Citat:
Ursprungligen postat av
Bulkninja
Ska vi leka med tanken att byggarbetare kanske inte är något man håller på med hela livet.
Är det en mänsklig rättighet att kunna jobba med samma yrke tills man är 65år. Man kan ju anpassa i absurdum för att det ska fungera. Men det blir väldigt dyrt för samhället och väldigt opraktiskt.
Är det lämpligt att man håller fast vid yrken som Sotare, Flyttgubbe, Byggarbetare, Elitidrottare, Brandman eller liknande. Detta är kanske något man sysslar med när man är yngre då det fungerar bättre.
Jag tycker personligen inte att en kvinnlig rökdykare på 64år är lämplig.
Tycker mig höra någon typ av gnäll i tråden att detta skulle vara samhällets ansvar att man kan bränna ut sin kropp på yrken som sliter? Jag förstår inte hur detta kan vara någon annan än ens eget ansvar.
Håller inte fysiken hela livet så har man antingen haft otur eller ofta delvis självförvållat.
De skyddsåtgärder och lagar är vi har i detta land är bäst i världen.
Om vi nu inte ska jobba hela livet som byggnadsarbetare, hur länge ska vi hålla på då?
10 år, 20, 30?
Ska vi sen skola om oss, vem ska stå för den kostnaden, inte jag i alla fall.
Jag har redan en utbildning bakom mig, 6800 timmar av dåligt betalt som lärling måste jag göra innan jag får mitt yrkesbevis.
Gällande arbetsmiljön så är det ett arbetsgivaransvar att förhindra olyckor och förslitningsskador,
tyvärr så görs inte tillräckligt från arbetsgivarsidan pga kostnadsskäl.
Då utgör våra löner blott 10% av totalkostnaden vid ett bygge.
Mvh