2018-03-27, 17:33
Medlem
Funderar på att studera till ekonom, vad tjänar ni som är färdigutbildade?
Citera
2018-03-27, 17:44
Medlem
kristofferGs avatar
Jag har varit ekonom i 40 år och tjänar i klass med första A-lagare du ser på torget. Bli aldrig ekonom, du slösar bort ditt liv!
Citera
2018-03-27, 17:52
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Jag har varit ekonom i 40 år och tjänar i klass med första A-lagare du ser på torget. Bli aldrig ekonom, du slösar bort ditt liv!

Någon siffra eller ett ungefär?
Citera
2018-03-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok99

Hur långt är ett snöre?
Blir du vass kan du tjäna obegränsat, är du kass får du inget jobb. Med tanke på att du söker denna info här lutar det åt det senare.
Citera
2018-03-27, 18:56
Medlem
Citat:

Ekonom är inget yrke. Du får klargöra vilket yrke du frågar efter.
Citera
2018-03-27, 19:55
Medlem
Är utbildad ekonom men har aldrig arbetat med ekonomi. Min högsta månadslön i livet har varit 26k med övertid, annars har grundlönen varit 19-21k. Jag hade 1,5 på högskoleprovet och är lättlärd men var bland de sämsta studenterna av de som fullgjorde utbildningen då jag aldrig var intresserad eller engagerad. En polare som var hyfsat engagerad är under 30 och ekonomichef på ett mindre företag med 34k i lön, en annan är controller med närmare 40k 5 år efter examen. Själv jobbar jag på kundtjänst med 20k i lön. Har haft flera kontors- och telefonjobb och hatar allt, hatade dock att plugga ekonomi mer men då min ambitionsnivå var att ha mycket fritid och slippa jobba var livet slappare som student. Hela mitt vuxenliv har jag dragits med olika självskadebeteenden och ett var att hata studierna istället för att hata mitt inre känsloliv.

Om du bara vill ha ett jobb, gå nåt annat eller inget alls, eller sikta högt från dag 1 och maxa dina betyg, hitta ett relevant extrajobb och delta i revisionsbyråernas casetävlingar.
Citera
2018-03-27, 21:06
Medlem
PierreTanguys avatar
Om du går på en, åtminstone, okej skola får du inte under 30 när du är klar. Mer rimligt är att du får runt 35 om du sköter dig
Citera
2018-03-27, 21:53
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Om du går på en, åtminstone, okej skola får du inte under 30 när du är klar. Mer rimligt är att du får runt 35 om du sköter dig

Beror ju helt på var man hamnar. Revision ger mellan 27-29 i Stockholm hos big 4 beroende på om man har övertid eller inte, exempelvis. Samtidigt suger big 4 upp en väldigt stor del nyexaminerade, speciellt till sin revisionsdel.
Senast redigerad av danthepancake 2018-03-27 kl. 21:59.
Citera
2018-03-27, 21:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Frågan är ungefär lika bred som att säga:

"Om jag startar eget företag, hur stor är chansen att jag tjänar mkt pengar?"

Det beror helt på vilken sorts ekonom du blir. Ekonomer kan jobba som byråkrater på SKV med 25 tkr i månaden (och vissa i kundtjänst ännu lägre), man kan också få ett bra jobb med 40-100 i månaden och man kan även bli superchef med mångdubbelt mer.

Citat:

Nja, skulle säga att det inte bara handlar om val av lärosäte utan i hög grad om meriter, extrajobb, betyg, engagemang.
Citera
2018-03-28, 17:03
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Beror ju helt på var man hamnar. Revision ger mellan 27-29 i Stockholm hos big 4 beroende på om man har övertid eller inte, exempelvis. Samtidigt suger big 4 upp en väldigt stor del nyexaminerade, speciellt till sin revisionsdel.

Förvisso är det så, men det kan man också få med endast en kandidat och klättra över 30 ganska snabbt

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nja, skulle säga att det inte bara handlar om val av lärosäte utan i hög grad om meriter, extrajobb, betyg, engagemang.

Korrekt, extrajobb och annat engagemang tycks oftast vara viktigast men det ser jag å andra sidan som en självklarhet för någon som går på en okej eller bättre skola och faktiskt vill ha ett vettigt jobb
Citera
2018-03-28, 17:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Korrekt, extrajobb och annat engagemang tycks oftast vara viktigast men det ser jag å andra sidan som en självklarhet för någon som går på en okej eller bättre skola och faktiskt vill ha ett vettigt jobb

Det kan man tycka men det ser faktiskt inte ut så i praktiken. Förvånansvärt många festar sig igenom ekonomistudierna med dåliga betyg och kasst cv i tron att ”rätt” skola automatiskt kommer innebära en enkelbiljett till bra jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in