2018-03-25, 14:08
Medlem
Branschen sätter sina spår och mina händer lider redan av vibrationsskador. Vid fikabordet ser man rävarna trilla bort innan de blir sextio. Det har kort sagt blivit lite av en myt att kunna gå i pension som Byggnadsarbetare.

Innan jag fick träffa min morfar så dog han av en hämsk olycka inom den Svenska skogsindustrin. Min Farfar levde den Svenska drömmen som betongarbetare tills han fick alvarliga ryggskador. Han gjöt Sverige och spenderade resten av sitt liv som rörelseförhindrad i fattigdom.

Partierna har öppnat upp våran arbetsplats för utländsk arbetskraft. Där kvalite, svartarbete, lönedumpning och bristande säkerhet ger oss ett dåligt rykte. De nya Sverige byggs sakta men säkert upp av utländska underleverantörer. Där Politikerna går med full pension efter trettio år, medans vi tvingas att arbeta till sextioett för att ta del av våra pengar. Sveriges ryggrad och solidaritet är ett minne blott.

Det fackliga medlemskapet kostar mig 8100:- per år. De förhandlar inte fram en löneökning som täcker den Svenska inflationen. Varför betalar man inkomstpension, premiepension och tjänstepension när bara ens anhöriga får ta del av pengarna via efterlevandeskyddet? Vi byggnadsarbetare kan göra så mycket mer för dessa pengar under vår friska livstid.

En Byggnadsarbetare arbetar i regel minst 7 år längre än en tjänsteman vid samma pensionsålder. Nu är Fack, näringsliv och alla riksdagspartier, utom Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna överans om en höjd pensionsålder. Dagens ungdom söker sig med all rätt bort från denna bransch.

Hur orkar ni arbeta i denna bransch tills ni blir 65?
Senast redigerad av SvenBorg 2018-03-25 kl. 15:05.
Citera
2018-03-25, 14:25
Bannlyst
Att vara med i facket är frivilligt, själv har jag aldrig varit med.
Jag arbetar mig till och förhandlar mina egna förmåner och lön.

Det är även frivilligt att arbeta som byggnadsarbetare, dom gamla rävarna hade det jävligt tufft med klumpiga tunga maskiner och få hjälpmedel, en bra arbetsmiljö vad var det?
En byggjobbare har det förbaskat bra idag jämfört med bara för 30 år sedan.
Smidiga spikpistoler och skruvdragare osv osv, nä du där var det hammare och skruvmejsel.

Har du fler frågor?

Jag tycker du ska skola om dig och arbeta med något annat om du är så fruktansvärt missnöjd med ditt arbete.
Har du varit på en lite äldre tyngre industri någon gång, där montörer mm jobbar på helt galna ackord?

Ta hand om dig!
Senast redigerad av LE37 2018-03-25 kl. 14:32.
Citera
2018-03-25, 14:27
Medlem
fejsetnr1s avatar
Allt du skriver stämmer tyvärr. Det är en sak att sitt vid ett skrivbord en annan att ränna omkring på byggen. Jobba inom sjukvård osv.( Inte för att jag tycker dom ska jobba längre heller Men finns ju skillnad på hur man sliter på kroppen med olika arbetsuppgifter) Känner själv x antal som inte ens han gå i pension Inan Liemannen eller sjukdom förstört deras liv..men det ultimata är ju att jobba tills man stupar så våra nya pensionsräddare ska kunna ligga hemma o sova,,,
Citera
2018-03-25, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Allt du skriver stämmer tyvärr. Det är en sak att sitt vid ett skrivbord en annan att ränna omkring på byggen. Jobba inom sjukvård osv.( Inte för att jag tycker dom ska jobba längre heller Men finns ju skillnad på hur man sliter på kroppen med olika arbetsuppgifter) Känner själv x antal som inte ens han gå i pension Inan Liemannen eller sjukdom förstört deras liv..men det ultimata är ju att jobba tills man stupar så våra nya pensionsräddare ska kunna ligga hemma o sova,,,

Jag antar att du har ett skrivbordsjobb, har jag rätt?
Citera
2018-03-25, 14:45
Medlem
Jaghettepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Att vara med i facket är frivilligt, själv har jag aldrig varit med.
Jag arbetar mig till och förhandlar mina egna förmåner och lön.

Det är även frivilligt att arbeta som byggnadsarbetare, dom gamla rävarna hade det jävligt tufft med klumpiga tunga maskiner och få hjälpmedel, en bra arbetsmiljö vad var det?
En byggjobbare har det förbaskat bra idag jämfört med bara för 30 år sedan.
Smidiga spikpistoler och skruvdragare osv osv, nä du där var det hammare och skruvmejsel.

Har du fler frågor?

Jag tycker du ska skola om dig och arbeta med något annat om du är så fruktansvärt missnöjd med ditt arbete.
Har du varit på en lite äldre tyngre industri någon gång, där montörer mm jobbar på helt galna ackord?

Ta hand om dig!

Jag lyfter dagligen ø25 armering som väger en hel del, vilka hjälpmedel tycker du att jag ska använda mig av?

Och om företaget har kollektivavtal så får iallafall Facket förhandla om min lön så på den punkten har du fel tror jag?
Citera
2018-03-25, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBorg
Branschen sätter sina spår och mina händer lider redan av vibrationsskador. Vid fikabordet ser man rävarna trilla bort innan de blir sextio.
Hur orkar ni arbeta i denna bransch tills ni blir 65?

