2018-03-27, 18:26
Medlem
Hej!

Jag och min sambo gick precis isär. Vi bodde i en hyresrätt. Jag har länge varit inne på att köpa en bostadsrätt och ser nu mitt tillfälle. Jag är inne på att köpa en "lite billigare" bostadsrätt och renovera den.

Jag kommer förmodligen att köpa en mindre bostadsrätt och mina förhoppningar är att jag inte ska bo där alltför länge så min fråga är. Finns det några krav på hur länge man ska/bör bo i bostadsrätt minst?.

Det här kommer jag ju givetvis inte att nämna för bostadsföreningen då jag inte alls vet hur framtiden kommer att se ut. Men finns det något jag bör tänka på.

Har aldrig ägt en lägenhet eller hus och har aldrig tagit bolån så är ganska ny i gamet så att säga.

Tack på förhand!
Citera
2018-03-27, 18:30
Medlem
Gneggars avatar
Det finns inga regler om hur länge man bör bo där. Men kostnaden för mäklare är stor när du ska sälja.
Citera
2018-03-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
Det finns inga regler om hur länge man bör bo där. Men kostnaden för mäklare är stor när du ska sälja.

Man kan sälja sin lägenhet utan mäklare och då endast använda tex banken för pappersarbetet för en smärre summa och själv lägga ut bostaden på Blocket . Funkade för mig och mäklarpengarna hade jag till annat kul istället.
Citera
2018-03-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
Man kan sälja sin lägenhet utan mäklare och då endast använda tex banken för pappersarbetet för en smärre summa och själv lägga ut bostaden på Blocket . Funkade för mig och mäklarpengarna hade jag till annat kul istället.

Är det i en stad i Sverige och lägenheten kostar ett par miljoner så känns det rätt oseriöst att sälja utan mäklare? Ifall mäklaren får upp priset 1 % så har du sparat in kostnaden, och slipper göra något själv dessutom och riskera att det går fel till.

murre8: Om bostadsrätten kostar 2 miljoner eller mer hade jag personligen sålt med mäklare men det är även andra avgifter vid inflyttning så räkna med 30-50 000 kr i avgifter totalt med flytten och fundera sen hur länge du vill bo där. Är det bara 10 månader så blir det runt 4000 kr extra i månaden, vilket är väldigt mycket.
Citera
2018-03-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User3934
Är det i en stad i Sverige och lägenheten kostar ett par miljoner så känns det rätt oseriöst att sälja utan mäklare? Ifall mäklaren får upp priset 1 % så har du sparat in kostnaden, och slipper göra något själv dessutom och riskera att det går fel till.

murre8: Om bostadsrätten kostar 2 miljoner eller mer hade jag personligen sålt med mäklare men det är även andra avgifter vid inflyttning så räkna med 30-50 000 kr i avgifter totalt med flytten och fundera sen hur länge du vill bo där. Är det bara 10 månader så blir det runt 4000 kr extra i månaden, vilket är väldigt mycket.

Tvärt om, är det i ett attraktivt område så kan en apa sälja lägenheten. Mäklare behöver man om det är svårsålt.
Citera
2018-03-28, 08:52
Medlem
Citat:

Lägenheten kommer max att kosta 500 000 och är i en mindre stad. Det verkar dock inte svårt alls att få sålt bostadsrätter här då det är bostadsbrist oh har varit ett par år. Vad menar du med andra avgifter?
Citera
2018-03-28, 13:19
Medlem
Citat:

Ja ,jag fick i allafall betydligt mer betalt än andra grannar med likadana lägenheter som både renoverat och använt mäklare så jag måste haft tur då .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in