2018-03-23, 23:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ska på jobbintervju för en analytikertjänst inom en snar framtid.

Tror ni det ser bra ut att fråga om löneläget under intervjun utan att det sänker mina chanser att få jobbet?

Tänker då främst på att jag har en ungefärlig bild av vilken lön jag anser att jobbet bör erbjuda. Jag är även "nära" en del andra erbjudanden och har ju då en viss limit.

Jag kommer ju såklart inte att fråga om lönen på ett framfusigt sätt, t.ex. "Jaha, och vad får man i lön?" utan på ett lämpligt sätt. Kan t.ex. försiktigt fråga om man får bonus på jobbet och därefter vad själva grundlönen ligger på?

Som arbetssökande vill man ju såklart gärna veta lönen så snart som möjligt. Tror ni jag kan fråga om denna redan under första kontakten med företaget?
Citera
2018-03-23, 23:59
Medlem
Pallestroms avatar
Absolut.
En högst väsentlig fråga när det gäller att bestämma sig för ett jobb.
Ämnet kommer kanske upp även om du inte frågar...
Citera
2018-03-24, 00:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Absolut.
En högst väsentlig fråga när det gäller att bestämma sig för ett jobb.
Ämnet kommer kanske upp även om du inte frågar...

Om jag frågar självmant, det finns inte risk att det sänker mina chanser?
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2018-03-24 kl. 00:06.
Citera
2018-03-24, 00:08
Medlem
Ställa krav om löner signaliserar självklarhet
Citera
2018-03-24, 00:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ni får gärna komma med tips på att smidigast lyfta frågan!
Citera
2018-03-24, 00:10
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om jag frågar självmant, det finns inte risk att det sänker mina chanser?

Nej det kan jag inte tänka mig.
Skulle vara väldigt märkligt i så fall.
Alla arbetsgivare förstår ju att lönen är en av de absolut intressantaste sakerna i valet av jobb.
Citera
2018-03-24, 00:20
Medlem
Klart du måste fråga om lönen. Sist jag var på arbetsintervju fick jag frågan om vad jag hade för löneanspråk så det kan vara ganska bra att vara förberedd i tanken på dina lönekrav. En arbetsintervju är inte bara till för arbetsgivarens skull utan också för att arbetstagaren ska få mer information om företaget som han ska investera sin tid i.
Citera
2018-03-24, 01:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Det generella rådet brukar vara att vänta så länge med att ta upp frågan om lön, och att inte ge för specifika svar för tidigt när den potentiella arbetsgivaren frågar. Anledningen är att man har bättre förhandlingsutrymme ju längre i processen man har kommit.
Citera
2018-03-24, 02:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Tror ni det ser bra ut att fråga om löneläget under intervjun utan att det sänker mina chanser att få jobbet?

Tänker då främst på att jag har en ungefärlig bild av vilken lön jag anser att jobbet bör erbjuda. Jag är även "nära" en del andra erbjudanden och har ju då en viss limit.

Jag kommer ju såklart inte att fråga om lönen på ett framfusigt sätt, t.ex. "Jaha, och vad får man i lön?" utan på ett lämpligt sätt. Kan t.ex. försiktigt fråga om man får bonus på jobbet och därefter vad själva grundlönen ligger på?

Som arbetssökande vill man ju såklart gärna veta lönen så snart som möjligt. Tror ni jag kan fråga om denna redan under första kontakten med företaget?
Analytiker inom vad? Om det är inom det offentliga kan du begära ut uppgifter om vilken lön de anställda på arbetsplatsen har, så får du en god bild av läget. I annat fall kan du kontakta de fackliga företrädarna på arbetsplatsen och fråga.
Citera
2018-03-24, 04:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Självklart får du fråga om lönen, det är nog rätt ovanligt att man inte gör det på en anställningsintervju. Många gånger tar arbetsgivaren upp frågan också.

Du kan dock inte ta upp frågan i telefonen när du ringer och frågar lite om ett jobb du kanske kommer att söka.

Under själva anställningsintervjun kan det dock vara en god idé att vänta med den frågan tills slutet av själva intervjun. Hur man ställer frågan är dock rätt enkelt. Fråga bara rakt ut.

Vill du veta vad lönen nog kommer att hamna på kan du ju t.ex. kolla på nätet. Eller varför inte ringa fackombudet på arbetsplatsen, de brukar ha koll på det. Är du medlem i facket kan du ju även ringa dem centralt och beskriva jobbet så brukar de kunna ge dig information om ungefär vad lönen (och eventuella förmåner) kan tänkas landa på.

Lycka till!
Citera
2018-03-24, 19:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ok, så ni tror det är lugnt om jag frågar rakt ut?
Citera
2018-10-21, 00:07
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ok, så ni tror det är lugnt om jag frågar rakt ut?
Hur gick det? Frågade du rakt ut? Fick du jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in