2006-01-26, 20:39
Medlem
Flyger en del inrikes och har ibland vid incheckningen funderat på vilken plats man ska välja för att ha störst chans att överleva en krash. Det störtar ju ett plan då och då så det kanske finns statistik på det, nån som vet?

Om man skulle sitta vid en nödutgång så antar jag att det ökar chanserna. Även om man sitter när mittgången, alltså långt ifrån flygplansskrovet, så borde ju det hjälpa tycker man. Men hur kan det förhålla sig med om man sitter långt fram eller långt bak i planet? Om man sitter långt fram så är det ju mindre plan framför en som dämpar fallet jämfört med om man sitter långt bak. Å andra sidan så känns det som att utifall planet skulle gå av mitt i tu så tjänar man på att sitta i främre ändan.

Funderingar? Förslag? Lösningar?
Citera
2006-01-26, 20:45
Moderator
tobess avatar
Om jag inte minns fel är det just långt bak, och nära en nödutgång som ger bäst chanser att överleva en crash.

Har dock inga källor till detta
Citera
2006-01-26, 21:02
Medlem
flygers avatar
Jag brukar bland annat av detta skäl sätta mig vid vingen, helst ovanpå vingroten. Där har man också landningsställen som tar emot en del av kraften innan de knäcks vid en eventuell nödlandning.

Om man sitter vid vingen har man också nära till nödutgångarna som är belägna just vid vingen.

Nackdelen med att sitta vid vingen är att det bullrar rätt mycket eftersom de flesta flygplanen har motorerna monterade på vingen. Speciellt Saab 340 som jag färdas i relativt ofta bullrar som helvete. Men det är ju nästa lika i hela flygplanet så det kvittar.

Senast jag flög så satt jag längst bak i planet och det är ganska kul när det är mycket sidvind på inflygningen. Man känner riktigt hur vinden tar tag i stjärtfenan och hur piloten jobbar emot vinden med spakarna. Upplevelsen är nästan lita grann av att åka karusell, kittlar lite i magen.

När jag åker större jetplan brukar jag försöka få en plats långt fram eftersom det bullrar betydligt mindre där. Ska jag åka en längre sträcka så prioriterar jag komforten före att sitta på en säker plats. Fördelarna med att ha det bekvämt är större i det fallet än nackdelarna med att dö i en ganska osannolik crash.

Men det borde faktiskt finnas statistik på detta men den offentligörs nog inte.
Systemet fungerar ju inte riktigt om alla vill sitta på samma plats.
Citera
2006-01-27, 03:20
Bannlyst
Vid vingarna är säkrast.
Citera
2006-01-27, 03:37
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Jag brukar bland annat av detta skäl sätta mig vid vingen, helst ovanpå vingroten. Där har man också landningsställen som tar emot en del av kraften innan de knäcks vid en eventuell nödlandning.

Om man sitter vid vingen har man också nära till nödutgångarna som är belägna just vid vingen.

Jo, men man har också nära till några tusen liter bränsle som kan tänkas fatta eld vid en krasch.

Personligen sätter jag mig alltid vid vingarna, gärna i nödutgångsraden om det finns plats.
Citera
2006-01-27, 07:54
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Jo, men man har också nära till några tusen liter bränsle som kan tänkas fatta eld vid en krasch.

Men så länge bränsletankarna är intakta så har jag för mig att de är brandskyddade och om de skulle ta eld så är det en marginell förbättring att sitta längst bak eller längst fram. Det blir nog ganska varmt om öronen där också.
Citera
2006-01-27, 15:11
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Men så länge bränsletankarna är intakta så har jag för mig att de är brandskyddade och om de skulle ta eld så är det en marginell förbättring att sitta längst bak eller längst fram. Det blir nog ganska varmt om öronen där också.
Jo, det är nog sant. Kan tänka mig att man har en viss fördel att sitta framför eller precis vid vingarna om man fortfarande är i rörelse när allt exploderar. Men man blir nog som du säger rätt grillad iaf.
Citera
2006-01-27, 20:41
Medlem
Nikolass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treyh
Vid vingarna är säkrast.

Och varför skulle det vara det, motivera?
Citera
2006-01-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolas

Planet delar sig inte i det partiet - är "robustas"

har jag fått för mig
Citera
2006-01-27, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolas

Balkarna där ska tydligen vara extra starka för att hålla vingarna på plats. Såg en dokumentär för ett tag sen som handlade om ett plygplanskrasch i Colombia. Det var endast 4-5 st överlevande. Och alla de satt vid vingarna. En av dom var en flick på 6 år.
Citera
2006-02-07, 12:38
Medlem
Okej. Vi kan väl sammanfatta det som att den allmänna åsikten är att sitta vid nödutgången vid vingarna. Ska man då sitta långst ut mot nöddörren för att snabbt kunna ta sig ut, eller ska man sitta så nära gången som möjligt för att då ha mer utrymme mot eventuellt inbuktande flygplanskropp som möjligt?

Fick även höra att flygplanets svarta låda finns belägen i bakändan av planet, då för att den delen blir minst demolerad. Men har ingen säker källa för uppgiften.
Citera
2006-02-07, 12:57
Medlem
zhypers avatar
platser 4, 8, 15, 16, 23 och 42. Nä, skämt åsido, borde vara längst bak beroende på hur man kraschar. Jag tror det är bäst att antingen sitta allra längst bak eller i mitten. Får en känsla av att skiten pajar i tre delar, nosparti, mittenparti och bakparti. Nospartiet lär väl vara söndertuktat som fan men.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in