2018-03-26, 00:08
Medlem
Karriären flyter på och efter att roat mig med resor, mat och fina viner börjar det bli dags att bli mer seriös med sparandet. Utöver en per-tax pensionsplan om $35k per år så funderar jag på att börja spara 10k dollar per månad i en S&P 500 indexfond. Hur mycket kan man uppskatta att man har efter 20 år i denna indexfond? Tillräckligt för en tidig pension eller behöver man slita i 30 år till för att känna sig säker?

Finns det bättre sätt att investera? Jag tänkte börja spara 10k per månad och sedan ha någon slags gräns vid nedgång då jag säljer skiten och väntar in en uppgång. Typ räkna med 4% uppgång per år och om värdet går ner till lägre än det sälja.
Citera
2018-03-26, 00:32
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Karriären flyter på och efter att roat mig med resor, mat och fina viner börjar det bli dags att bli mer seriös med sparandet. Utöver en per-tax pensionsplan om $35k per år så funderar jag på att börja spara 10k dollar per månad i en S&P 500 indexfond. Hur mycket kan man uppskatta att man har efter 20 år i denna indexfond? Tillräckligt för en tidig pension eller behöver man slita i 30 år till för att känna sig säker?

Finns det bättre sätt att investera? Jag tänkte börja spara 10k per månad och sedan ha någon slags gräns vid nedgång då jag säljer skiten och väntar in en uppgång. Typ räkna med 4% uppgång per år och om värdet går ner till lägre än det sälja.
Du kommer att ha $ 2,4 milj sparat+ avkastningen som är 100% på DJI de senaste 20 åren - ungefär
50% av det är $1,2. Totalt ca $ 3,5 mille. Men kör index på tech, biotech och IT. Alla vet visserligen redan att det är bra, men jag tror inte man vet HUR bra det är. Bara Gartner.
Citera
2018-03-26, 00:41
Medlem
En del hävdar ju att det dubblas var 7:e år eller något men tror själv tror jag inte på det längre.

Tror du på idén med enbart aktier? Obligationer osv verkar ju vara bortkastad avkastning enligt min (ringa) erfarenhet.
Citera
2018-03-26, 01:59
Medlem
Citat:
En del hävdar ju att det dubblas var 7:e år eller något men tror själv tror jag inte på det längre.

Tror du på idén med enbart aktier? Obligationer osv verkar ju vara bortkastad avkastning enligt min (ringa) erfarenhet.
Det krävs 10% avkastning per år för att dubbla på 7
Citera
2018-03-26, 11:33
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Jag är själv inte proffs på detta.
Tror mer på IT (t ex AI och robotar). Tech, Biotech, Nya energikällor etc. Begränsat index alltså.
Kanske råvaror?
Index kan ju variera. Sämre än 80-100% har det inte varit på DJI. Men mycket högre beroende period man väljer att studera.
Obligationer? Premieobligationer kanske för 100.000 för den olidliga spänningens skull!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in