Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Ska på jobbintervju för en analytikertjänst inom en snar framtid.
Tror ni det ser bra ut att fråga om löneläget under intervjun utan att det sänker mina chanser att få jobbet?
Tänker då främst på att jag har en ungefärlig bild av vilken lön jag anser att jobbet bör erbjuda. Jag är även "nära" en del andra erbjudanden och har ju då en viss limit.
Jag kommer ju såklart inte att fråga om lönen på ett framfusigt sätt, t.ex. "Jaha, och vad får man i lön?" utan på ett lämpligt sätt. Kan t.ex. försiktigt fråga om man får bonus på jobbet och därefter vad själva grundlönen ligger på?
Som arbetssökande vill man ju såklart gärna veta lönen så snart som möjligt. Tror ni jag kan fråga om denna redan under första kontakten med företaget?
Självklart får du fråga om lönen, det är nog rätt ovanligt att man inte gör det på en anställningsintervju. Många gånger tar arbetsgivaren upp frågan också.
Du kan dock inte ta upp frågan i telefonen när du ringer och frågar lite om ett jobb du kanske kommer att söka.
Under själva anställningsintervjun kan det dock vara en god idé att vänta med den frågan tills slutet av själva intervjun. Hur man ställer frågan är dock rätt enkelt. Fråga bara rakt ut.
Vill du veta vad lönen nog kommer att hamna på kan du ju t.ex. kolla på nätet. Eller varför inte ringa fackombudet på arbetsplatsen, de brukar ha koll på det. Är du medlem i facket kan du ju även ringa dem centralt och beskriva jobbet så brukar de kunna ge dig information om ungefär vad lönen (och eventuella förmåner) kan tänkas landa på.
Lycka till!