Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-26, 11:56
Medlem
Tjena!

Inte riktigt säker var jag skulle posta det här då jag inte är säker på om problemet är mjuk- eller hårdvarurelaterat.

Iaf, min discord beter sig en aning konstigt. För att discord ska detecta min mic måste headsetet vara ikopplat redan vi uppstart av programmet. Om jag glömmer detta måste jag koppla i headsetet och sedan avsluta discord i aktivitetshanteraren. Därefter kan jag starta discord igen och då fungerar det.

Något annat som också hjälper är att återställa röstinställningarna varje gån det händer. Då slipper jag göra omstarten men måste istället göra om alla inställningar igen.

Har varit i kontakt med discords support som inte var särskilt hjälpsamma i ärendet. De bad mig testa en betaversion som inte heller visade sig fungera. När jag sedan bad dem ta det vidare till sina utvecklare iaf så fick jag ingen respons.

En ytterligare sak jag har testat är att ominstallera mina ljuddrivrutiner. Det hjälpte inte heller dessvärre.

Det mystiska är att alla andra program fungerar utom discord. Dock kan jag inte tro discord sitter på problemet då det funkar för flera vänner utan problem. Därmed frågar jag er på flashback om ni har några ytterligare tips om vad som kan vara fel.
Citera
2018-03-26, 15:50
Medlem
Ibland är datorer bara helt konstiga, jag hade ett trådlöst nätverkskort till laptop som inte funkade i min dator, funkade i polarens och hans kort i min, men inte mitt kort i min dator.

Nu tror jag dock inte att det är ett sådant problem du har, då dessa är väldigt sällsynta. Det kan vara ett problem som uppstår med Windows avkänning att mikrofon är inkopplad eller inte som i samband med Discord gör att programmet inte kopplar att det finns en inkopplad. Själv så har jag alltid den inkopplad så jag märker inte av något sådant.
Citera
2018-03-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Ibland är datorer bara helt konstiga, jag hade ett trådlöst nätverkskort till laptop som inte funkade i min dator, funkade i polarens och hans kort i min, men inte mitt kort i min dator.

Nu tror jag dock inte att det är ett sådant problem du har, då dessa är väldigt sällsynta. Det kan vara ett problem som uppstår med Windows avkänning att mikrofon är inkopplad eller inte som i samband med Discord gör att programmet inte kopplar att det finns en inkopplad. Själv så har jag alltid den inkopplad så jag märker inte av något sådant.

Jag har ju "löst" problemet genom att stänga av funktionen där discord startar automatiskt vid uppstart av datorn. Dock är det fortfarande irriterande när man snabbt vill få ut nått genom högtalarna och drar ut mikrofonen för att sedan upptäcka att discord slutat detecta micen så fort man kopplar in den igen.

Har även andra problem relaterade till moderkortet som inte hör ihop med detta men det får ju en att fundera om moderkortet är defekt...
Citera
2018-03-27, 08:19
Medlem
Min setup är att jag har en splitter som delar till både högtalare och hörlurar, min mikrofon sitter alltid inkopplad bak i datorn, då den ändå inte aktiveras förrns något program använder den.
med denna splitter kan jag välja volym individuellt på högtalare och hörlurar samtidigt.
Citera
2018-03-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Min setup är att jag har en splitter som delar till både högtalare och hörlurar, min mikrofon sitter alltid inkopplad bak i datorn, då den ändå inte aktiveras förrns något program använder den.
med denna splitter kan jag välja volym individuellt på högtalare och hörlurar samtidigt.

Funderar på att skaffa ett usb headset för att kanske komma runt problemet. Mitt nuvarande är ändå inne på sista versen då kabeln bråkar med mig då och då och resulterar i att ingen hör mig i ett par sekunder.
Citera
2018-03-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotAnotherSheep
Funderar på att skaffa ett usb headset för att kanske komma runt problemet. Mitt nuvarande är ändå inne på sista versen då kabeln bråkar med mig då och då och resulterar i att ingen hör mig i ett par sekunder.

Jag har en gammal bra liten mikrofon som jag monterat på en isolerad najtråd, som jag sedan böjt till för att passa till de hörlurarna som jag använder. Den mikrofonen har överlevt 2-3 par lurar än så länge.
Fördel, behöver inte leta speciella lurar med inbyggd mikrofon.
Nackdel, den sitter inte helt perfekt och skakar lite ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in