• 1
  • 2
2018-03-24, 01:31
Har letat efter fler trådar men hittar inget riktigt svar på mina frågor.. testar igen!

Är det MÖJLIGT att ta ett privatlån, ta ut pengarna kontant/föra över de till ett utländsk konto, och sedan bara fly landet? Typ ett EU-land som Spanien eller whatever.

Vad kan hända?
Kommer de att leta efter dig?
Kommer de någon gång "ta bort" lånet?
Hur går hela processen till liksom?
Vad kan man göra om man har dubbla medborgarskap och säger upp sitt svenska och bara är medborgare i landet man flyr till?
Hur blir det om man vill komma hem?

Har pengar undansparade och funderar på att flytta utomlands. Undrar om detta går att göra såhär för att få en liten "push" typ, hehe.

Mod får gärna flytta om det är fel..

MVH
Citera
2018-03-24, 01:37
Medlem
Pallestroms avatar
Är säkert möjligt att få igenom på några ställen.
Vet inte om det preskriberas efter 10 år...

Men är det värt det för att fly landet och gömma sig utan att åka tillbaka till Sverige
Utan risk och oro?
Citera
2018-03-24, 01:38
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Först och främst måste du ha ett rent förflutet, dvs inga betalningsanmärkningar.
Ska du ta ett hus/lägenhets lån, så måste du ha 10% och fast inkomst. Men då är det väl fortfarande typ Nordea/Swedbank som gör mellanskillnaden till säljaren av huset/lägenhet. Tror inte man får köpa ett hus eller lägenhet kontant i dessa dagar.

Möjligtvis om du redan har 500.000 av egna pengar och tar ett blanco lån, lånar 500.000 tusen till. Dom brukar kunna vara ganska mysiga med såna lån har jag hört. Sen drar du bara till något land, plockar ut dom i kontanter där som vanligt. Sen gömmer du dig i djungeln och lever på inhemska pengar resten av levet i kanske säga Bolivia?

Inte alls hundra på det här. Men minns att jag och en polare snackade om det här förut. Har du dom på banken så spärras dom garanterat efter ett tag.
Citera
2018-03-24, 01:38
Avstängd
Lacerdas avatar
Intressant ämne. Det måste finnas många blattar som har bra svar på detta. Innan kriget i Syrien bröt ut så träffade jag ett äldre par i staden Qamishli som levde på pensionpengar från Sverige. Själva hade dom bott över ett år i Syrien efter en tid i Sverige. Fanns även yngre som hade tagit lån i Sverige och planerat att bo kvar. Förhoppningsvis kom karma i form av en missil över deras hem någon natt när de sov.
Citera
2018-03-24, 01:41
Lån kan jag ta då jag redan kollat upp detta. Har fast jobb, bra inkomst osv. Tanken är att åka till ett land jag besöker ofta och trivs i. Där jag kan jobba. Vill som sagt byta land helt och hållet! Frågan är bara om jag kan ta lån och sticka utan att de ska vara "hack-i-häl" på mig!

Tanken är inte att fly och gömma mig liksom och leva på de pengarna, utan snarare att fortsätta livet fast på ett annat ställe!
Citera
2018-03-24, 01:46
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comandag
Lån kan jag ta då jag redan kollat upp detta. Har fast jobb, bra inkomst osv. Tanken är att åka till ett land jag besöker ofta och trivs i. Där jag kan jobba. Vill som sagt byta land helt och hållet! Frågan är bara om jag kan ta lån och sticka utan att de ska vara "hack-i-häl" på mig!

Tanken är inte att fly och gömma mig liksom och leva på de pengarna, utan snarare att fortsätta livet fast på ett annat ställe!

Se till att ta ett land utan utlämningsavtal för ekonomisk brottslighet så klarar du dig nog.

England, Mary Poppins och fish n chips kanske intresserar dig? Tror inte dom har något som avtal i alla fall.
Citera
2018-03-24, 01:47
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Men även om du klarar dig och du kommer tillbaka för att hälsa på efter några år så står nog polisen på Arlanda och väntar på dig.
Citera
2018-03-24, 01:51
Även om jag säger upp mitt svenska medborgarskap? Alltså att jag återvänder och hälsar på med mitt nya pass etc?
Citera
2018-03-24, 02:11
Medlem
Europes avatar
Citat:
Även om jag säger upp mitt svenska medborgarskap? Alltså att jag återvänder och hälsar på med mitt nya pass etc?

