Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-24, 15:08
  #1
Avstängd
Hallå. Har precis köpt en båt selco med 50hk Mercury tidigt 80tal tror jag .. Motorn drar säkert 10 liter på 1 tim 40 min beroende på körning.. Hur fasen kan den dra så mycket? Är alla lite större utombordsmotorer så jäkla törstiga? Jag har knappt råd att ut och åka båt 400kr för ut och åka i 2tim .

Vad kan jag göra åt problemet? Skulle min båt gå saktare med en 25,30 hk? för båten är ju rekommenderad för max 40hk motor om jag förstått rätt.

Tobias
Citera
2018-03-24, 15:13
  #2
Medlem
Problemet är väl motståndet i vattnet förmodar jag.. lite skillnad mot motståndet på ett väggående fordon.
Citera
2018-03-24, 15:14
  #3
Medlem
Chronicals avatar
Jag har haft 40-75 hästars från åttiotalet.

Vansinnigt törstiga. Men jag lånar ofta an båt med 60 hästars modern fyrtakt insprutning och skillnaden är inte särskilt stor egentligen. Hundralapparna går åt som dasspapper.

Kör man lite, och kan skruva lite, så kan man lika gärna ha en gammal motor.
Citera
2018-03-24, 15:18
  #4
Avstängd
YP4XQs avatar
Du trimmar kanske båten dåligt eller ligger din båt fel i vattnet. Se till att hitta march-hastigheten för din båt.

Jämför simma och jogga. Hur jobbigt hade det inte varit att ta sig fram i vattnet i jogging hastighet? Vattnet är tungt att flytta på.

Jag hade en båt som drog ~1l/distans, 380 liters tank på det svinet. Jämfört med en bil så blir det ca 6 liter milen.
Citera
2018-03-24, 15:27
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geznada
Hallå. Har precis köpt en båt selco med 50hk Mercury tidigt 80tal tror jag .. Motorn drar säkert 10 liter på 1 tim 40 min beroende på körning.. Hur fasen kan den dra så mycket? Är alla lite större utombordsmotorer så jäkla törstiga? Jag har knappt råd att ut och åka båt 400kr för ut och åka i 2tim .

Inga konstigheter alls. Låter helt rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av geznada
Vad kan jag göra åt problemet? Skulle min båt gå saktare med en 25,30 hk? för båten är ju rekommenderad för max 40hk motor om jag förstått rätt.

Enklast är att köpa en mindre motor = drar mindre bensin.

Ska du bara var ute och köra får du räkna med det blir dyrare.

Ska du åka från punkt A till B kan du istället prioritera att båten planar. Planar båten din vid 2/3 gas så gasar du sedan inte ännu mera, för då blir det dyrare.

Exempel, jag hade en 5,5 meters båt ganska tung med 40 hk motor från 1976. Den drog minst bensin vid fullgas. Orsak= fullgas var enda sättet att få den plana. Den gjorde då ca 15-16 knop och den planade precis vid max hastighet. Det motsvarade 1 liter per distansminut (nautisk mil = 1852 meter). Vilket får anses vara bensinsnålt i min värld. Om den inte planade drog den definitivt inga 1 liter per distansminut.

Hade också en Mercury 85 hk (4 cyl) , den drog ungefär dubbelt så mycket bränsle som 2 cyl Mercury 40 hk motorn . Det var en -76 40 hk motorn och 85 Hk motorn var väl kanske några få år nyare.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-24 kl. 15:33.
Citera
2018-03-24, 15:34
  #6
Medlem
Plana båten så drar den inte lika mycket.
Eller åk sakta.
Åker man något mellanting så drar det som in i helvete.

Köp en segelbåt med dieselmotor. Segla, det kostar ingenting.
En roddbåt kanske?
Eller varför inte en liten elmotor och solceller?