Det gör vi inte, har för mig att 4% jobbade fram till pension.
Resten föll av på vägen, rygg, axlar, knän och nacke brukar säga ifrån långt innan.
Om du inte är en av dom 10 - 12 st som omkommer på bygget varje år.
Skulle vara kul att se den dödssiffran hos polisen, då klev dom nog inte ens utanför dörren på stationen.

M_M stolt snickare.
Citera
2018-03-25, 15:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaghettepetter
Jag lyfter dagligen ø25 armering som väger en hel del, vilka hjälpmedel tycker du att jag ska använda mig av?

Och om företaget har kollektivavtal så får iallafall Facket förhandla om min lön så på den punkten har du fel tror jag?
Närmare bestämt 46,2 kg om det är en hel 12 m längd. Det är ju i mesta laget att lyfta själv men är ni två som hjälps åt så är det inte så farligt. Förr i tiden vägde cementsäckarna 50 kg likväl som säckar med allehanda material men det var inte så bra för ryggen att hålla på och kånka på sådana. Inom industrin brukar det finnas gott om lyfthjälpmedel men det är ju ofta inte lätt att komma fram eller komma åt med sådana på en byggarbetsplats och då återstår bara nävarna. Mitt bästa tips i just detta fall är nog att vara två när man lyfter något sådant.
Citera
2018-03-25, 15:15
Moderator
rotadents avatar
El, VVS och bygg --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2018-03-25, 17:56
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte_Mejsel
Det gör vi inte, har för mig att 4% jobbade fram till pension.
Resten föll av på vägen, rygg, axlar, knän och nacke brukar säga ifrån långt innan.
Om du inte är en av dom 10 - 12 st som omkommer på bygget varje år.
Skulle vara kul att se den dödssiffran hos polisen, då klev dom nog inte ens utanför dörren på stationen.

M_M stolt snickare.
Under de senaste hundra åren har 98 poliser förolyckats i tjänst. Vanligast är att poliser dör i trafikolyckor, enligt uppgifter från Svenska Polismäns Minnesportal.
Citera
2018-03-25, 21:43
Medlem
Bulkninjas avatar
Ska vi leka med tanken att byggarbetare kanske inte är något man håller på med hela livet.
Är det en mänsklig rättighet att kunna jobba med samma yrke tills man är 65år. Man kan ju anpassa i absurdum för att det ska fungera. Men det blir väldigt dyrt för samhället och väldigt opraktiskt.

Är det lämpligt att man håller fast vid yrken som Sotare, Flyttgubbe, Byggarbetare, Elitidrottare, Brandman eller liknande. Detta är kanske något man sysslar med när man är yngre då det fungerar bättre.
Jag tycker personligen inte att en kvinnlig rökdykare på 64år är lämplig.

Tycker mig höra någon typ av gnäll i tråden att detta skulle vara samhällets ansvar att man kan bränna ut sin kropp på yrken som sliter? Jag förstår inte hur detta kan vara någon annan än ens eget ansvar.
Håller inte fysiken hela livet så har man antingen haft otur eller ofta delvis självförvållat.
De skyddsåtgärder och lagar är vi har i detta land är bäst i världen.
Citera
2018-03-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
Under de senaste hundra åren har 98 poliser förolyckats i tjänst. Vanligast är att poliser dör i trafikolyckor, enligt uppgifter från Svenska Polismäns Minnesportal.

Alltså mindre än 1 person per år.
Ska vi gå tillbaka lika långt i tiden och spekulera i hur många byggnadsarbetare som dött är vi uppe i tusentals.

Polisens dödsolyckor har ökat med tiden medans byggnadsarbetarnas har minskat.

Faktum kvarstår, att jobba som byggnadsarbetare är farligt och sliter enormt på kroppen.
Ska vi sen räkna in alla allvarliga olyckor som lämnar killarna med grava bestående me`n är vi snabbt uppe i tusental per år.

Yrket är enormt varierande och kamratandan stark.
Det blir för att använda en kliche´ en livsstil. Man är stolt över att vara en hantverkare.

Mvh
Citera
2018-03-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Ska vi leka med tanken att byggarbetare kanske inte är något man håller på med hela livet.
Är det en mänsklig rättighet att kunna jobba med samma yrke tills man är 65år. Man kan ju anpassa i absurdum för att det ska fungera. Men det blir väldigt dyrt för samhället och väldigt opraktiskt.

Är det lämpligt att man håller fast vid yrken som Sotare, Flyttgubbe, Byggarbetare, Elitidrottare, Brandman eller liknande. Detta är kanske något man sysslar med när man är yngre då det fungerar bättre.
Jag tycker personligen inte att en kvinnlig rökdykare på 64år är lämplig.

Tycker mig höra någon typ av gnäll i tråden att detta skulle vara samhällets ansvar att man kan bränna ut sin kropp på yrken som sliter? Jag förstår inte hur detta kan vara någon annan än ens eget ansvar.
Håller inte fysiken hela livet så har man antingen haft otur eller ofta delvis självförvållat.
De skyddsåtgärder och lagar är vi har i detta land är bäst i världen.

Om vi nu inte ska jobba hela livet som byggnadsarbetare, hur länge ska vi hålla på då?
10 år, 20, 30?
Ska vi sen skola om oss, vem ska stå för den kostnaden, inte jag i alla fall.
Jag har redan en utbildning bakom mig, 6800 timmar av dåligt betalt som lärling måste jag göra innan jag får mitt yrkesbevis.

Gällande arbetsmiljön så är det ett arbetsgivaransvar att förhindra olyckor och förslitningsskador,
tyvärr så görs inte tillräckligt från arbetsgivarsidan pga kostnadsskäl.

Då utgör våra löner blott 10% av totalkostnaden vid ett bygge.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in