2018-03-23, 16:18
Medlem
Studierna börjar ta slut och tänkte flytta ut innan årets slut. Börjar ett extrajobb snart och kommer att tjäna 6000-10000 beroende på hur mycket jag själv är villig att arbeta, kommer senare försöka få ett heltids jobb eller något mer stabilt och tjäna lite mer pengar, men vill ha lite fritid så därför blir det enbart extra jobb just nu.

Vad skulle ni säga att jag skulle behöva som buffert innan jag flyttar ut? Kommer betala 2000 i månaden till päronen som hyra medans jag bor hos dom och sen resten tänkte jag kasta in i ett sparkonto. Bufferten kommer väl ligga runt 30,000 kr, månadskostnaden kan ligga på vadå? Högt räknat, inkluderat med bensin för en lågdragare, elkostnad på stationär och värme kostnad samt internet och maten.

Mat: 1500kr
Bensin: 500kr-1000kr
Hyra: 2000kr
El: 1000kr
Försäkringar: ??
Fritid: ??

Om jag hittar en lägenhet så kommer jag försöka att hitta en utan kallhyra men räknar med det dyraste. Skulle detta vara möjligt med ett jobb med den här lönen? Vad jag vet kan den variera och har inte ännu fått en siffra av min arbetsgivare. Fritidspengarna tänker jag kommer gå till min träning och för att tjäna ihop lite extra på helgerna då jag inte jobbar kan jag vara chaufför för fullisar. Låter detta rimligt?

Eller är jag helt ute och cyklar? Kan tänka mig att stanna kvar i boet något år till och skaffa ett bättre jobb innan jag flyttar ut men jag blir lite less efter 20 år.
Citera
2018-03-23, 16:33
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggerboi
Studierna börjar ta slut och tänkte flytta ut innan årets slut. Börjar ett extrajobb snart och kommer att tjäna 6000-10000 beroende på hur mycket jag själv är villig att arbeta, kommer senare försöka få ett heltids jobb eller något mer stabilt och tjäna lite mer pengar, men vill ha lite fritid så därför blir det enbart extra jobb just nu.

Vad skulle ni säga att jag skulle behöva som buffert innan jag flyttar ut? Kommer betala 2000 i månaden till päronen som hyra medans jag bor hos dom och sen resten tänkte jag kasta in i ett sparkonto. Bufferten kommer väl ligga runt 30,000 kr, månadskostnaden kan ligga på vadå? Högt räknat, inkluderat med bensin för en lågdragare, elkostnad på stationär och värme kostnad samt internet och maten.

Om jag hittar en lägenhet så kommer jag försöka att hitta en utan kallhyra men räknar med det dyraste. Skulle detta vara möjligt med ett jobb med den här lönen? Vad jag vet kan den variera och har inte ännu fått en siffra av min arbetsgivare. Fritidspengarna tänker jag kommer gå till min träning och för att tjäna ihop lite extra på helgerna då jag inte jobbar kan jag vara chaufför för fullisar. Låter detta rimligt?

Eller är jag helt ute och cyklar? Kan tänka mig att stanna kvar i boet något år till och skaffa ett bättre jobb innan jag flyttar ut men jag blir lite less efter 20 år.

Tänk på att dom flesta hyresvärdarna har krav på att du ska ha X gånger årshyran i inkomst. Annars får du inte flytta in.

Service/nya däck/annat bilrelaterat: 500-1000 kr
Hyra: Beror helt på staden du bor i
El: Jag betalar 350 kr per månad för min 40-kvadratare
Försäkringar: Tror jag betalar drygt 200-300 kr per månad för hem- och personförsäkring (inte helt säker dock, nån annan får gärna pyttsa in här)
Fritid: Beror helt på

Mitt tips är att du satsar på att utbilda dig istället, för att sen skaffa ett riktigt jobb. Alternativt så flyttar du utomlands, tar nåt skitjobb där och får ut någonting av skitgörat.
Citera
2018-03-23, 16:35
Bannlyst
Har du hittat en etta där du kommer undan med 2 000 i månaden? Om inte, så kan du räkna med lite mer pengar i hyra, beroende på var i landet du bor.

Har du redan bil? Behöver du bil? Om du är orolig för att kostnader drar iväg, så kan bil ruinera dig om du har otur. Men är den nödvändig - självfallet ska du då ha bil. Bensinkostnaden låter rimlig. Beroende på hur mycket du kör, förstås. Pendlar du bara till arbetet och det ligger relativt nära så kommer du undan med den beräkningen du gjort. Glöm dock ej att bilen ska försäkras, skatten betalas för hela året nu i mars och eventuella verkstadskostnader, sommar- / vinterdäck osv.

Försäkring på hemmet - ett par hundra i månaden, kan tänkas.

Fritid beror förstås mycket på vad du gör och om det är dyrt eller inte, men räkna med i alla fall 1 000-1 500 om du hittar på lite grejor, tar några öl ibland och liknande.

Lycka till, du kommer trivas i eget.
Citera
2018-03-23, 17:22
Medlem
Du vet väl att det är bostadsbrist i Sverige? Hur ser kötiden ut där du bor?

Jag har sett att kötiden är skyhög oavsett var man bor i Sverige, särskilt i högskoleorter. Vi snackar alltså 5+ år.

Dessa "billiga ettor" har inte funnits på 10 år.
Citera
2018-03-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggerboi
Studierna börjar ta slut och tänkte flytta ut innan årets slut. Börjar ett extrajobb snart och kommer att tjäna 6000-10000 beroende på hur mycket jag själv är villig att arbeta,

Din buffert på 30 000 är bra.

Men hyran får du plusa på ett par tusen lappar till.
Det beror dels på var i landet du bor,( Fredrika, Kalmar eller sthlm ) vilken lägenhet du ska ha, studentlya eller en hyreslägenhet, bostadsrätt.
Det är alltid kallhyra du får räkna med.

Vi antar att du har en etta.
ca 4000 - 5000 kr i hyra varje månad. Jag vet inte vad en etta kostar.
Elen - ca 300 kr per kvartal. Micro, diskmaskin, datan drar en del.
Internet - det kan jag inte svara på. Det beror på ditt internet abonemang,
Vi spånar på 600 kr i månaden.
Försäkrnigar - nu pratar vi hemförsäkring, för Om din lägenhet brinner ner står det dig mycket dyrt.
Är du med i Facket ? Kolla hemförsäkringen där.
Är du tvingad att ha bil ? Det får du själv räkna på vad din bil kostar.
Hur långt ska du köra varje dag ? 2 mil eller 7 mil ? Pris x Liter eller vad den drar.
500 kr kommer inte att räcka.
Parkeringsplats ? vad kostar den ? Hör med din fastighetsägare.
För du kommer att nöjes köra till och från träningen, köpa mat, köra till mamma och pappa. etc.
Vad kostar träningskortet ?

Maten som du köper in är inte 1500 per månad.
Du kommer först att lägga upp ett föråd. Nu pratar vi några tusen.
Hygenartiklar, tvättmedel, kyl och frysvaror. Skafferi.
När du lagt upp förådet, kan du komma ner i 1500 per månad.
Jag har lite svårt att tänka mig att du ska kunna leva på 500 kr per vecka.
Men är du snål, går det.
Det blir inget pizza, godis, sprit, öl, kebab, etc.

Har du alla möbler som du behöver ?
OM vi antar det:
Tillkommer det: flera extra utgifter. Där kan du ta av din buffert.
Vi pratar glödlampor, skarvsladdar, tillex.

Det som kommer att bli din dyrast utgift är Hyran.
Den andra stora utgiften du har, kommer att bli maten.

Alla småutgifter drar i väg supersnabbt. Pizzan en dag, några redbull, ett par koppar kaffe.Lite godis.
eller varför inte - bio, eller om du röker eller snusar ( vilket jag hoppas att du INTE gör )

Du ska dessutom ha en cykel så du kan ta dig framåt. Den har du säkert i ett föråd i dag.

Det är dyrt att flytta hemifrån, men det är nyttigt och du växer som människa.
Står på egna ben.

Glöm inte din telefon - vad betalar du varje månad för abonnemanget eller om du kör kontantkort.
Senast redigerad av mitthopp 2018-03-23 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in