Citat:
Ursprungligen postat av limone
Det kan inte stämma. Jag läste bara för några veckor sen om ett plan som fick vända om och landa på Arlanda för att nån fyllskalle börjat bråka. Han blev stämd av flygbolaget för att de hade blivit tvugna att dumpa bränsle för flera hundra tusen för att kunna landa igen.
Jag hörde med min lärare idag. Tydligen så var det en thai air 747a som hade tvingats landa igen. Han sa att han inte kunde förstå hur detta var möjligt, att de kunde dumpa bränsle då jettison valve ska vara inoperative på alla flygplan.
Han ringde då till luftfartsstyrelsen och hörde med någon tös där, och hon visste inte, men sa att hon skulle återkomma.
Hon har inte hört av sig än, men han har format en egen liten teori:
Stora kärror som boeing 747, airbus 340(?) osv kanske har fått dispans för att de har så extremt mycket bränsle med sig. Dock gäller det för alla de lite pluttrigare planen. t.ex DC9 MD80 MD90 focker50 focker100 osv. Med dessa så får man antingen lägga sig o cirkulera tills man har bränt av tillräkligt för att komma ner i Max Landing Weight, eller om det är akut så får man gå ner iaf och ta ev. strukturskador.
detta är ju inte alls säkert. bara en teori, och detta med att dumpa SKA gälla för alla plan, det är det som gör det så lustigt.
Men som sagt, dispans kankse... vem vet.