• 1
  • 2
2018-03-22, 18:11
Medlem
Hejsan.

jag har lite funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut.

jag hyr ett ganska stort hus ute i skogen i Norrland. Föregående ägare var en pryd äldre herre. Jag skulle säga att inredningen, tapeter, skåp osv är från 60-70 tal. Något slitet givetvis efter alla år men ändå helt okej skick.

När denne herre avled köptes huset av en familjemedlem som bor långväga och hyr ut huset till mig.
Nu vill nya ägaren börja att renovera invändigt, golv, tak, väggar, badrum osv. Observera att detta är absolut inget jag har bett om utan han gör det på eget bevåg.
Det är även långtgående planer på att dra in fiber i kåken, vilket såklart skulle vara superbt men inget jag personligen efterfrågat.

Allt låter bra men nu till saken, hyresvärden vill att jag ska vara med och bekosta dessa projekt. Det tycker jag låter jäkligt konstigt.
Jag har sagt att jag lätt kan bekosta abonnemanget på fibrer, dvs månadskostnaden men han vill att jag ska bidra med kostnaden att dra in det i huset.

jag har ifrågasatt detta förslag, då jag kan förstå att han hade låtit mig stå för kostnaden om jag hade bett om att tex då tapetsera om. Men jag har sagt att jag är nöjd med standarden tills jag kan köpa egen kåk.

Hyresvärden i sin tur kallar dessa åtgärder "standardhöjande åtgärder" och säger att om jag inte är med och betalar så kommer han att höja hyran. Så gör alla hyresvärdar var hans exakta ord.

Jag känner att om jag gör detta, bidrar jag med att värdeöka hans hus, och jag kommer såklart inte få ett korvöre av vinsten den dagen han säljer.

jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det känns jävligt knepigt att jag ska vara med och bekosta allt detta. kan någon hjälpa mig och förklara hur det ligger till?
mvh

mod kan flytta tråden om den ligger fel
Citera
2018-03-22, 18:14
Medlem
Crashs avatar
Du ska såklart inte betala renoveringar, dock högre hyra känns ok
Citera
2018-03-22, 18:19
Medlem
RingInteSnutens avatar
Som sagts ovan, du ska inte behöva betala renoveringar dock kan du vara beredd på att hyran kan gå upp när det är klart.

Skulle säga att valet är ditt, om du går med på att betala renoveringar ska du defenetivt skriva kontrakt så att du kan vara säker på att hyran inte höjs.

Hur ser kontraktet du skrev med tidigare hyresvärden ut? Ny hyresvärd kan göra allt i sin makt för att få ut dig.
Citera
2018-03-22, 18:21
Medlem
Det är helt sant att hyran kan gå upp. En viktig sak här är att det kan den göra även om du är med och pröjsar. Har för mig att jag läste om hyresgäster som gjort standardhöjande åtgärder på eget bevåg och bekostat dem till fullo själva, men ändå fått högre hyra sen.
Citera
2018-03-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Du ska såklart inte betala renoveringar, dock högre hyra känns ok

<--This.
Att han säger att du skall betala delar av renoveringen är bara ocker. Han försöker fiska slantar ifrån någon som han inte tror förstår ett skvatt.
Citera
2018-03-22, 18:24
Medlem
Nä de har varit samma hyresvärd hela tiden, kanske uttryckte mig klantigt.

tror nog att det sista han vill är att jag flyttar ut då det knappt finns några hyresgäster här uppe. Vi pratar alltså extrem glesbygd. Huset skulle stå och förfalla och ingen skulle vela flytta in, det är det troligaste scenariot.

QUOTE=RingInteSnuten|63574927]Som sagts ovan, du ska inte behöva betala renoveringar dock kan du vara beredd på att hyran kan gå upp när det är klart.

Skulle säga att valet är ditt, om du går med på att betala renoveringar ska du defenetivt skriva kontrakt så att du kan vara säker på att hyran inte höjs.

Hur ser kontraktet du skrev med tidigare hyresvärden ut? Ny hyresvärd kan göra allt i sin makt för att få ut dig.[/quote]
Citera
2018-03-22, 18:25
Medlem
sebastian66s avatar
Nej nej nej inte har du skyldighet att hjälpa till honom med renovering som HAN anser..
Ok lek med tanken han gör en massa renoverar huset tip top det kostar honom 120.000.
Dvs nu ska du betala 60.000 till honom.
Månaden efter säger han upp ditt kontrakt som troligen är som vanligt 3 månader.
Dina 60,000 hej och adjö eller hur.
Leta hellre då efter 1 annat hus eller avvakta tills du vet vad hyran kommer att bli.
Han kanske förbereder att renovera det sen flyttar han in själv för dina 60,000 du hjälpt han med.
Var på din vakt och bjud honom inte på 1 straffspark
Citera
2018-03-22, 18:26
Medlem
det är den känslan jag har haft hela tiden. Att han tror att jag är helt bakom flötet och försöker mjölka mig på pengar. Finns fler incidenter där han försöker få in lite extra pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
<--This.
Att han säger att du skall betala delar av renoveringen är bara ocker. Han försöker fiska slantar ifrån någon som han inte tror förstår ett skvatt.
Citera
2018-03-22, 18:30
Medlem
jag misstänker att renoveringarna är en del i förberedelserna inför en försäljning. då vederbörande själv uttryckt att han aldrig skulle få för sig att flytta hit.
Han menade även att han var väldigt snäll som ville slå ut kostnaden jag skulle stå för på en "livstid".

jag tycker bara allt verkar sjukt

QUOTE=sebastian66|63574973]Nej nej nej inte har du skyldighet att hjälpa till honom med renovering som HAN anser..
Ok lek med tanken han gör en massa renoverar huset tip top det kostar honom 120.000.
Dvs nu ska du betala 60.000 till honom.
Månaden efter säger han upp ditt kontrakt som troligen är som vanligt 3 månader.
Dina 60,000 hej och adjö eller hur.
Leta hellre då efter 1 annat hus eller avvakta tills du vet vad hyran kommer att bli.
Han kanske förbereder att renovera det sen flyttar han in själv för dina 60,000 du hjälpt han med.
Var på din vakt och bjud honom inte på 1 straffspark[/quote]
Citera
2018-03-22, 19:19
Medlem
Zer0Shits avatar
Om du är med och betalar och hyran inte blir högre kan du ju på så sätt tjäna på det om du planerar att bo där en lång tid. Det beror ju på hur mycket pengar det gäller för både renovering och eventuell hyreshöjning.
Citera
2018-03-22, 20:05
Medlem
Tre till fem procent tycker jag låter rimligt att höja hyran om det renoveras en del. Jag höjde 100 sek efter ett fasadbyte. Detta aviserade jag ett år i förväg. (inkl den årliga höjningen med en knapp procent.)
Citera
2018-03-22, 20:24
Medlem
storraps avatar
Du får bestämma dig för vad du vill betala för månadshyra efter den standardhöjning han planerar. Ligger den summan klart under vad han vill ha får du nog ställa in dig på att flytta.
Han vill så klart gm högre hyra få igen investeringen han gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in