Tekniken på en motor har inte förändrats nämnvärt de senaste 100 åren.
Du stoppar in bränsle som exploderar och för upp en kolv och på så sätt driver ditt fordon framåt.
Det är en låda som skakar, låter och luktar illa.
Den kostar pengar. Så är det bara.
Citera
2018-03-24, 15:38
  #7
Medlem
Swe1227s avatar
Det är alltid uppförsbacke på sjön. Gamla större båtmotorer drar mycket, tvåtakt osv. Dock drar en 2hästare knappt någonting och dom funkar hyfsat på mindre båtar.

Tänk på att du slipper köpa en ny motor för över 100k.
Citera
2018-03-24, 16:07
  #8
Medlem
Kennethkvartings avatar
Skaffa en hastighetsmätarapp i telefonen och en fungerande varvräknare, då kan du dribbla fram och tillbaka med lutningen på riggen, hur mycket gaspådrag som behövs för att den ska plana osv, det kan man spara mycket soppa på.

Edit: När du har kört mycket och fått en uppfattning om motorn går tungt eller lätt kan det bära sig att byta propeller. Jag har en propeller som är skadad och hackig, sen har jag en likadan som förra ägaren har lagat på ett hantverksmässigt mycket skickligt men troligen funktionsmässigt felaktigt sätt. Jag har kommit fram till att båten går mycket bättre med den hackiga propellern.
__________________
Senast redigerad av Kennethkvarting 2018-03-24 kl. 16:16. Anledning: Tillägg
Citera
2018-03-24, 19:37
  #9
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Plana båten så drar den inte lika mycket.
Eller åk sakta.
Åker man något mellanting så drar det som in i helvete.

Köp en segelbåt med dieselmotor. Segla, det kostar ingenting.
En roddbåt kanske?
Eller varför inte en liten elmotor och solceller?

Tekniken på en motor har inte förändrats nämnvärt de senaste 100 åren.
Du stoppar in bränsle som exploderar och för upp en kolv och på så sätt driver ditt fordon framåt.
Det är en låda som skakar, låter och luktar illa.
Den kostar pengar. Så är det bara.

Skulle snarare säga att kolven förs neråt.
Citera
2018-03-24, 22:56
  #10
Medlem
En gammal tvåtaktare drar vesäntligt mer än en ny fyrtaktare
en del säger att ca 30 procent av bränslet hamnar i vattnet, så din tvåtaktare är väldigt dyr i drift, om det är en tvåtaktare.
Men den här typen av båtar används inte så mycket så det har inte så stor betydelse, på längre sträckor används en segelbåt, ev en motorbåt med diesel. Så kör du bara på om du tycker det är roligt, det går åt många driftstimmar för att motivera ett byte.

sedan

Det är bäst om du håller dig till hastigheter som ligger under planingsfart kanske under ca 6 knop då kan du få en bränsleförbrukning på en ganska stor båt på ca 0,3 l / M med en dieselinombordare.

http://picssr.com/tags/tr%C3%A4b%C3%...eresting/page5

se på Anna
Citera
2018-03-24, 23:27
  #11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
10L på 1 timma och 40 min? Gnäller du över det?
Ingen jätteskillnad på en spretans 4-T kontra din motor, jo 100 papp iofs.
Du bör kunna åka på 06-0,7/distans beroende på last i båt, väder mm.
Kan tillägga att en modern 2-T drar mindre än en dito 4-T.
Citera
2018-03-24, 23:37
  #12
Medlem
Min drar 35l/h om man kör på lite men ca: 0,5l distans när man lägger sig på optimalt varv, har haft både gamla och nya 2t utombordare och bara man lämnar 70-talet så skiljer det inte så mycket, absolut inte så det lönar sig att byta.

Men, vatten är tungt att ta sig igenom så billigt blir det aldrig om man jämför med land, men värt det, det Är det!

Hade en gammal mercury 60-talare, den rann soppan igenom och den levererade en jävla massa oljud som betalning för insatt bränslemängd..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback