2018-03-26, 07:06
Medlem
sadustenellers avatar
Hej!

Jag är fundersam på detta som kom upp på min skattedeklaration: https://gyazo.com/101e6647e0571835cdafce51a50c54a0

Mina föräldrar har satt undan åt mig under dessa åren varav det blev totalt 80k, och jag har börjat gradvis sälja det under dom senaste 2 åren.

Grejen är, jag har sålt för 50k innan denna skattedeklarationen och inte behövt skatta på det?
Så varför måste jag skatta denna gången på 30k?

Pengarna har lagts på främst kryptovalutor, så det är inte så att pengarna bara ligger och degar på bankkontot.

EDIT: Jag ska betala 30% skatt, (10k)
https://gyazo.com/db47ea1b2b2b288f3dc1f489d0b2a525

Fortfarande preliminärt dock.

Tack
Citera
2018-03-26, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sadusteneller
Hej!
Grejen är, jag har sålt för 50k innan denna skattedeklarationen och inte behövt skatta på det?
Så varför måste jag skatta denna gången på 30k?
Tack
Banker och fondbolag rapporterar automatiskt alla fondförsäljningar till Skatteverket, både vinster och förluster, så att du inte behövt skatta tidigare låter märkligt. Är du säker på att det inte funnits med på dina tidigare deklarationer?
Citera
2018-03-26, 07:49
Medlem
sadustenellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Banker och fondbolag rapporterar automatiskt alla fondförsäljningar till Skatteverket, både vinster och förluster, så att du inte behövt skatta tidigare låter märkligt. Är du säker på att det inte funnits med på dina tidigare deklarationer?
Detta är från min deklaration 2017: https://gyazo.com/f6b4d48b9abff3dd707dbbca248032db
Där jag ska betala tillbaks 347kr, men föregående år har det inte varit några summor alls.
Jag är snart 20, om det nu har någon påverkan.
Citera
2018-03-26, 09:03
Medlem
Husings avatar
Under 2017 har du troligtvis sålt fonder med en vinst på cirka 33.000. Det har inte funnits med någon liknande post i tidigare deklarationer för att det helt enkelt inte har skett någon försäljning före 2017. Iaf inte någon försäljning med stor vinst.

När du säljer fonder rapporterar fondbolagen, som tidigare nämnts, in vilken vinst eller förlust du gjort på affären. Det dras ingen skatt precis vid försäljningen, utan du betalar in i samband med deklarationen.
Citera
2018-03-26, 09:15
Medlem
sadustenellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Under 2017 har du troligtvis sålt fonder med en vinst på cirka 33.000. Det har inte funnits med någon liknande post i tidigare deklarationer för att det helt enkelt inte har skett någon försäljning före 2017. Iaf inte någon försäljning med stor vinst.

När du säljer fonder rapporterar fondbolagen, som tidigare nämnts, in vilken vinst eller förlust du gjort på affären. Det dras ingen skatt precis vid försäljningen, utan du betalar in i samband med deklarationen.
Det låter logiskt, nåväl, bara till att betala o se nöjd ut då antar jag!
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in