Kom som asylsökande, vägra att identifiera dig som de flesta asylsökande som kommer till Sverige gör, samt kräv sedan att få PUT och senare även medborgarskap med din nya påhittade identitet.
Citera
2018-03-24, 07:02
Medlem
cacas avatar
Citat:
Har letat efter fler trådar men hittar inget riktigt svar på mina frågor.. testar igen!

Är det MÖJLIGT att ta ett privatlån, ta ut pengarna kontant/föra över de till ett utländsk konto, och sedan bara fly landet? Typ ett EU-land som Spanien eller whatever.

Vad kan hända?
Kommer de att leta efter dig?
Kommer de någon gång "ta bort" lånet?
Hur går hela processen till liksom?
Vad kan man göra om man har dubbla medborgarskap och säger upp sitt svenska och bara är medborgare i landet man flyr till?
Hur blir det om man vill komma hem?

Har pengar undansparade och funderar på att flytta utomlands. Undrar om detta går att göra såhär för att få en liten "push" typ, hehe.

Mod får gärna flytta om det är fel..

MVH
10 år är preskriberingstiden för lån på bank, det kan dock förlängas men då tror jag de måste haft kontakt med dig och att du ev betalt av något under dessa 10 år, lite osäker kring reglerna kring det.

Dum ide tycker jag men vill du är väl bara testa hur mycket du får låna på banken, eller bankerna, glöm inte alla nisch banker och andra lånemöjligheterna som finns som sms lån eller andra snabblån. Skaffa flera olika kreditkort och köp på kredit och sälj snabbt till oslagbart pris, sen tar du och betalar resan och väl på plats shoppar du upp allt du behöver i lösöre, mc, och vad du kan tills du når limit på varje kreditkort.

Uppdatera gärna oss här då och då, lycka till i nya landet!
Citera
2018-03-24, 08:05
Medlem
Att inte ha möjlighet att betala tillbaks ett lån är inte brottsligt. Polisen kommer inte jaga dig för att du tar ett privatlån och slutar betala fakturorna.

Däremot så kommer inkassobolag och kronofogden försöka mäta ut pengarna utomlands om dom har möjlighet. Det är möjligt i vissa länder.
Citera
2018-03-24, 08:51
Medlem
Banker och övriga låneinstitut släpper dig aldrig. Att skulden bara skulle försvinna efter tio år - som nämns i tråden - det stämmer inte.

Poängen med en sådan här transaktion - att låna en jävla massa miljoner - för att sedan bara försvinna bort från Sverige och hoppas på att banken bara ska glömma skulden - det funkar inte. Avskrivning av lånet är det aldrig frågan om - kanske då du dör - om inte skulden ligger kvar hos dödsboet.

Men om du har dina rätter i ett "Långt-bort-istan-land", och känner den lättmutade chefen för folkbokföringen där, skulle du kunna byta identitet och på så sätt försvinna.

Men för att transaktionen ska funka måste ju summan vara väldigt stor - några sketna hundratusingar är meningslöst - tio miljoner minst. Detta därför att inflationen relativt snabbt tuggar i sig de lånade slantarna.

En riktig rövarhistoria från 1950-talet handlar om en man som försvann genom att simma ut på Mälaren en solig söndagseftermiddag - för att aldrig komma tillbaka. Han var flykting från Tyskland och 2:a vk, möjligen med oklar identitet. Den försvunne skrevs av som drunknad efter några år - men hans kropp återfanns aldrig. Sanningen var att han hade iscensatt hela projektet och rymt med en liten summa pengar som han hade snott från sin arbetsgivare. Man hittade spår av honom då han med falsk identitet hade jobbat som sjåare i Sthlms frihamn. Genom att han i relativt modern tid (slutet av 1900-talet) har hört av sig, vet man att han tog sig till Australien i sin falska identitet och lever (levde) där sedan ungefär plus två år efter försvinnandet. Nu är han sannolikt avliden.

En liknande variant skulle kanske vara ett alternativ för TS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in