2018-03-23, 18:50
Medlem
Seröst ämne
Hej Fb, jag är 23 år och jag är arbetslös
Jag gick hoppa av bygg i stockholm när jag gick i 2an pga av deprission, hade dessutom ca 50% frånvaro

Jag har bor hos mina föräldrar, nu har jag bestämt mig att skaffa ett jobb... nu har jag alternativen att bli golvläggare lärling på min jömnåriga kompis (som jag gick bygg med) företag som också är golvläggare och tjänar 32 000 netto lön. Andra alternativet är att jobba som telefonsäljare där min andra kompis jobbar. Han säger att han tjänar olika men minst 12k netto och ibland kan han tjäna upp till 24k netto om det går riktigt bra.
Min golvläggarkompis berättade att jag kommer få en dålig lön i början men om jag visar att jag gör ett bra jobb kommer det öka

Kan också möjligtvis få ett jobb på media markt om det är bättre

Vilket jobb bör jag välja? Kan få vilket av dessa genom att bara fråga min vänner om jobb ( de sa det till mig)
Senast redigerad av Geminiclipper 2018-03-23 kl. 18:59.
Citera
2018-03-23, 18:54
Medlem
sebastian66s avatar
Med tanke på din bakgrund depression massa frånvaro etc.
Satsa på golvet för telefonförsäljare är mest skitarbete och en stor stress,
Har du varit deprimrad så kanske det kommer fram igen om du blir stressad
Citera
2018-03-23, 19:07
Medlem
Satsa på byggbranshen. Bra pengar och fysiskt arbete.
Tycker du att det är värdelöst så har du åtminstone lärt dig att fixa hemma 👍
Citera
2018-03-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Med tanke på din bakgrund depression massa frånvaro etc.
Satsa på golvet för telefonförsäljare är mest skitarbete och en stor stress,
Har du varit deprimrad så kanske det kommer fram igen om du blir stressad
Vad menar du med skit? Hur blir det stressigt?
Citera
2018-03-23, 19:25
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geminiclipper
Vad menar du med skit? Hur blir det stressigt?
Telefonförsäljarearbete är inget man direkt kan säga är något bra arbete.
När du börjar så har du 1 chef och han kommer vara snäll och lugn under inlärningsperioden.
Efter 1 tag så kommer kraven du måste sälja ett visst antal eller göra 1 visst antal mottagningar,
Gör du inte det så kommer mer press på dig såklart och du kommer att känna dig stressad om du inte uppnår chefens krav.
enkel matematik ju.
Citera
2018-03-23, 20:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Bygg! Fattar du hur stabilt det är jämte mot telefonförsäljare? Konjunktur hit och dit; golv behövs alltid! Du kan jobba svart, vit, i Norge, starta eget.... Fyfan vore jag i din ålder hade jag satsat på det. Telefonförsäljarjobb finns det alltid... Men möjligheten att gå som golvlärling blir svårare ju äldre du blir av flera orsaker; äldre å lat, familj och amorteringar som kräver stabilare inkomst än lärlingdjobb etc...

Ryck upp dog och börja lägga golv!
Citera
2018-03-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Bygg! Fattar du hur stabilt det är jämte mot telefonförsäljare? Konjunktur hit och dit; golv behövs alltid! Du kan jobba svart, vit, i Norge, starta eget.... Fyfan vore jag i din ålder hade jag satsat på det. Telefonförsäljarjobb finns det alltid... Men möjligheten att gå som golvlärling blir svårare ju äldre du blir av flera orsaker; äldre å lat, familj och amorteringar som kräver stabilare inkomst än lärlingdjobb etc...

Ryck upp dog och börja lägga golv!
börjar imorgon
Citera
2018-03-25, 23:13
Medlem
1Partys avatar
Du har alltså suttit hemma i 5 år och funderat på vad du ska göra med livet nu?

Bravo! Men fixa bara jobb. Livet blir bättre med tiden.

OCH HA KUL!!
Citera
2018-03-26, 08:53
Medlem
CC75s avatar
Citat:
börjar imorgon

Gott. Med tanke på din historik är det helt klart det bästa valet av de två du nämnde. Lycka till. Jag hoppas du kommer trivas med valet.

// CC
Citera
2018-03-26, 18:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Seröst ämne
Hej Fb, jag är 23 år och jag är arbetslös
Jag gick hoppa av bygg i stockholm när jag gick i 2an pga av deprission, hade dessutom ca 50% frånvaro

Jag har bor hos mina föräldrar, nu har jag bestämt mig att skaffa ett jobb... nu har jag alternativen att bli golvläggare lärling på min jömnåriga kompis (som jag gick bygg med) företag som också är golvläggare och tjänar 32 000 netto lön. Andra alternativet är att jobba som telefonsäljare där min andra kompis jobbar. Han säger att han tjänar olika men minst 12k netto och ibland kan han tjäna upp till 24k netto om det går riktigt bra.
Min golvläggarkompis berättade att jag kommer få en dålig lön i början men om jag visar att jag gör ett bra jobb kommer det öka

Kan också möjligtvis få ett jobb på media markt om det är bättre

Vilket jobb bör jag välja? Kan få vilket av dessa genom att bara fråga min vänner om jobb ( de sa det till mig)

Så här ska du välja:
1. Golvläggarlärling. Visst, du kommer säkert börja med en skräplön som lärling, men inom något/några år så kommer du få bra betalt. Sen ska jag erkänna att jag har svårt att tro att din kompis får ut 32.000 i månaden, tror inte heller att han har 32K brutto. Visst kan han lyckas få 32K någon gång p g a massa övertid och traktamente. Men att han har 32K netto som 23 åring, skulle inte tro det!

Generellt är är det en jävla massa skitsnack i hantverkarbranschen om att de tjänar så mycket. Här är i alla fall lönestatistik för golvisar http://www.lonestatistik.se/loner.as...lvlaggare-1018 Men ett bra jobb tror jag faktiskt det är, även om det nog är slitit för kroppen. Typ 22K som ingångslön, kanske något mer?

2. Mediamarkt. Har väl fast lön, men jobbar väl sällan heltid som jag fattat det. Inte så bra betalt. Verkar ligga runt 20-22K Före skatt.

3. Telefonförsäljare. Mår du inte väl i psyket så ska du INTE jobba med detta skit! Provisionsbaserat, i a f oftast. Dessutom kommer folk be dig dra åt helvete i var och var annat telefonsamtal. Folk HATAR telefonsäljare på förekommen anledning. Dessutom hur lätt som helst att få dessa jobb.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag dig golvläggarjobbet, även om det nog kan ha sina sidor.
Citera
2018-03-26, 22:31
Medlem
Efter min första idag så känner jag att det verkar väldigt enkelt och att vem som helst skulle kunna göra detta. Nackdelen är att jag fick bära massa golv upp i lägenheten, men om jag går med bra hållning så blir det ju som att träna på gym..
verkar chill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in