag skrev provet. Och jag fick också R/2 på den sista. Så som jag fattar det så skulle man ignorera resistensen som var kopplad mellan den övre och undre ledningen.
Citera
2018-05-06, 02:03
  #12
Medlem
Ja, jag fick också det. Men det är vitkigt att ge en fullständig lösning också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback