Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-22, 19:19
Medlem
Som titeln antyder har jag ett problem. Min flickvän vill konstant köpa grejer, och hon vill att jag ska betala hälften av alla hennes nya påhitt. Allt från en Hund till inredningsgrejer och bröllop till att hon vill storhandla mat på den minsta dyraste när-butiken man kan hitta.

Den senaste grejen i skaran är att hon insisterar på att vi behöver en bil. Vi bor i stockholm så kommunala trafiken är väl utbredd, och vi kommer inte använda den till våra jobb. Bilen kommer i princip bara stå parkerad.

För att tillägga sitter i princip alla i hennes familj med grova skulder.

Någon annan med samma problem? hur bör jag agera?
Senast redigerad av bizkit99 2018-03-22 kl. 19:43.
Citera
2018-03-22, 19:23
Medlem
franges avatar
Säg nej och håll i dina egna pengar.
Citera
2018-03-22, 19:24
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Låter som ett fall för Lyxfällan. Säg nu är det bra tål hon det inte så ser hon dig som en Sugardaddy.
Citera
2018-03-22, 19:26
Medlem
Nykulas avatar
Sätt ned foten och förklara att hon måste börja tänka på vad hon gör med sina pengar.
Citera
2018-03-22, 19:29
Medlem
AX64s avatar
Förstår hon inte pengar så får du hålla i hennes koppel tills hon skärper till sig, innan hon drar dig med sig ner i skiten. Du verkar ju förstå att beteendet inte är bra så svårare än så är det väl inte? Blåser hon era gemensamma pengar på egen hand bakom din rygg så får du väl isolera dina stålar, alternativt be henne dra om hon är helt ohejdbar.
Citera
2018-03-22, 19:29
Medlem
dumpa
Citera
2018-03-22, 19:31
Ha separata konton och säg åt ordentligt att ni ej kan spendera så oansvarigt. Om hon vill lägga sina egna pengar ( så att de ej påverkar ej gemensamma ekonomiska situation typ hyra räkningar m.m. ) så kan hon få köpa vad hon vill.
Citera
2018-03-22, 19:32
Medlem
Klownfaces avatar
Problemet är att du går med på hennes påhitt, säger du inte ifrån så tror hon att det är okej för en normal människa hade sagt ifrån

Edit:
Har ni gemensamt konto: Säg att ni borde skaffa separata
Har ni separata konton: Grow some balls
Citera
2018-03-22, 19:41
Medlem
* Vi har separata konton - så hon kan inte göra något bakom min rygg (och det skulle hon inte göra heller). Vi har ett gemensamt matkonto dock.

* Jag säger absolut emot i de flesta av hennes upptåg - och självklart får hon inte igenom allt. Då anser hon att jag, precis som personen här ovanför, är snål. Hon anser att det är jag som styr hur vårt liv ser ut för att jag släpar med henne till en billigare mataffär (något jag lyckats få med henne på).

* När vi träffades hade hon lite skulder på möbler hon köpt - och nu när jag visat hur man gör har hon 100K undansparat - som hon då givetvis vill bränna, tex på en bil.
Citera
2018-03-22, 19:43
Medlem
ratanax2s avatar
Amenför halvt. Väx upp, dina pengar är ju DINA pengar punkt. Är du så snälldum att du betalar din tjejs köpfest så klaga inte här.
Citera
2018-03-22, 19:51
Medlem
CC75s avatar
Gör en +/- lista på henne. När du har listat allt värderar du alla punkter i listan enligt någon lämplig skala och så ser du vad som väger tyngst.

Jag personligen värderar sunt ekonomiskt tänkt mycket högt då det påverkar så mycket annat här i livet. Men det är du som måste göra värderingen efter ditt egna huvud. Gör det dock snarast. Vänta inte.

Du kan även ta upp sakerna i minus listan med henne och höra om det finns en villighet till förändring. Dvs det behöver inte vara kört bara för att minusvågen väger tyngst just nu (om så är fallet). Människor kan utvecklas/växa. Då måste de dock vilja det.

// CC
Citera
2018-03-22, 20:04
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Någon annan med samma problem?
Svar: De flesta män har detta problem med sina kvinnor. I en eller annan form.

hur bör jag agera?
Svar: De flesta andra kvinnor är likadana. Dumpa denna och din nästa är antagligen likadan. Du kan lika gärna behålla den du redan har. Ge henne vad hon vill ha. Annars får du ett rent helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in