2006-02-15, 04:32
Medlem
Ruskigbusss avatar
Säkraste platsen vid en flygkrasch?

Det borde ju faktiskt vara på marken, nån mil därifrån.

Jaja, jag vet. Ombord på planet menas det.

Men, då vete fan om det finns nån "säkraste" plats. Om det verkligen är frågan om en krasch - så är väl oddsen väldigt låga på att nån överlever alls?
Citera
2006-02-15, 07:53
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Säkraste platsen vid en flygkrasch?

Det borde ju faktiskt vara på marken, nån mil därifrån.

Jaja, jag vet. Ombord på planet menas det.

Men, då vete fan om det finns nån "säkraste" plats. Om det verkligen är frågan om en krasch - så är väl oddsen väldigt låga på att nån överlever alls?

Jaja, men här anser iaf jag att vi diskuterar "krasch" i formerna av en någorlunda kontrollerad nödlandning. Inte att smacka in i en bergvägg i 850km/h.
Men även en kontrollerad nödlandning kan bli ganska hård, se bara på exemplet Gottröra.
Citera
2006-02-15, 08:35
Bannlyst
Kan man inte göra ett helt flygplan i samma material som "den svarta lådan" ??

Citera
2006-02-15, 10:41
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein

Ett skämt lika gammalt som den svarta lådan, antar jag?
Citera
2006-02-15, 11:11
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ja, den säkraste platsen måste ju vara inne i den svarta lådan!
Citera
2006-02-15, 11:15
Medlem
LiLWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burntfaceman
Nu när ni pratar om bränsle, vet ni om piloten brukar dumpa bränslet inför en nödlandning eller krasch? Man kan tänka sig att piloten inser att det är kört, så han rycker i en spak som släpper ut all bränsle från flygplanet för att minska risken för brand.

Att dumpa bränslet verkar vara ett fruktansvärt miljöbrott? Vart står EU i denna frågan kan man undra.. Djur dör ju av att få bensin över sig från ja gud vet hur många tusen meters höjd.
Citera
2006-02-15, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ett skämt lika gammalt som den svarta lådan, antar jag?

Antagligen - men för mig var det första gången!!
Citera
2006-02-15, 11:52
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Antagligen - men för mig var det första gången!!

Mjo.

Några fler som skämtat om samma

En som faktiskt tagit frågan på allvar:
http://www.straightdope.com/classics/a4_001 (21-Jun-1996)
Citera
2006-02-15, 12:20
Bannlyst
Citat:
Mjo.

Några fler som skämtat om samma

En som faktiskt tagit frågan på allvar:
http://www.straightdope.com/classics/a4_001 (21-Jun-1996)

Där ser man!

Jag har antagligen hört den förut också....låter som ett ganska självklart och väntat skämt.
Citera
2006-02-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Att dumpa bränslet verkar vara ett fruktansvärt miljöbrott? Vart står EU i denna frågan kan man undra.. Djur dör ju av att få bensin över sig från ja gud vet hur många tusen meters höjd.

Flygbränsle är såpass flyktigt att det hinner förångas innan det når marken. Så det är inga djur som dör av nån bränsledusch, men i långa loppet så påverkar det ju miljön ändå.
Citera
2006-02-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskpäls
Jag hörde med min lärare idag. Tydligen så var det en thai air 747a som hade tvingats landa igen. Han sa att han inte kunde förstå hur detta var möjligt, att de kunde dumpa bränsle då jettison valve ska vara inoperative på alla flygplan.
Han ringde då till luftfartsstyrelsen och hörde med någon tös där, och hon visste inte, men sa att hon skulle återkomma.

Hon har inte hört av sig än, men han har format en egen liten teori:
Stora kärror som boeing 747, airbus 340(?) osv kanske har fått dispans för att de har så extremt mycket bränsle med sig. Dock gäller det för alla de lite pluttrigare planen. t.ex DC9 MD80 MD90 focker50 focker100 osv. Med dessa så får man antingen lägga sig o cirkulera tills man har bränt av tillräkligt för att komma ner i Max Landing Weight, eller om det är akut så får man gå ner iaf och ta ev. strukturskador.
detta är ju inte alls säkert. bara en teori, och detta med att dumpa SKA gälla för alla plan, det är det som gör det så lustigt.
Men som sagt, dispans kankse... vem vet.

Vad jag vet har alla Boing möjlighet att dumpa bränsle, tror din lärare blandar ihop det med Airbusplan som inte har den funktionen. Ska höra med pappa pilot senare.
Citera
2006-02-24, 23:10
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue1dragon
Flyger en del inrikes och har ibland vid incheckningen funderat på vilken plats man ska välja för att ha störst chans att överleva en krash. Det störtar ju ett plan då och då så det kanske finns statistik på det, nån som vet?
Det har ju länge ansetts att vara säkrast längst bak men efter vad jag har hört går det inte ens att statistiskt säkerställa det.
Underlaget med olyckor med några få överlevande är litet och det har inte gått att dra några slutsatser från det.
Det är helt enkelt andra faktorer som är avgörande.

Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz
Man får inte landa med för mycket bränsle i tankarna eftersom det blir för stor brandfara om landningen går snett.
Det är fel.
Anledningen till att man kan tvingas dumpa bränsle är snarare av prestandaskäl.
Väger man riktigt mycket kan landningshastigheten bli så hög att banan kanske inte räcker till.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskpäls
Förr fanns det någonting som hette jettison valve på planen, och de användes för att dumpa bränsle på hög höjd om det vart fel på planet och man var tvungen att landa.
Jo då, det används fortfarande.
Däremot är det huvudsakligen widebodys som har det, eftersom mindre flygplan oftast inte har de prestandaproblemen.
På dagens Boeings har t.ex. 767, 777 och 747 den möjligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Men det där att bränslet dumpas, då finns det ju fortfarande definitivt kvar bensinångor i tanken. Så då kan ju de hela ses som två stora vingformade bomber med tanke på att bensinångor och luft kanske exploderar och att själva tanken är som en innerslutning. Eller? Bara en tanke.
Helt korrekt.
Visserligen så brukar det inte vara möjligt att dumpa bränsle från vingtankarna utan bara från extratankarna i flygkroppen.
Men så är det ju inte på grund av brandrisken man dumpar bränsle heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in